2024-08-13, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det är väldigt överdrivet.
Rysslands minsta kända kärnvapen kan ha så lite sprängraft som 0,01 ton TNT.
Det är inte ens en bråkdel av hiroshima bomben.

En sådan liten atombomb skulle endast bränna ihjäl folk inom ett par meter och tryckvågen skulle endast skada byggnader inom tio meter, förutom möjligtvis utslagna rutor som kanske skulle ske på 20 meter från smällen.

Tsar Bomba var inte bara störst, den var renast också!
Du måste väl mena kiloton?
Annars kan man smälla av något mycket billigare som väger 10kg TNT, t.ex. en bandmina eller en artillerigranat.
Citera
2024-08-13, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Men visst var det GB som sade detta? USA hade inga synpunkter på hur Ukraina försvarade sitt land.

USA har tydligt förklarat att man inte ändrat inställning.. sedan man gjorde det sist vill säg.

Det har inte framkommit något nytt som tyder på att Ukraina fått tillåtelse att använda ATACMS med Kursk som språngbräda.
Man har varit rätt tydliga med var, hur och när dessa får användas utanför den ukrainska gränsen.

Ryssland har fått gott om tid på sig att anpassa sig på eget territorium under hela krigets gång.
Citera
2024-08-13, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Stämmer det att Ukraina har ATACMS med 300 km räckvidd och tillstånd från USA att använda mot mål i Ryssland i syfte att skydda Kharkiv? I så fall är eldställningar kring Kursk idealiskt för att kunna nå ryska flygbaser runt Voronezj.

Jag fattar det som att sedan våren2024 har Ukraina tillåtelse från USA att använda donerat amerikanskt krigsmateriel "en bit in" på Ryskt territorium.
Hur långt detta snöre är framgår inte, men rimligtvis inte 300 km.

Tyskland har vad jag förstått gett Ukraina tillåtelse att använda donerat Tyskt material som dom vill. Av samma anledning har Tyskland valt att inte skicka Taurus missiler.
Citera
2024-08-13, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Nato har inte med ryzzlands invasionskrig att göra.

Nej men med Ukrainazz invasion i Ryssland och kursk.. dom leverera ju vapenleveranser.
Citera
2024-08-13, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej men med Ukrainazz invasion i Ryssland och kursk.. dom leverera ju vapenleveranser.

För att iran, nordkorea, syrien och många afrikanska länder gör det till ryzzland.
Citera
2024-08-13, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
USA har tydligt förklarat att man inte ändrat inställning.. sedan man gjorde det sist vill säg.

Det har inte framkommit något nytt som tyder på att Ukraina fått tillåtelse att använda ATACMS med Kursk som språngbräda.
Man har varit rätt tydliga med var, hur och när dessa får användas utanför den ukrainska gränsen.

Ryssland har fått gott om tid på sig att anpassa sig på eget territorium under hela krigets gång.

Hm, då var det Tyskland som gav grönt ljus.
Citera
2024-08-13, 22:53
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
En soppa där tyvärr Jake Sullivan och president Biden bromsar medan republikanerna bett presidenten att släppa på alla restriktioner, något som lyftes av senator Graham i Kiev igår. Om jag fattat det rätt så får UAF svara med ATACMS på rysk eldgivning från rysk territorium (i Kharkivs närområde) mot Kharkiv, men inte anfalla trupper eller vapensystem. Om jag misstolkat så får någon i tråden rätta mig.
Har man några argument för dessa märkliga restriktioner, typ att amerikanska vapen inte får användas i offensivt syfte mot Ryssland?
Citera
2024-08-13, 22:55
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bismaerkt
Ny revolutionerande atombombstaktik? Varför skulle man bygga ett microatomvapen - om 50 gram dynamit gör samma verkan?

Då är ryssarnas Tritium detonatorer (till riktiga atomvapen) förmodligen över 12.5 år gamla.
De minsta kan laddas med motsvarande 0.01 ton TNT atombomb som minst men kan också laddas med 1 ton TNT motsvarande atombomb.

