2024-08-12, 20:16
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Nu har jag löst fallet, helt själv.
För att inte hänga ut någon använder jag mig av ”anonyma” signaturer.

AA har länge varit kåt på Helena i smyg. När han hör henne fråga om det är någon som ska åt hennes håll, ser han sin chans. Men han måste vara listig.

Han går fram till den lindrigt nyktre CC. Han vet att CC är upp över öronen förtjust i Helena, och han säger till CC: ”Helena berättade för mig att hon är himla tänd på dig; nu har du din chans; följ med henne nu när hon går hem”. CC behöver inte fundera länge; han har visserligen sin flickvän väntandes där hemma, men Helena är en tiopoängare som han bara inte får missa. Han springer ifatt henne. Eftersom hon är lite ängslig för att gå själv, och hon känner CC, blir hon faktiskt nöjd med hans erbjudande.

AA smider nu snabbt en djävulsk plan. Han vet att hans mamma är i stan just denna kväll på ett re-union-party med några gamla jobbarkompisar.
Han ringer henne. ”Du måste hjälpa mig morsan. En tjej som jag är intresserad av kommer att gå över Marieholmsbron tillsammans med en kille som har pilotglasögon. Tjejen har på sig färgglada randiga byxor i alla möjliga färger. Kan du gå dit och hålla koll på vilken väg de tar efter bron”.

Eftersom AA har druckit lite under kvällen, ber han sin kompis BB, som är från Tyskland, att köra hans bil. Nu ska Helena genskjutas och han ska få henne på fall och om inte det går, så ska han minsann se till att ingen annan kan få henne heller.

De kommer fram bara några minuter innan Helena och CC blir synliga. AA och BB hoppar ur bilen, CC får direkt en rak höger av AA, så han faller omkull och tappar medvetandet . Helena blir förskräckt och skriker ”Så får ni inte göra”. Hon börjar springa hemåt, men AA är snabbt ifatt henne och drar ner henne bakom några buskar. Skorna åker all världens väg, men när han försöker dra av henne byxorna blir det stopp. Hon gör mer motstånd än han väntat sig, mycket mer. I tumultet vet han knappt vad han gör och helt plötsligt ligger Helena alldeles stilla. Hon fick vad hon förtjänade, tänker AA. Hon var min men det fattade hon inte. AA ropar på BB.

CC som under tiden hämtat sig från slaget hör att AA och BB, nu pratar högt till varandra i panik om vad de ska göra. BB kommer att tänka på att han ska åka till Tyskland och hjälpa en kompis att flytta. ”Jag tar med kroppen och gömmer den där, men hur ska vi göra med CC?, han har ju se sett allt”.

”Det är lugnt, säger AA, honom har vi en hållhake på. Min mamma kan vittna om att hon såg honom och Helena på bron. Och jag hade förut berättat för henne hur Helena var klädd och att han hade pilotglasögon. Han kommer att åka dit på det här. Nu går vi och skrämmer upp honom med lite mer stryk också, så kommer han att hålla tyst för all framtid”.

Så där ja, så enkelt var det att lösa fallet;
nu kan vi stänga tråden. Det måste helt enkelt ha gått till så här. När man tänker logiskt så finns det ingen annan lösning, allt annat blir fel och osannolikt.

Och du IB och du Ugglan, ni kan gärna få ta med er min lösning och gå till polisen och tala om att ni löst mordet på Helena. Jag är inte så kåt på uppmärksamhet.
Ni blir stadens hjältar! Det bjuder jag på!
Trist att du inte förstod mitt inlägg.
Brovittnet hörde inte av sig direkt utan senare, så BW kan mycket möjligt ha bett någon han litat på att säga att hon gick bron med K.M?
BW visste ju exakt hur hon var klädd, så det hade han såklart kunnat förmedla till någon som sen hjälpte honom.
Tror inte riktigt på att mamman åt B.W är brovittnet, men hon kanske ger hon honom alibi för kvällen?
Väldigt smart av B.W om han är skyldig att rikta misstankarna åt annat håll.
Att K.M är inblandad tror jag inte det minsta på.
Citera
2024-08-12, 21:14
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Nu har jag löst fallet, helt själv.
För att inte hänga ut någon använder jag mig av ”anonyma” signaturer.

