2024-08-14, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
80 tusen.
Läs om läs rätt.

Ja och jag skriver att isf krävs en insats > 10 miljoner för att tjäna 1, vad är det du inte förstår?

Edit. Såg nu haha
Citera
2024-08-14, 14:35
Medlem
Visst kan du det. Skapa en AI bara, det är ju så lätt. Du måste dock, vid varje vinstförsäljning, också lägga undan 30% till staten om du inte vill åka dit för skattebrott. Oavsett vad så är all form av "tajma marknaden" bara just det, en tajmingfråga. Om du inte aktivt vill hålla koll så kan du absolut skapa ett program som gör det åt dig. Eller, så har du bara ett larm för när stora drop" händer så gör du köpen själv?
Citera
2024-08-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Det räcker inte med sekunder, du måste in på millisekunder. Helt ned på maskinepsilon nivå. Om kursen, avslutet sätts på 8 eller 16 decimaler, jag kommer inte ihåg, så räknar du på ljusets hastighet, det kan inte gå fortare, jag har för mig att det är 10 meter mellan datorn till Stockholmsbörsen handel, det kostar pengar, om du sitter i Karlstad, så hinner du inte med. "There is no free lunch."

När jag kollat har det legat lågt i timmar. För att sen hoppa upp igen.

Tex 11.6 ner till 10.8 i mellan 13-18 tiden
Citera
2024-08-14, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Visst kan du det. Skapa en AI bara, det är ju så lätt. Du måste dock, vid varje vinstförsäljning, också lägga undan 30% till staten om du inte vill åka dit för skattebrott. Oavsett vad så är all form av "tajma marknaden" bara just det, en tajmingfråga. Om du inte aktivt vill hålla koll så kan du absolut skapa ett program som gör det åt dig. Eller, så har du bara ett larm för när stora drop" händer så gör du köpen själv?

Staten? Vilken stat? Jag bor Inte, är inte skriven, har ingen koppling till Sverige längre.

Ja alltså jag har inte kunskap till att göra något av det jag skrivit. Jag undrar bara om det skulle vara möjligt.
Citera
2024-08-14, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kan inte valutan gå ner istället? Satsa inte med svensk valuta för den går garanterat ner.

Just nu hade jag tjänat väldigt mycket om den går ner mot dollarn. Då jag har 2 miljoner på DAI

Men just nu verkar det gå åt fel håll ( för mig)
Citera
2024-08-14, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raderadmask
https://postimg.cc/NLMGh94s

Om man har en AI som är inställd på att hålla koll på stora drop på EURO/sek kan man inte tjäna pengar på det? Även om det bara händer några få timmar per år?

Säg att man har en miljon inne, och det sjökt under en kort stund från 11.8 till 10.93

Ai köper och man går vinst 7.36% när euron hoppar upp någon timma efter.

Eller 11.36 till 10.39 blir 8.53% skillnad

Det går men du behöver mycket kapital eller stort leverage (dålig idé).
Citera
2024-08-14, 15:41
Medlem
Citat:

Om man har en AI som är inställd på att hålla koll på stora drop på EURO/sek kan man inte tjäna pengar på det? Även om det bara händer några få timmar per år?

Säg att man har en miljon inne, och det sjökt under en kort stund från 11.8 till 10.93

Det du beskriver är helt enkelt algoritmisk handel, vilket har funnits i väl över 15 år. Så ja, det går, men det är inte så enkelt som du beskriver det.

Hur vet du att euron "hoppar upp" igen efter någon timme?
Citera
2024-08-14, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Det räcker inte med sekunder, du måste in på millisekunder. Helt ned på maskinepsilon nivå. Om kursen, avslutet sätts på 8 eller 16 decimaler, jag kommer inte ihåg, så räknar du på ljusets hastighet, det kan inte gå fortare, jag har för mig att det är 10 meter mellan datorn till Stockholmsbörsen handel, det kostar pengar, om du sitter i Karlstad, så hinner du inte med. "There is no free lunch."

Jag har för mig att alla har 300 meter lång kabel eller något liknande, just för att ingen skall få fördel.
Citera
2024-08-14, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag har för mig att alla har 300 meter lång kabel eller något liknande, just för att ingen skall få fördel.
Det kan nog stämma, 300 meter kabel.
Citera
2024-08-14, 18:48
Medlem
Det är just detta som algoritmrobotorna gör men det handlar sällan om någon sofistikerad artificiell intelligens.

När du vill optimera koden för hastighet så får din robot allt färre maskincykler att slösa och den blir därför bara mer och mer korkad ju snabbare du tvingar den att reagera. Du har helt enkelt inte råd att låta algoritmen utföra en massa kostsamma beräkningar utan du måste få den att agera omedelbart på förändringar i marknaden.

Doyne Farmer som var en av de allra första att lyckas med automatiserad trading på Wall Street och som är kritisk mot dagens snabba men korkade algoritmer förklarar problemet mycket bra: https://youtu.be/5hrO-9gjXWg?t=4577
Citera
2024-08-14, 21:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Det går i teorin, men du tar en jävligt stor risk att ge en algoritm möjlighet att köpa och sälja för stora summor.
Verkligheten är ofta oförutsägbar och det kan gott och väl hända att algoritmen gör så att du förlorar pengar.
Citera
2024-08-14, 21:24
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Det är just detta som algoritmrobotorna gör men det handlar sällan om någon sofistikerad artificiell intelligens.

När du vill optimera koden för hastighet så får din robot allt färre maskincykler att slösa och den blir därför bara mer och mer korkad ju snabbare du tvingar den att reagera. Du har helt enkelt inte råd att låta algoritmen utföra en massa kostsamma beräkningar utan du måste få den att agera omedelbart på förändringar i marknaden.

Doyne Farmer som var en av de allra första att lyckas med automatiserad trading på Wall Street och som är kritisk mot dagens snabba men korkade algoritmer förklarar problemet mycket bra: https://youtu.be/5hrO-9gjXWg?t=4577
Algo-trading handlar väl inte heller om att försöka förutspå att nu är en viss valuta "billig", utan att i lång loppet tjäna på små momentana arbitrage-vinster i stor volym (nästintill "safe bets").
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in