Citat:
Ursprungligen postat av
annica, sthlm
Jag är tacksam över att jag fått lära mig något ikväll och över att få in fler tankar i mitt arma huvud, det där med 'eskaleringstrappan' inser jag först nu hur logiskt den är uppbyggd. Jag imponeras. Kudos och allt det där...
Tack! Skönt med lite feedback och seriös diskussion. Det finns givetvis mer att säga om ämnet.
Citat:
Ursprungligen postat av
tomten892
Kärnvapen som sprängs på egen mark kan inget land göra något åt på sin höjd lite protester från omvärlden inget annat. De skulle även skapa en radioaktiv zon som inte går att ta sig igenom knappast något som avslöjas för omvärlden när de sker
Eeeeh, jo? Alla världens kärnvapennationer beror av detta. Och du kan absolut, naturligtvis, självklart inte dölja användning och vad i hela friden pratar du om "radioaktiv zon" som inte skulle "avslöjas"? Du har så fullkomligt fel på så många olika sätt samtidigt att man blir alldeles yr! En kärnvapenexplosion skulle direkt uppfattas, och saker som yield, exakt plats och typ av vapen kommer vara känt inom minuter. "Radioaktiv zon" kan utvärderas tämligen omgående av folk där, och av meteorologer. NATO skulle omgående sända upp sina "snifferflygplan", göra sig redo för utväxling och det kan också bli frågan om artikel 5, beroende på något så enkelt som vindriktning. Kina och USA skulle ganska omgående överlägga och kan inte förväntas komma till något annat svar än att nu är det slut på Ryssland och dess fasoner.
Kärnvapenhot fungerar nämligen inte, rent fundamentalt. Jag tänkte skriva om det lite mer i mitt förra inlägg men det blev inte av. När Ryssland i stats-TV och när fyllebulten Medvedev yrar om kärnvapenattacker, är det inte världens ledare som oroas i första hand, därför det är inte så mycket ett hot, som subversiv verksamhet som ska få befolkningen [i väst] att låta sig skrämmas och orsaka inrikesproblem och ovilja att hjälpa Ukraina. Vatniks och nyttiga idioter t.ex. här på Flashback aktiveras och propagerar hoten vidare. Som faktiskt kärnvapenhot fungerar det inte eftersom man inte rent principiellt kan gå på ett sådant hot. Det skulle nämligen öppna dörren för att hota sig till precis vad som helst. Idag Donbas, i morgon Moldavien. Sedan Baltikum, NATOs upplösning, osv. Kina skulle hotat sig till Indien innan landet blev egen kärnvapennation, och därtill hotat sig till Korea och Japan. Detta är något som bara hade fungerat en enda gång i världshistorien, när västmakterna hade kunnat kärnvapenhota sig till demokrati i hela världen, men så fort Sovjet sprängde sin första bomb 1949 var det tillfället över. Kärnvapenhot är alltid "omvända", dvs stater som känner sig hotade har själva sökt kärnvapen. Därför finns NPT och NPT är en grundbult i säkerheten som faller om man använder kärnvapen "bara för att slåss lite".
För varje kärnvapenstats egna säkerhet och trovärdighet så krävs en "logisk" och följbar "stege" av eskalering. En implicit formalisering. Om någon använder kärnvapen på ett "oansvarigt" vis, ligger det i hela världens intresse att så inte sker.
Skulle då alltså Ryssland bomba Kursk för att stoppa en framryckning med
kärnvapen så skulle det alltså blir ungefär så här:
1) Ryssland har tillfälligtvis stoppat framryckning.
2) Ukraina kommer inte ge sig, för de visste redan att detta är krig är
existentiellt för dem.
3) Populationen i Ryssland reagerar genom att ????. Vad som än händer behöver Putin redan överansträngda inrikestrupper för att ta hand om eventuella problem
4) NATO och Kina kommer ganska snart komma fram till att detta är ohållbart, Ryssland behöver desarmeras.
5) Världen kan komma att ställa Ryssland inför ett
riktigt ultimatum, dvs inte något fyllehot.
6) Samtidigt så kommer förberedelser göras och vara i full sving för att omsorgsfullt och slutgiltigt förstöra Rysslands förstaslagsförmåga.
7) Ryssland kommer alltså inte få någon som helst tid eller tillfälle att "utvärdera" attacken, utan saker kommer börja rulla med en gång.
Jämför detta med en provsprängning, som inte behöver leda till något av detta utan kan
utvärderas. 2 och 3 gäller alltjämt, och kanske även 4, 5 och 6. Det vill säga, här finns det tid för Ryssland att utvärdera, men det är fortfarande en mycket riskabel resa. Ingen kommer dock sätta en faktiskt process i rullning, bara förbereda. Ett kärnvapen mot trupp och en process som jag bara kan spekulera om enligt ovan är igång.
Och du verkar tro att man kan använda kärnvapen i "hemlighet"? Kolla upp "Nuclear MASINT" och betänkt hur mycket längre tekniken har kommit sedan "velaincidenten" 1979 och hur mycket mer övervakat Europa är jämfört med Sydatlanten. Beroende på hur vinden ligger kommer
jag och tusentals amatörer likt mig rentav hypotetiskt kunna märka det, då jag har en gammaspektrometer, dvs lite mer fancy än en GM-räknare. För att inte tala om alla tiotusentals seismometrar som finns lite varstans och som ser alla större explosioner och kan triangulera.
Världens ledare kommer inom minuter till timmar, beroende på uppgift, förstå precis vilken typ av kärnvapen med vilken styrka, vilken vapenplattform, var och hur. Och ja, somliga kommer även veta det
timmar till dagar innan på grund av att man inte flyttar runt ens "taktiska" bomber osett.