De har iskander också som är relativt nytt, den kan bära kärnvapen.
Citera
2024-08-13, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Frågan om det finns tillräckligt med resurser till att göra det från NATO. Menar du då kriga från söder till östkusten eller överta Moskva och överta regeringen?

Har NATO invaderat Ryssland? Var kan jag läsa mer om detta?
Citera
2024-08-13, 22:57
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är riktigt intressant att se hur långt och hur länge Ukraina kunnat tränga in i Ryssland. Framför allt är det uppenbart att det råder brist på snabbrörlig rysk trupp i rimlig närhet. Kan Ukraina hålla i gång offensiven i bortåt en vecka till, så kan man ha ryssarna litet grand på gaffeln. Då måste man börja dra ur trupper från huvudfrontavsnitten för att möta hotet mot Kursk. Trycket mot övrig ukrainsk trupp minskar då betydligt, och det finns till och med möjlighet att bekämpa ryska trupper på väg från ett avsnitt till ett annat.

Sedan är förstås den stora frågan om/när Ukraina anser att man vunnit tillräckligt och börjar dra sig ur för att inte bli avskurna och inringade. Det förefaller emellertid som att den ukrainska stridsmoralen är god och den ryska inte är det, så det torde vara främst kvantitet och tid som avgör detta.

Överhuvudtaget ett mycket väl utfört anfall av Ukraina, med förmodligen tämligen betydande långsiktsnytta. Därtill visar det att rörelsen ingalunda är borta från kriget och att manöverkrig alltfort kan utföras under rätt omständigheter, men kanske är en lärdom att det krävs rätt mycket utnötningskrig innan manöverkriget kommer till sin rätt.
Citera
2024-08-13, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Har man några argument för dessa märkliga restriktioner, typ att amerikanska vapen inte får användas i offensivt syfte mot Ryssland?

Finns inga restriktioner - Ukraina får köpa fina grejor och använda till 100% kapacitet. Restriktionen ligger i VAD de får köpa. De får tex inte köpa en flotta av F-35 som bombar Kreml tillbaka till medeltid.
Citera
2024-08-13, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag är tacksam över att jag fått lära mig något ikväll och över att få in fler tankar i mitt arma huvud, det där med 'eskaleringstrappan' inser jag först nu hur logiskt den är uppbyggd. Jag imponeras. Kudos och allt det där...
Tack! Skönt med lite feedback och seriös diskussion. Det finns givetvis mer att säga om ämnet.
Citat:
Ursprungligen postat av tomten892
Kärnvapen som sprängs på egen mark kan inget land göra något åt på sin höjd lite protester från omvärlden inget annat. De skulle även skapa en radioaktiv zon som inte går att ta sig igenom knappast något som avslöjas för omvärlden när de sker
Eeeeh, jo? Alla världens kärnvapennationer beror av detta. Och du kan absolut, naturligtvis, självklart inte dölja användning och vad i hela friden pratar du om "radioaktiv zon" som inte skulle "avslöjas"? Du har så fullkomligt fel på så många olika sätt samtidigt att man blir alldeles yr! En kärnvapenexplosion skulle direkt uppfattas, och saker som yield, exakt plats och typ av vapen kommer vara känt inom minuter. "Radioaktiv zon" kan utvärderas tämligen omgående av folk där, och av meteorologer. NATO skulle omgående sända upp sina "snifferflygplan", göra sig redo för utväxling och det kan också bli frågan om artikel 5, beroende på något så enkelt som vindriktning. Kina och USA skulle ganska omgående överlägga och kan inte förväntas komma till något annat svar än att nu är det slut på Ryssland och dess fasoner.