AA har länge varit kåt på Helena i smyg. När han hör henne fråga om det är någon som ska åt hennes håll, ser han sin chans. Men han måste vara listig.

Han går fram till den lindrigt nyktre CC. Han vet att CC är upp över öronen förtjust i Helena, och han säger till CC: ”Helena berättade för mig att hon är himla tänd på dig; nu har du din chans; följ med henne nu när hon går hem”. CC behöver inte fundera länge; han har visserligen sin flickvän väntandes där hemma, men Helena är en tiopoängare som han bara inte får missa. Han springer ifatt henne. Eftersom hon är lite ängslig för att gå själv, och hon känner CC, blir hon faktiskt nöjd med hans erbjudande.

AA smider nu snabbt en djävulsk plan. Han vet att hans mamma är i stan just denna kväll på ett re-union-party med några gamla jobbarkompisar.
Han ringer henne. ”Du måste hjälpa mig morsan. En tjej som jag är intresserad av kommer att gå över Marieholmsbron tillsammans med en kille som har pilotglasögon. Tjejen har på sig färgglada randiga byxor i alla möjliga färger. Kan du gå dit och hålla koll på vilken väg de tar efter bron”.

Eftersom AA har druckit lite under kvällen, ber han sin kompis BB, som är från Tyskland, att köra hans bil. Nu ska Helena genskjutas och han ska få henne på fall och om inte det går, så ska han minsann se till att ingen annan kan få henne heller.

De kommer fram bara några minuter innan Helena och CC blir synliga. AA och BB hoppar ur bilen, CC får direkt en rak höger av AA, så han faller omkull och tappar medvetandet . Helena blir förskräckt och skriker ”Så får ni inte göra”. Hon börjar springa hemåt, men AA är snabbt ifatt henne och drar ner henne bakom några buskar. Skorna åker all världens väg, men när han försöker dra av henne byxorna blir det stopp. Hon gör mer motstånd än han väntat sig, mycket mer. I tumultet vet han knappt vad han gör och helt plötsligt ligger Helena alldeles stilla. Hon fick vad hon förtjänade, tänker AA. Hon var min men det fattade hon inte. AA ropar på BB.

CC som under tiden hämtat sig från slaget hör att AA och BB, nu pratar högt till varandra i panik om vad de ska göra. BB kommer att tänka på att han ska åka till Tyskland och hjälpa en kompis att flytta. ”Jag tar med kroppen och gömmer den där, men hur ska vi göra med CC?, han har ju se sett allt”.

”Det är lugnt, säger AA, honom har vi en hållhake på. Min mamma kan vittna om att hon såg honom och Helena på bron. Och jag hade förut berättat för henne hur Helena var klädd och att han hade pilotglasögon. Han kommer att åka dit på det här. Nu går vi och skrämmer upp honom med lite mer stryk också, så kommer han att hålla tyst för all framtid”.

Så där ja, så enkelt var det att lösa fallet;
nu kan vi stänga tråden. Det måste helt enkelt ha gått till så här. När man tänker logiskt så finns det ingen annan lösning, allt annat blir fel och osannolikt.

Och du IB och du Ugglan, ni kan gärna få ta med er min lösning och gå till polisen och tala om att ni löst mordet på Helena. Jag är inte så kåt på uppmärksamhet.
Ni blir stadens hjältar! Det bjuder jag på!

Och du ska ha varit nämndeman? Jag läste till "AA smider nu snabbt", sedan fick det vara nog.

Men gå du själv till polisen med din lösning, vet jag! Men blanda INTE in MIG i IB03:s "totallösning". Jag håller öppet för PU och BW.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-08-12 kl. 21:42.
Citera
2024-08-12, 21:42
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag frågar igen: Kände KM och PU varandra? Jag tror att någon eller några i tråden vet svaret, men inget säger. Alltså drar jag slutsatsen att KM och PU kände varandra. Att KM kände BW är en självklarhet. BW och PU hade båda bil ner till stan, så det ligger nära till hands att misstänkta att en av deras bilar figurerade i händelseförloppet - även om bilen inte måste ha kommit in i bilden direkt vid till exempel Kungsgatan. Men: Varianter finns.

