2024-08-13, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Dödar de dom pga att dom känner sig hotade/otrygga samt har ungar i närheten? Som jag skrev i tråden så känns det ju som att flodhästar kan mer eller mindre döda dom flesta djur i världen om den skulle vilja.
Jag skulle tro att de bara ryker ihop när de jagar samma bytesdjur.

När det är torrt i naturen måste hjortar ta sig till vatten och det vet katterna. De sitter alltså och lurpassar på hjortarna och då kan det även komma en krokodil och vill ha samma hjort.

Men på land har krokodilen ingen chans mot katten eftersom den är mycket snabbare.
Citera
2024-08-13, 19:56
Medlem
Citat:
Dödar de dom pga att dom känner sig hotade/otrygga samt har ungar i närheten? Som jag skrev i tråden så känns det ju som att flodhästar kan mer eller mindre döda dom flesta djur i världen om den skulle vilja.
Ja. De blir förbannade på krokodilerna för att de tar deras kalvar.
Citera
2024-08-13, 20:00
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja. De blir förbannade på krokodilerna för att de tar deras kalvar.

https://www.youtube.com/watch?v=VzpVNP93ukU

Som i detta fallet.
Citera
2024-08-13, 21:42
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Har jaguarer chans att döda en fullvuxen, rejäl krokodil?

Citat:
Jaguaren vinner nog på teknik och snabbhet.

Kattdjuren är naturens snabbaste och smidigaste rovdjur. Jaguarer är dessutom otroligt starka.

Min helt vanliga kissejävel brukar komma hem med ett par tre-feta huggormar varje år.

Att en jaguar skulle fixa en jävla krokodil som är så långsam är för mig ganska naturligt. De biter upp krokodilens halspulsåedr bara, skulle jag tro. Då domnar krokodilen bort på mindre än en halv minut.

Katten får väl problem först om krokodilen är ovanligt stor.

En kajman är inga problem, en större krokodil hade blivit svårare. Jaguaren är otroligt snabb och inleder med att hoppa upp på ryggen sen bryter den av nacken på kajmanen. Som påpekats så är den otroligt stark och bettstyrkan hos jaguaren överträffar alla andra kattdjur.
Senast redigerad av Kraftkarl 2024-08-13 kl. 21:44.
Citera
2024-08-14, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
En kajman är inga problem, en större krokodil hade blivit svårare. Jaguaren är otroligt snabb och inleder med att hoppa upp på ryggen sen bryter den av nacken på kajmanen. Som påpekats så är den otroligt stark och bettstyrkan hos jaguaren överträffar alla andra kattdjur.
Jo det där är alldeles riktigt och jag har skrivit i tråden att större krokodiler ger de sig inte på.

Men att de bara skulle ge sig på underarten kajmaner är nog fel.
Citera
2024-08-14, 16:58
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Jo det där är alldeles riktigt och jag har skrivit i tråden att större krokodiler ger de sig inte på.

Precis jaguaren är en känd reptiljägare. Den hade garanterat gett sig på både krokodil och alligator om den fått chansen.
Citera
2024-08-14, 17:01
Medlem
Masingas avatar
Citat:

Jaguar finns bara i Sydamerika där det finns väl inte krokodiler, enbart kajmaner?
Citera
2024-08-14, 17:02
Medlem
Citat:
Precis jaguaren är en känd reptiljägare. Den hade garanterat gett sig på både krokodil och alligator om den fått chansen.
Ja. Naturligtvis. De allra största reptilerna blir kanske inte en promeadseger för katten utan kan kanske till och med sluta med en död jaguar (eller annan katt som en puma), men att det generellt sett, skulle vara märkligt att en jaguar dödar en krokodil är inte fallet.
Citera
2024-08-14, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Jaguar finns bara i Sydamerika där det finns väl inte krokodiler, enbart kajmaner?
Kajmaner är en sorts krokodiler.

EDIT: De är båda medlemmar i familjen Alligatoridae.
Senast redigerad av GiatarrNenne 2024-08-14 kl. 17:05.
Citera
2024-08-14, 17:43
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:

Citat:

Modigt djur den där jaguaren. Även listig så klart.
Citera
2024-08-15, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga

Tror jag sett något filmklipp på nätet där en leopard (nära släkt med jaguaren, men i genomsnitt något större) dödar en fullvuxen afrikansk krokodil! (Som alltid, med reservation för filmklippets äkthet.)
Citera
2024-08-16, 01:53
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Tror jag sett något filmklipp på nätet där en leopard (nära släkt med jaguaren, men i genomsnitt något större) dödar en fullvuxen afrikansk krokodil! (Som alltid, med reservation för filmklippets äkthet.)
Jaguaren har der starkaste "biteforce" av alla kattdjur. Vad man får komma ihåg så ger den sig på medelstora kajmaner, inte fullvuxna. Vi har även uttrar i Amazonas/Pantanal som är helt galna de med, sett de ta sig an och och slakta en kajman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in