Kärnvapenhot fungerar nämligen inte, rent fundamentalt. Jag tänkte skriva om det lite mer i mitt förra inlägg men det blev inte av. När Ryssland i stats-TV och när fyllebulten Medvedev yrar om kärnvapenattacker, är det inte världens ledare som oroas i första hand, därför det är inte så mycket ett hot, som subversiv verksamhet som ska få befolkningen [i väst] att låta sig skrämmas och orsaka inrikesproblem och ovilja att hjälpa Ukraina. Vatniks och nyttiga idioter t.ex. här på Flashback aktiveras och propagerar hoten vidare. Som faktiskt kärnvapenhot fungerar det inte eftersom man inte rent principiellt kan gå på ett sådant hot. Det skulle nämligen öppna dörren för att hota sig till precis vad som helst. Idag Donbas, i morgon Moldavien. Sedan Baltikum, NATOs upplösning, osv. Kina skulle hotat sig till Indien innan landet blev egen kärnvapennation, och därtill hotat sig till Korea och Japan. Detta är något som bara hade fungerat en enda gång i världshistorien, när västmakterna hade kunnat kärnvapenhota sig till demokrati i hela världen, men så fort Sovjet sprängde sin första bomb 1949 var det tillfället över. Kärnvapenhot är alltid "omvända", dvs stater som känner sig hotade har själva sökt kärnvapen. Därför finns NPT och NPT är en grundbult i säkerheten som faller om man använder kärnvapen "bara för att slåss lite".

För varje kärnvapenstats egna säkerhet och trovärdighet så krävs en "logisk" och följbar "stege" av eskalering. En implicit formalisering. Om någon använder kärnvapen på ett "oansvarigt" vis, ligger det i hela världens intresse att så inte sker.

Skulle då alltså Ryssland bomba Kursk för att stoppa en framryckning med kärnvapen så skulle det alltså blir ungefär så här:
1) Ryssland har tillfälligtvis stoppat framryckning.
2) Ukraina kommer inte ge sig, för de visste redan att detta är krig är existentiellt för dem.
3) Populationen i Ryssland reagerar genom att ????. Vad som än händer behöver Putin redan överansträngda inrikestrupper för att ta hand om eventuella problem
4) NATO och Kina kommer ganska snart komma fram till att detta är ohållbart, Ryssland behöver desarmeras.
5) Världen kan komma att ställa Ryssland inför ett riktigt ultimatum, dvs inte något fyllehot.
6) Samtidigt så kommer förberedelser göras och vara i full sving för att omsorgsfullt och slutgiltigt förstöra Rysslands förstaslagsförmåga.
7) Ryssland kommer alltså inte få någon som helst tid eller tillfälle att "utvärdera" attacken, utan saker kommer börja rulla med en gång.

Jämför detta med en provsprängning, som inte behöver leda till något av detta utan kan utvärderas. 2 och 3 gäller alltjämt, och kanske även 4, 5 och 6. Det vill säga, här finns det tid för Ryssland att utvärdera, men det är fortfarande en mycket riskabel resa. Ingen kommer dock sätta en faktiskt process i rullning, bara förbereda. Ett kärnvapen mot trupp och en process som jag bara kan spekulera om enligt ovan är igång.

Och du verkar tro att man kan använda kärnvapen i "hemlighet"? Kolla upp "Nuclear MASINT" och betänkt hur mycket längre tekniken har kommit sedan "velaincidenten" 1979 och hur mycket mer övervakat Europa är jämfört med Sydatlanten. Beroende på hur vinden ligger kommer jag och tusentals amatörer likt mig rentav hypotetiskt kunna märka det, då jag har en gammaspektrometer, dvs lite mer fancy än en GM-räknare. För att inte tala om alla tiotusentals seismometrar som finns lite varstans och som ser alla större explosioner och kan triangulera.

Världens ledare kommer inom minuter till timmar, beroende på uppgift, förstå precis vilken typ av kärnvapen med vilken styrka, vilken vapenplattform, var och hur. Och ja, somliga kommer även veta det timmar till dagar innan på grund av att man inte flyttar runt ens "taktiska" bomber osett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in