Och: BW:s mamma är INTE brovittnet. Hur skulle det ha sett ut om BW:s mamma skulle ha försökt täcka upp för sin son, han som enligt Motown tidigt i tråden orsakade Motown massor av frågor av polisen om just BW:s förehavanden under natten? Då hade det liksom inte varit läge för polisen och media att referera till just brovittnet. Dessutom vill jag minnas att det har bekräftats i trådens tidiga skede att BW:s mamma inte befann sig i Mariestad den aktuella helgen. Nej, nej, nej! Återigen får vi bevisat i tråden hur några trådanvändare tar varje tillfälle att försöka kasta skulden på BW. Och att sedan UnitedKingdom hugger på BW:s mamma som brovittnet, visar bara på ren desperation: "Precis vem som helst som för stunden passar in som brovittnet, är brovittnet."
Senast redigerad av Ugglan. 2024-08-12 kl. 21:47.
Citera
2024-08-12, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag frågar igen: Kände KM och PU varandra? Jag tror att någon eller några i tråden vet svaret, men inget säger. Alltså drar jag slutsatsen att KM och PU kände varandra. Att KM kände BW är en självklarhet. BW och PU hade båda bil ner till stan, så det ligger nära till hands att misstänkta att en av deras bilar figurerade i händelseförloppet - även om bilen inte måste ha kommit in i bilden direkt vid till exempel Kungsgatan. Men: Varianter finns.

[...]

Vilken typ av VW Variant tänker du dig, och vilken bil i sammanhanget är det som skulle vara en sådan?
Citera
2024-08-12, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Du tänker som ett lite barn, OM nu BW har med Helenas försvinnande att göra och mamman går in och hjälper BW så är det väl INTE konstigt om hon vet vilka byxor Helena hade på sej, BW har ju isf berätta om dessa, allt för att få det så trovärdigt som möjligt.
Sedan att BW tydligen är den sista som pratat med Helena (vad vi vet ivf) är en mkt stark orsak till att belysa honom från alla håll.
Att du dessutom är fullständigt allergisk mot att BW tas upp gör det inte mindre intressant, varför du är det kan man ju undra.
Du kan ju inte ifrågasätta IB05 och örnen, de skriver ju hela noveller varje dag om allt de vet.
Citera
2024-08-12, 23:14
Medlem
rubin22s avatar
Citat:

Och: BW:s mamma är INTE brovittnet. Hur skulle det ha sett ut om BW:s mamma skulle ha försökt täcka upp för sin son, han som enligt Motown tidigt i tråden orsakade Motown massor av frågor av polisen om just BW:s förehavanden under natten? Då hade det liksom inte varit läge för polisen och media att referera till just brovittnet. Dessutom vill jag minnas att det har bekräftats i trådens tidiga skede att BW:s mamma inte befann sig i Mariestad den aktuella helgen. Nej, nej, nej! Återigen får vi bevisat i tråden hur några trådanvändare tar varje tillfälle att försöka kasta skulden på BW. Och att sedan UnitedKingdom hugger på BW:s mamma som brovittnet, visar bara på ren desperation: "Precis vem som helst som för stunden passar in som brovittnet, är brovittnet."
Jag har endast fört fram vad som tidigare framkommit i tråden och såklart är det inte troligt att BW mamma är brovittnet.

Minns du om brovittnet var anonym?
Citera
2024-08-13, 02:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
/.../Minns du om brovittnet var anonym?

