2024-08-14, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Varför har vården börjat använda eufemismen ”utåtagerande” när det ibland handlar om våldsamma och hotfulla individer, som i det här fallet? Utåtagerande låter som någon som smäller i dörrar och kastar sig på golvet och skriker av missnöje.
Så den omskrivningen är okej?
Citera
2024-08-14, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
SBK får en peng från en svensk myndighet för examinering av assistanshundar. Denna myndighet försöker också få assistanshundar att få samma status som den som ledarhundar har idag, vilket bidrar till en statlig kontroll. Vilken denna myndighet är har redan dryftats i tråden. Om tillräckligt intresse finns kan man ta reda på det själv.

EDIT: Jag kan tänka mig att detta inte tas väl emot hos uppfödarna idag. Då de kommer regleras av ett stramare regelverk och därmed förutsätts ha en bättre bakgrundskoll på vem/vilka de säljer sina hundar till.
Citera
2024-08-14, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Jodå, du lever i en egen värld tydligen.
Börja läs från inlägg nr 1 så hittar du mängder med lögner. Att han tex sa att varenda en var ute o letade efter Essie på natten, vittnen säger att det inte stämmer. Inte ens grannar med öppna dörrar hörde någon ropa efter Essie. Där har du två lögner...
Bara att fortsätta fylla på listan.

De enda som tror på PÖ är du o flashen...

Givetvis kan jag köpa att varenda en inte varit ute och letat. Det får du väl kalla en lögn om du vill. Jag kallar det bara en vit överdrift.
Själv tänker jag så här, för några dagar sedan var det många som inte trodde att hundar hade varit på plats och letat, det visade sig antagligen vara så att hundar var på plats. Nu heter det att de inte har letat, trots att folk på Facebook sagt att det märkte ett letande. Alltså är båda lika troliga just nu. Alltså ingen lögn, tills motsatsen är bevisad.

Andra lär väl inte våga tro på honom. Det roligaste är att jag varken tror eller inte tror på honom, jag bara inte springer omkring och skriker lögn utan att det är bevisat.
Citera
2024-08-14, 22:30
Medlem
Citat:
SBK får en peng från en svensk myndighet för examinering av assistanshundar. Denna myndighet försöker också få assistanshundar att få samma status som den som ledarhundar har idag, vilket bidrar till en statlig kontroll. Vilken denna myndighet är har redan dryftats i tråden. Om tillräckligt intresse finns kan man ta reda på det själv.
Myndigheten MFD
Dock är det inga pengar sbk "tjänar"som du själv skriver, de är för examinering av Assistanshundar. Det är medel
Citera
2024-08-14, 22:35
Medlem
Citat:
EDIT: Jag kan tänka mig att detta inte tas väl emot hos uppfödarna idag. Då de kommer regleras av ett stramare regelverk och därmed förutsätts ha en bättre bakgrundskoll på vem/vilka de säljer sina hundar till.

Om det är en statlig reglering av marknaden, så brukar det vanligtvis inte vara utförare som ansvarar för bakgrundskontroller eller utval av kunder. Klart att det finns undantag, men mest vanligt brukar behovsprövade insatser gå via någon utredande verksamhet, som kommunen, FK eller sjukvård.
Citera
2024-08-14, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehead660
Myndigheten MFD
Dock är det inga pengar sbk "tjänar"som du själv skriver, de är för examinering av Assistanshundar. Det är medel

Snyggt. Examinatörer arvoderas bland annat utifrån dessa "medel". Var i mitt inlägg skrev jag att de "tjänar"? Jag skrev att de får en peng. Vilket också givetvis har skett genom upphandling, där SBK har varit det enda alternativet som ställt upp de senaste åren. Läs mitt inlägg igen.

"SBK får en peng från en svensk myndighet för examinering av assistanshundar. Denna myndighet försöker också få assistanshundar att få samma status som den som ledarhundar har idag, vilket bidrar till en statlig kontroll. Vilken denna myndighet är har redan dryftats i tråden. Om tillräckligt intresse finns kan man ta reda på det själv."
Citera
2024-08-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Om det är en statlig reglering av marknaden, så brukar det vanligtvis inte vara utförare som ansvarar för bakgrundskontroller eller utval av kunder. Klart att det finns undantag, men mest vanligt brukar behovsprövade insatser gå via någon utredande verksamhet, som kommunen, FK eller sjukvård.

Vilket också givetvis ställer högre krav på de som ska motta en assistanshund. Det är dock oklart ifall en individ diagnostiserad med aggressionsutbrott skulle bifallas detta.
Citera
2024-08-14, 22:44
Medlem
Citat:

Personen på SBK som både enligt deras hemsida och hennes egen presentation som assitanshundsansvarig L*na Lar**on, har nämnt henne tidigare då jag återgav allt hon sa till mig efter att ha ställt massa frågor.

