2024-08-13, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Äter inte flodhästar krokodiler?

Gräsätare ju.
Citera
2024-08-13, 19:13
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Gräsätare ju.

Jag läste någonstans att flodhästar är det djuret som är farligast för människan, men handlar det då enbart om skydda sin egen bebis?
Känns som många djur har stor respekt för flodhästen och att flodhästen kan göra lite vad den vill mot andra djur, men den kanske sällan angriper bortsett från när den känner sig hotad eller har ungar?
Citera
2024-08-13, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
De flesta djur ingår i något slags ekosystem där man äts eller äter "varandra" Mygg äts av fåglar och insekter m.m. som håller själva ekosystemet i balans.

Vad fyller krokodiler och alligatorer för nytta/värde i den kedjan? Har de naturliga fiender? Finns det djur som äter krokodiler?

Har också alltid funderat på detta!
Citera
2024-08-13, 19:15
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Jaguaren vinner nog på teknik och snabbhet.

Kattdjuren är naturens snabbaste och smidigaste rovdjur. Jaguarer är dessutom otroligt starka.

Min helt vanliga kissejävel brukar komma hem med ett par tre-feta huggormar varje år.

Att en jaguar skulle fixa en jävla krokodil som är så långsam är för mig ganska naturligt. De biter upp krokodilens halspulsåedr bara, skulle jag tro. Då domnar krokodilen bort på mindre än en halv minut.

Katten får väl problem först om krokodilen är ovanligt stor.

Teknik och snabbhet absolut men jag tänker mest att så fort krokodilens grepp får tag i katten så måste den vara chanslös men jaguaren kanske är såpass smart och skicklig att den sällan hamnar i den fällan?
Senast redigerad av snurresprettis 2024-08-13 kl. 19:23.
Citera
2024-08-13, 19:17
Medlem
Enligt lagen om att endast de starkaste överlever så har rovdjuren en viktig funktion. De ser till att svaga djur elimineras. Om det är en genetiskt skada som gör bytesdjuret svagt, så sprider de inte vidare sina gener.

Men annars rent allmänt sett handlar det om balans. Om inga fiender finns så förökas djuren till de hamnar i en överbefolkningssituation och där inte finns mat så det räcker. Då svälter många ihjäl.

Kan vara värt nämna att människan saknar fiender, förutom sig själva då förstås.
Citera
2024-08-13, 19:29
Medlem
Citat:
Teknik och snabbhet absolut men jag tänker mest att så fort krokodilens grepp får tag i katten så måste den vara chanslös men jaguaren kanske är såpass smart och skicklig att den sällan hamnar i den fällan?
Katten är för snabb för krokodilen, skulle jag tro.

EDIT: Jag har haft både hundar och katter, exempelvis och hundar som väger fyra gånger kissejäveln ger sig för de är rädda om sina ögon.

Jag brukar säga att när katten vunnit loppet har hundjäveln inte ens kommit ner i starblocken.
Senast redigerad av GiatarrNenne 2024-08-13 kl. 19:32.
Citera
2024-08-13, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Kan vara värt nämna att människan saknar fiender, förutom sig själva då förstås.

Kattdjur, björnar och krokodiler jagar människa vid tillfälle.
Citera
2024-08-13, 19:40
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Katten är för snabb för krokodilen, skulle jag tro.

EDIT: Jag har haft både hundar och katter, exempelvis och hundar som väger fyra gånger kissejäveln ger sig för de är rädda om sina ögon.

Jag brukar säga att när katten vunnit loppet har hundjäveln inte ens kommit ner i starblocken.

https://www.youtube.com/watch?v=RXn1g0xtUMk

Här känns det ju som ett kattdjur inte skulle ha en chans men är det samma där, att tekniken och smartnessen gör katten till eventuell vinnare. Krokodilen eller alligatorn i detta fallet har ju bettet som sagt men kanske inget mer.
Citera
2024-08-13, 19:44
Medlem
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=RXn1g0xtUMk

Här känns det ju som ett kattdjur inte skulle ha en chans men är det samma där, att tekniken och smartnessen gör katten till eventuell vinnare. Krokodilen eller alligatorn i detta fallet har ju bettet som sagt men kanske inget mer.
Nej. Deras bett är blixtsnabbt men de rör sig för övrigt ungefär lika snabbt som en igelkott, på land.

Katten tar grepp bakifrån i sidan av halsen och punkterar stora artärer där.

Kattdjur är mördarmaskiner. Jag skulle säga att de leder den ligan bland däggdjuren.
Senast redigerad av GiatarrNenne 2024-08-13 kl. 19:56.
Citera
2024-08-13, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Gräsätare ju.
Däremot kan de döda krokodiler men de äter inte upp dem.
Citera
2024-08-13, 19:47
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Nej. Deas bett är blixtsnabbt men de rör sig för övrigt ungefär lika snabbt som en igelkott, på land.

Katten tar grepp bakifrån i sidan av halsen och punkterar stora artärer där.

Kattdjur är mördarmaskiner. Jag skulle säga att de leder den ligan bland däggdjuren.

https://www.youtube.com/watch?v=_F2OuOobBV8

Skulle du säga att det bara är i detta läget om krokodilen är i överläge?
Citera
2024-08-13, 19:49
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Däremot kan de döda krokodiler men de äter inte upp dem.

Dödar de dom pga att dom känner sig hotade/otrygga samt har ungar i närheten? Som jag skrev i tråden så känns det ju som att flodhästar kan mer eller mindre döda dom flesta djur i världen om den skulle vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in