Eftersom IB03 har fått bekräftat från Pernilla W att brovittnet INTE var "pundaren GD", så bör väl resten ge sig självt ...
Senast redigerad av Ugglan. 2024-08-13 kl. 02:43.
Citera
2024-08-13, 03:41
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Eftersom IB03 har fått bekräftat från Pernilla W att brovittnet INTE var "pundaren GD", så bör väl resten ge sig självt ...
Det är ingen mening att försöka fråga någon som inget begriper.
Är brovittnet anonymt eller inte, så jävla svår fråga var det inte!
Men eftersom du inte fattar frågan så slipper du svara, hos mig har du bränt
alla dina broar.
Kör ditt eget jävla race i tråden, tänker inte läsa dina inlägg mer.
Citera
2024-08-13, 07:39
Medlem
Citat:
Felaktig slutledning av dig.
PW kan ha kontaktat GD om detta då det ryktats stt denne varit det sk brovittnet, och denne dementrtat detta. Det utesluter inte att vittnet var anonymnt, bara att GD skulle vara detta ev anonyma vittne.
Dvs. Har IB03 fått detta exakta svar "vittnet var inte anonymnt", eller bara att det "var inte GD"?
Citera
2024-08-13, 14:07
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Vilken typ av VW Variant tänker du dig, och vilken bil i sammanhanget är det som skulle vara en sådan?

Banankontrakt...jag vet ju att du inte är ironiskt eller skämtar här, för jag har sett tidigare hur du "tolkar" det du läser... bl a om beträffande vad KM själv hade för ide´ om varför han kan han ringt sambon från torget...Herrejisses, sorry men...

Ugglan menar ju självklart inte BILEN "WV Variant" här utan att han lämnar öppet för att vissa varianter på inbladade, konstellationer eller händelseförlopp kan vara möjliga.

Pust.
Citera
2024-08-13, 14:42
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det är ingen mening att försöka fråga någon som inget begriper.
Är brovittnet anonymt eller inte, så jävla svår fråga var det inte!
Men eftersom du inte fattar frågan så slipper du svara, hos mig har du bränt
alla dina broar.
Kör ditt eget jävla race i tråden, tänker inte läsa dina inlägg mer.

Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Felaktig slutledning av dig.
PW kan ha kontaktat GD om detta då det ryktats stt denne varit det sk brovittnet, och denne dementrtat detta. Det utesluter inte att vittnet var anonymnt, bara att GD skulle vara detta ev anonyma vittne.
Dvs. Har IB03 fått detta exakta svar "vittnet var inte anonymnt", eller bara att det "var inte GD"?

Brovittnet är INTE anonymt. PW vet vem denna kvinna är och hon är en helt vanlig kvinna som gick i ett sällskap med flera andra personer.

Denna kvinna beskrev kvinnan på brons byxor i detalj, exakt så som Helenas byxor såg ut. Okej ? Och detta var när endast signalementet: "ljusa,glatt färgade bomullsbyxor" hade nått allmänheten. Brovittnet beskrivning av mannnen bredvid stämmer också mycket väl in på KMs utseende. KM och Helena GICK på denna bron, det finns INGET tvivel om det.

KM och Helena lämnade Stadt tillsammans. Och härifrån tar KMs minneslucka vid efter att han gått till telefonkiosken på torget och ringt sambon och fram till att han träffar på Henrik A i backen vid 3:30.
Han säger dock senare till Lotte i samband med hennes bok 2022 överraskande, att han visst minns och har minnesbillder men inget som kan bekräftas av andra...Men han vet att han ej var på bron... Han säger inte vart han var istället dock då...om han vet detta säkert. Hm.

Till detta ovan är det viktigt att ta med vad han sagt i rutinförhören 1992 med alla som hade varit på Stadt denna kväll. Och då ville han göra gällande att "han knappt varit i närheten av Helena den kvällen". Han sade också att han kommit hem tidigare än han i själva verket hade varit. Okey.

Sedan 1998 så ändrar han sin historia att visst hade varit i närheten av Helena och bl a hjälpt henne att ringa samt lämnat Stadt tillsammnas med henne. Okey.

Det är denne pilotmann som var på bron IHOP med Helena. Det var ingen annan person som dyk upp hux flux och som hade ett utseende som stämde väldigt bra in med KMs utseende...Nej, för i helvete inte då.
Citera
2024-08-13, 14:47
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:

Inte enkelt att vara lätt svagbegåvad, varför skulle det vara självklart att vittnet inte var anonymt, att din Disneykompis fick svar av pk-journalisten att junkien inte var brovittnet säger ju noll, hon kan ju ha frågat junkien själv. (Nu är ju ändå hela brovittnet en enda stor fars och betydelselös.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in