2024-08-12, 23:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Men alltså vad är det du tror gömmer sig i anteckningarna som är såpass fördelaktigt för föräldrarna?

Är du inte läskunnig? Nu har jag gett så många exempel på vad som döljer sig att du omöjligt kunnat missa det?

Jag tror inte att något gömmer sig. Jag vet att det gömmer sig smuts där. Just därför ska allt fram per automatik när det hotas med LVU och det ska ut på en gång automatiskt.
Senast redigerad av kurt-sune 2024-08-12 kl. 23:26.
2024-08-12, 23:40
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Är du inte läskunnig? Nu har jag gett så många exempel på vad som döljer sig att du omöjligt kunnat missa det?

Jag tror inte att något gömmer sig. Jag vet att det gömmer sig smuts där. Just därför ska allt fram per automatik när det hotas med LVU och det ska ut på en gång automatiskt.

Du har gett exempel på vad -du tror- gömmer sig där ja. Du har inte kunnat producera ett enda bevis för att din tro är fakta.
2024-08-12, 23:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du har gett exempel på vad -du tror- gömmer sig där ja. Du har inte kunnat producera ett enda bevis för att din tro är fakta.

Nope. Har sett det själv med egna ögon och du har sett själv vad jag länkat till. JO har tittat på ett fall, så det är absolut ingen tro eller spekulationer. Dock så skyllde soc och socialnämnd på varandra så det blev ingen kritik. Det troliga är att det beror på soc, eftersom de är mästare på att manipulera sina utredningar och inte hålla sig till sanningen om föräldrarna.

EqualSthlm tar upp flera fall på samma tema, som finns länkat från mig. Du tar inte in kritik mot soc överhuvudtaget i din hjärna och förstår vad felaktig myndighetsutövning leder till. Det skadar nämligen barn. Men det är väl inte så noga? Det viktigaste är att föräldrarna får lida?
2024-08-12, 23:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men alltså vad är det du tror gömmer sig i anteckningarna som är såpass fördelaktigt för föräldrarna?

Om man systematiskt plockar bort positiv information om föräldrarna så har man per definition tagit bort det som är "fördelaktigt för föräldrarna". Ska det vara så svårt att begripa? Spelar du dum eller vad är det frågan om?
2024-08-12, 23:52
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Nope. Har sett det själv med egna ögon och du har sett själv vad jag länkat till. JO har tittat på ett fall, så det är absolut ingen tro eller spekulationer. Dock så skyllde soc och socialnämnd på varandra så det blev ingen kritik. Det troliga är att det beror på soc, eftersom de är mästare på att manipulera sina utredningar och inte hålla sig till sanningen om föräldrarna.

EqualSthlm tar upp flera fall på samma tema, som finns länkat från mig. Du tar inte in kritik mot soc överhuvudtaget i din hjärna och förstår vad felaktig myndighetsutövning leder till. Det skadar nämligen barn. Men det är väl inte så noga? Det viktigaste är att föräldrarna får lida?

Fast vad du sett och tror intresserar lixom ingen.
Absolut ingen kommer tro dig eller lyssna på dig. Förstår verkligen inte varför det inte sjunker in. Lever du på hörsägen?
2024-08-12, 23:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Fast vad du sett och tror intresserar lixom ingen.
Absolut ingen kommer tro dig eller lyssna på dig. Förstår verkligen inte varför det inte sjunker in. Lever du på hörsägen?

Telgenytt = hörsägen?

https://telgenytt.se/namnd-anklagades-for-att-ha-manipulerat-en-utredning/

Nej jag vet att du inte vill höra. Men nu ligger länken så får läsarna bilda sig en egen uppfattning om det är hörsägen och tro.

Intressant att ni soc-fans anklaga oss kritiker för precis det som soc utsätter föräldrar för: nämligen hörsägensbevisning.
Senast redigerad av kurt-sune 2024-08-12 kl. 23:58.
2024-08-13, 00:48
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Telgenytt = hörsägen?

https://telgenytt.se/namnd-anklagades-for-att-ha-manipulerat-en-utredning/

Nej jag vet att du inte vill höra. Men nu ligger länken så får läsarna bilda sig en egen uppfattning om det är hörsägen och tro.

Intressant att ni soc-fans anklaga oss kritiker för precis det som soc utsätter föräldrar för: nämligen hörsägensbevisning.

Länken är en nonsenslänk. Hörsägen mer eller mindre. Ord mot ord och JO la ner det, bevisar inte din sak. Men även om det nu hade stämt är det 1 fall.
2024-08-13, 05:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Länken är en nonsenslänk. Hörsägen mer eller mindre. Ord mot ord och JO la ner det, bevisar inte din sak. Men även om det nu hade stämt är det 1 fall.

JO tar ytterst sällan upp fall överhuvudtaget, även när fel begåtts. Du läser artikeln som fan läser bibeln och det är helt förväntat när det gäller dig. Det står inte att JO inte konstaterar att fel begåtts, utan att de inte kan hitta den skyldiga och kan därför inte dela ut någon kritik. Det står ingenstans att ingen gjort fel. Oavsett vad så är det föräldrarna och i förlängningen barnen som förlorar när utredningarna manipuleras på detta sätt och positiv information om föräldrarna tas bort ur utredningen, vilket var det jag hävdade sker.

Det här är inte hörsägen. Det här är ett vanligt fel som bara kan upptäckas om allt material delas med föräldrarna per automatik och beror på bristande transparens från soc sida.

