Citat:
Ja exakt.
Hon har inte kontroll.
Någon annan har tränat Essie att hoppa.
A leker kasta godis över hinder.
Hundhållningen påminner om de som ger sina 2 åringar surfplattor för att slippa engagera sig.
Nu tror jag säkert A är en "handfull" men hund är inte lösningen. Det är en distraktion, en leksak.
Hon har inte kontroll.
Någon annan har tränat Essie att hoppa.
A leker kasta godis över hinder.
Hundhållningen påminner om de som ger sina 2 åringar surfplattor för att slippa engagera sig.
Nu tror jag säkert A är en "handfull" men hund är inte lösningen. Det är en distraktion, en leksak.
Videon säger egentligen ingenting. Vi ser en tjej som leker med sin senaste leksak och hör hur mamman hurrar på. Hunden söker inte kontakt med A, hunden vill bara ha godiset. De flesta hundar (speciellt labbar) är godisfixerade. Mamman borde gjort en video på temat "Här är jag och min dotter ute och promenerar med hunden". Men nej, att ställa krav på dottern att sköta sin "älskade" leksak kan utlösa stora farliga utbrott så det gör man inte, istället ska hunden hoppa höga hinder medan mamma klappar händerna. Jag hoppas verkligen inte hunden har anlag för höftproblem, några minuter lek i trädgården och en kort kissrunda på kvällen är inte tillräcklig motion för en jaktlabbe.
Svenska kennelklubben skriver så här om rasen på in hemsida:
En labrador ska vara social, glad, snäll samt vänlig och spontan i kontakten med andra hundar och människor. Den är följsam med en stark vilja att vara till lags som gör den till en anpassningsbar och tillgiven följeslagare. En labrador gärna bära på saker. Rasen behöver rätt mycket motion, men framför allt behöver den aktiveras och få meningsfulla uppgifter. Det kan vara att apportera på jakt, apportera dummies, personsöka, viltspåra, träna lydnad eller till exempel söka kantareller i skogen. Det viktiga är att den får använda huvudet.