2024-08-12, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Ja exakt.
Hon har inte kontroll.
Någon annan har tränat Essie att hoppa.
A leker kasta godis över hinder.
Hundhållningen påminner om de som ger sina 2 åringar surfplattor för att slippa engagera sig.
Nu tror jag säkert A är en "handfull" men hund är inte lösningen. Det är en distraktion, en leksak.

Videon säger egentligen ingenting. Vi ser en tjej som leker med sin senaste leksak och hör hur mamman hurrar på. Hunden söker inte kontakt med A, hunden vill bara ha godiset. De flesta hundar (speciellt labbar) är godisfixerade. Mamman borde gjort en video på temat "Här är jag och min dotter ute och promenerar med hunden". Men nej, att ställa krav på dottern att sköta sin "älskade" leksak kan utlösa stora farliga utbrott så det gör man inte, istället ska hunden hoppa höga hinder medan mamma klappar händerna. Jag hoppas verkligen inte hunden har anlag för höftproblem, några minuter lek i trädgården och en kort kissrunda på kvällen är inte tillräcklig motion för en jaktlabbe.

Svenska kennelklubben skriver så här om rasen på in hemsida:
En labrador ska vara social, glad, snäll samt vänlig och spontan i kontakten med andra hundar och människor. Den är följsam med en stark vilja att vara till lags som gör den till en anpassningsbar och tillgiven följeslagare. En labrador gärna bära på saker. Rasen behöver rätt mycket motion, men framför allt behöver den aktiveras och få meningsfulla uppgifter. Det kan vara att apportera på jakt, apportera dummies, personsöka, viltspåra, träna lydnad eller till exempel söka kantareller i skogen. Det viktiga är att den får använda huvudet.
Citera
2024-08-13, 00:07
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heartfordogs
Två gånger i ditt svar nu har du repeterat ”Det borde du ha läst till och sett till att förstå!”
Än bemöter jag inte dig med någon nedsättande attityd så som du fortsatt i dina svar mot mig, det tycker jag säger mer om dig än mig.

Jag frågar dig om din syn på en sådan situation om det var fallet om dig med assistanshund och barn. Inte A eller Essie.
Jag nämnde om alternativet med assistanspersonal ifall det hade funnits också.

Jag vill förstå om du anser att assistanspersonalen ska vara ansvariga för ditt barns assistanshund där du har juridiskt ägaransvar för hunden eller är det du som har ansvaret för ditt barns assistanshund ifall hunden far illa av ditt barns handlingar?
Anser du att assistenterna är ansvariga för att de inte lyckas förhindra ditt barn att skada hunden?
Är lösningen att byta ut assistenterna mot andra assistenter isåfall i ett sådant fall menar du?
Förstår jag dig rätt att du menar det finns inga fall som helst där barn med någon NPF diagnos eller intellektuell funktionsnedsättning bör vara utan hund? Att alla bör ha hund?

Jag öppnade med en fråga som syftar med påbyggnad av dina tankegångar. Inte ett svar bestående av X eller Y.

Nu ställer du helt andra frågor än du gjorde i ditt första inlägg. Det måste du väl inse själv också! Du nämnde överhuvudtaget inte assistenter i din fråga. Den handlade enbart om huruvida "jag" skulle låta en hund misshandlas, eller helt välja bort hunden. Och jag svarade redan i första svaret hur man agerar.

Och du behöver inte blanda in mig i frågeställningen. Det går utmärkt att hantera den öppet. Du borde lära dig lite om att ställa öppna frågor. För frågorna du ställer är fulla av förutfattade meningar och de är ledande. Alla dina frågor ovan och i ditt första inlägg är ja/nej frågor! Det är motsatsen till öppna frågor.

Du särskiljer intressant nog på assistenternas "ansvar" för hunden som du efterfrågar, och hundägarens juridiska ansvar för hunden.

Vad du inte tycks ha förstått är att en hundägare har inget juridiskt ansvar för den skada som någon annan åsamkar hunden. Det är den personen som åsamkar skadan som har ansvar för det.

Dottern må vara pappans barn, och hon må emellanåt agera som en 4-åring, men i juridisk mening är hon inte längre ett barn och pappan ansvarar inte längre för hennes handlingar. Han är hennes förvaltare, han är inte hennes förmyndare.

Assistenterna har ett ansvar att göra sitt jobb och att utföra de uppgifter som det innebär. Om de underlåter att göra detta, har de naturligtvis brustit i sitt ansvar. Men assistenterna ansvarar inte för en annan persons handlingar, lika lite som du eller jag gör.

Om en assistent underlåter att utföra sina arbetsuppgifter finns i förlängningen ingen annan lösning än att byta ut denne, och det kommer med all säkerhet också att vara vad som sker i ett sådant fall. Det är lika enkelt som självklart att det är så, också juridiskt.