Samt det är även henne man får kontakt med via kontaktuppgifter mejla om assitanshund hos SBK. Så handläggare på assitanshundsavdelningen är hon
Senast redigerad av Saga23 2024-08-14 kl. 22:49.
Citera
2024-08-14, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Personen på SBK som både enligt deras hemsida och hennes egen presentation som assitanshundsansvarig L*na Lar**on, har nämnt henne tidigare då jag återgav allt hon sa till mig efter att ha ställt massa frågor.

Jo jag vet vem som äger den rollen. Enligt hundhjälpen har de anmält SBK och examinatörerna. Har du frågat om det? För mig finns det ingen anledning att nysta i en "ideell" organisation som torkar varandra i arslet. Jag lobbar för att förstatliga stödet av assistanshund.
Citera
2024-08-14, 22:51
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miamania
Det är därför enda gången P gråter/ visar känslor är när han berättar att han sagt till A att “Essie är på sjukhus” då tycker han på riktigt synd om sig själv som har fått städa upp röran. Annars är det inte mycket känslouttryck förutom hat mot alla “nättroll”
Men om jag önskar lite fina ord här om Essie som önskad familjemwdlwm så kommer det kanske något gammalt redogerat på facebookgruppen imorgon? 🫣

Men jaa precis. Det reagerade jag oxå på. När han pratar om Essie så har han ett fånigt leende på läpparna och sedan när nyhetsfolket nämner dottern och hur det måste påverka dottern . Då men bara då får han tårar i ögonen. Då var det väl första gången han tänkte på hur han fick ta hand om Essies sargade kropp och begrava den eller skicka bort den med farfar till Norrland urskog.

Må dom brinna i hundhelvetet när dom dör. 😡
Citera
2024-08-14, 22:53
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Eller så är det en anklagelse som inte har grund för att de är enklare att skylla på en person som inte är ifrån sverige som de inte gillar, finns massa sätt att anklaga människor för saker de inte gjort för att man har något otalt med dem, väldigt vanligt med att man anmäler till någon myndighet med en lögn i syfte att förstöra eller hämnas på personen på olika vis.

Nämen? Ett gammalt inlägg som jag snubblade över, som jag inte sett tidigare. Tänk att Saga23 kunde komma till sådana insikter. Vem hade kunnat tro något sådant!?

Då ska vi ser här.

Citat:
finns massa sätt att anklaga människor för saker de inte gjort för att man har något otalt med dem

Ja just det, som exempel så har vi en polisanmälan och tre anmälningar till Länsstyrelsen, och ett helt gäng inlägg med anklagelser på sociala medier.

Citat:
väldigt vanligt med att man anmäler till någon myndighet med en lögn i syfte att förstöra eller hämnas på personen på olika vis.

Oj då. Då ska vi se, kan vi tänkas ha några sådana anmälningar i detta fallet?
Jomen, det var ju precis det jag skrev. Inte mindre än tre sådana anmälningar till Länsstyrelsen och en till polisen.

Snacka om att "ljuga i syfte att förstöra eller hämnas" på pappan och dottern "på olika vis".

Märkligt hur någon som ändå argumenterar på detta vis är så totalt förblindad av hat att hon inte ser hur otroligt starkt exakt precis de grejer som hon själv tar upp ovan skiner i detta fallet!

Senast redigerad av flashmaner 2024-08-14 kl. 23:14.
Citera
2024-08-14, 22:55
Medlem
Citat:
Snyggt. Examinatörer arvoderas bland annat utifrån dessa "medel". Var i mitt inlägg skrev jag att de "tjänar"? Jag skrev att de får en peng. Vilket också givetvis har skett genom upphandling, där SBK har varit det enda alternativet som ställt upp de senaste åren. Läs mitt inlägg igen.

"SBK får en peng från en svensk myndighet för examinering av assistanshundar. Denna myndighet försöker också få assistanshundar att få samma status som den som ledarhundar har idag, vilket bidrar till en statlig kontroll. Vilken denna myndighet är har redan dryftats i tråden. Om tillräckligt intresse finns kan man ta reda på det själv."
Nej du har inte sagt att de tjänar.
Det blev lite fel
Som du säger de har fått en peng från myndigheten för examinationer av Assistanshundar. Den pengen går till det som de är avsatta för. Inte in i kassan.
Sbk "tjänar" inte pengar som inlägget skrivet av Sara.
Utan som du säger de är medel för ett syfte.
Sen att kontakten mellan de olika aktörerna och personen på sbk skulle vara anmärkningsvärd för att de känner till varandra. Det är ju inte så konstigt,det samordnas ju den vägen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in