Du har väldigt gott om förutfattade meningar, varpå följer dina eviga falska presuppositioner. Jag har aldrig ens antytt det du tror dig ha förstått. Det är bara ett sätt för dig att på samma fula vis som du kör med falska presuppositioner försöka lägga dina ord i min mun.
Citera
2024-08-13, 00:17
Medlem
Banned.s avatar
Läser också att flertalet blivit blockerade från familjens essigrupp för att ha delat inlägget kommenterat det delade inlägget, tryckt på arg gubbe på inlägget.

Ja det verkar helt normalt...eller inte!
Citera
2024-08-13, 00:24
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
På bara någon timme har hon fått över 1000 hjärtan, kramar och gillanden.

Vad är en handfull näthatare emot det!?

Filmen sätter alla näthatare och lögnare i den här tråden i skamvrån. Duktigt.

Här ser vi hur glad Essie är och hur kul hon har tillsammans med dottern. De kör agility tillsammans.

"Hunden är rädd för dottern och vill inte vara med henne" har vi hört näthatarna ljuga om i tråden.

Här ser vi sanningen, en glad och sprallig hund som kör agility med dottern.

Länk till film med dottern och hunden

Mmm. Efter 4 timmar 1600 st. Inte så jättemånga när man har 40.000 följare, eller hur?
Citera
2024-08-13, 04:00
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Läser också att flertalet blivit blockerade från familjens essigrupp för att ha delat inlägget kommenterat det delade inlägget, tryckt på arg gubbe på inlägget.

Ja det verkar helt normalt...eller inte!
124 delningar. Jag tror inte de är positiva.
Citera
2024-08-13, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Vilket de inte heller behövde, eftersom mamman i så fall gjorde det. Ett av syftena med Essie, som ofta med en assistanshund, var att dottern skulle gå ut med hunden för att också hon skulle komma ut mer och röra på sig. Det är ett inte ovanligt syfte med assistanshund att undvika att brukaren blir en så kallad innesittare. Detta har också framkommit och påtalats flera gånger i tråden, att det bara var vid de tillfällen som dottern själv inte gått promenad med hunden, som mamman skulle göra det.

Nu vet vi inte hur ofta dottern hade lust att gå ut. PA fick inte "tvinga" henne, utan det var bara att sitta med skeden i vacker hand och låta hunden göra ifrån sig på den lilla bakgården.

En hund behöver promenader morgon, middag och kväll (ibland till något ställe där hon får springa lös och leka).

Enl mamman ska hon kontakts vid 18.00 om inte hunden fått komma ut! Inte OK någonstans, begriper du inte det?
Senast redigerad av Kattentufsan 2024-08-13 kl. 06:10.
Citera
2024-08-13, 07:37
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa86
Antagligen har kommunen upprättat myndighetshandlingar som slår fast att A är jättefarlig och behöver mer tillsyn än kommunen kan ge på det boende som hon tvingades flytta ifrån. Därmed blir det svårt för kommunen eller FK att nu komma och påstå att den omfattande assistansen inte behövs.
Fast det ligger i kammarrätten just nu, överklagan för att de vill ha utökat...Där kanske videon vore lämplig i så fall
Citera
2024-08-13, 07:43
Medlem
SmurfSmurfs avatar
En film med skuttande Essie, glad över sitt godisregn, kom lägligt efter att vi skrivit här om hur ledsen hon ser ut på varenda bild. Damage control?
Citera
2024-08-13, 07:44
Medlem
Våldsbenägna individer ska inte ha någon som helst tillgång till djur. Möjligen få klappa någon get i sällskap med ett antal skattebetalda personer som kan ingripa direkt på en 4H-gård.
Citera
2024-08-13, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
PA har extremt svagt anställningsskydd. Bland de absolut sämsta. Särskilt privatanställda. Det påverkar många så till vida att en del inte vågar klaga hos arbetsgivaren eller säga ifrån till brukarens föräldrar etc, de vet att de kan få gå på dagen.

Citat från sida hos Kommunal på nätet:

"Samma år som LSS trädde i kraft undertecknade Kommunal och arbetsgivarorganisationer på den privata sidan*det första kollektivavtalet inom personlig assistans. Anställningsformen ”så länge uppdraget varar” var född.

I praktiken innebär det att om brukaren inte längre vill ha en personlig assistent så kan man bli av med jobbet, med endast två veckors uppsägningstid. Sakliga skäl för uppsägning krävs inte."

Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
En film med skuttande Essie, glad över sitt godisregn, kom lägligt efter att vi skrivit här om hur ledsen hon ser ut på varenda bild. Damage control?

Hittar inte videon ...
Citera
2024-08-13, 07:57
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Hittar inte videon ...
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fstreamable.com%2Fvbuldv
Citera
2024-08-13, 08:02
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Hittar inte videon ...

https://streamable.com/vbuldv?src=player-page-share

Är också blockad nu, gjorde en arg gubbe. Dårar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in