Eftersom Telgenytt tagit upp det och JO är inblandade går det att få ut materialet och läsa själv om fallet. Således är det INTE hörsägen. Hörsägen är något helt annat. Det är när man hört en tredje person berättat för en annan vad som hänt. Det låter helt osannolikt att Telgenytt skulle ägna sig åt hörsägen där JO är inblandade och vem som helst kan begära ut materialet.

Citat:
Enligt kommunen berodde det inträffade på ett missförstånd i kommunikationen mellan utskottsledamöterna och handläggarna som tog bort stycket. Men enligt handläggaren fanns inga skäl att stycket skulle tas bort, mer än att utskottsledamöterna fattade beslut om det.

I granskningen har JO framfört att ord står mot ord när det kommer till var

för beslutsunderlaget ändrades i LVU-utredning. Av den anledningen fann JO inga tillräckliga skäl att rikta någon kritik mot nämnden eller att vidta någon annan åtgärd i ärendet.

Det fanns inga skäl att ta bort den positiva informationen, men ändå togs den bort och det går inte att hitta vem som gjort fel och ingen är givetvis personligt ansvarig för det heller, även om JO delat ut kritik. Det är oerhört allvarligt att utredningar manipuleras på detta sätt och för att komma till bukt med sådana här allvarliga demokratiska problem så måste allt material ut till ALLA föräldrar och deras juridiska ombud och tjänstemannaansvaret införas igen där tjänstemän som fuskar på detta sätt straffas.

Eftersom du inte är läskunnig lät jag AI läsa artikeln och se om hen kunde se om några fel begåtts till föräldrarnas nackdel och vad sådana fel kan få för konsekvenser. Detta blev analysen:

Citat:
I det scenario som beskrivs i artikeln handlar det om en anklagelse mot socialnämnden i Södertälje om att de ska ha manipulerat en LVU-utredning genom att ta bort ett stycke som var till fördel för en förälder. Detta har föranlett en granskning av Justitieombudsmannen (JO).

Möjliga Fel och Konsekvenser

1. Felaktig manipulation av beslutsunderlag

Möjliga Fel: Om det visar sig att socialnämnden eller socialtjänsten medvetet har tagit bort eller manipulerat information i en LVU-utredning för att stärka sin position i domstolen, skulle det vara ett allvarligt fel. Det skulle innebära att beslutsunderlaget inte är rättvisande eller komplett, vilket kan påverka domstolens bedömning och beslut.

Konsekvenser för Barn och Föräldrar: Om en domstol fattar ett beslut baserat på ofullständig eller manipulerad information, kan det leda till att barnet placeras i en situation som inte är till dess bästa. Det kan också innebära att föräldern berövas sina rättigheter utan rättvis behandling. För barn kan detta leda till onödiga och eventuellt skadliga omplaceringar eller omhändertaganden. För föräldrar kan det innebära en orättvis förlust av vårdnad eller annan form av rättslig missgynnande.

2. Bristande transparens och ansvar

Möjliga Fel: Om socialnämnden eller socialtjänsten inte är transparenta med sina beslut och orsakerna till dessa beslut, skapas ett förtroendeproblem. Dessutom, om det sker en bristande ansvarsfördelning eller oklarhet i vem som har ansvar för att fatta sådana beslut, kan det leda till förvirring och ytterligare misstag.

Konsekvenser för Barn och Föräldrar: Bristande transparens kan minska föräldrarnas möjlighet att förstå och ifrågasätta besluten som fattas om deras barn. Det kan också leda till att föräldrarna förlorar förtroendet för myndigheterna, vilket kan försvåra samarbetet mellan socialtjänsten och familjen. För barnet kan detta leda till att dess intressen inte blir tillräckligt beaktade i beslutsprocessen.

JO
Bedömning

Enligt artikeln fann JO inte tillräckliga skäl att rikta kritik mot nämnden, eftersom det framstår som en situation där ord står mot ord. Detta innebär att det inte finns klara bevis på att ett fel har begåtts, eller att JO inte kunde fastställa exakt vad som har hänt.

Slutsats
Om det visar sig att socialtjänsten eller socialnämnden medvetet manipulerat information för att påverka utfallet av ett LVU-ärende, skulle det vara ett allvarligt tjänstefel med potentiellt skadliga konsekvenser för både barn och föräldrar. Även om JO inte fann skäl att rikta kritik i detta specifika fall, understryker situationen vikten av transparens och korrekt beslutsfattande inom socialtjänsten. Misstag eller manipulationer kan allvarligt skada förtroendet för rättsprocessen och socialtjänstens arbete, vilket i förlängningen kan påverka barnets välbefinnande och rättssäkerheten för föräldrarna.

Senast redigerad av kurt-sune 2024-08-13 kl. 06:23.
2024-08-13, 06:27
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Det skulle ju rent hypotetiskt kunna framkalla oro att ha det beteendet som förälder. Att håna psykiskt sjuka människor inför sina barn är definitivt borde definitivt föranleda oro, eftersom det kan skada barnen och deras utveckling. Sedan ska man nog inte ta allt så bokstavligt. Har ingen aning om vem denna människa är, men det är ett ytterst anmärkningsvärt beteende om den egna utsagan faktiskt stämmer.

Men att jag skulle håna psykiskt sjuka männisjor inför mina barn har jag inte sagt, det är något du konstrurerat ihop själv i ditt huvud. Du är välkommen att citera när jag skulle sagt detta, men det vet vi ju båda att du inte kommer göra, eftersom jag aldrig sagt eller påstått detta.

Vad är det för soc-fasoner Kurran, att förvränga råmaterialet sådär?
Du kan till och med få skriva en orosanmälan på mig, presentera den här, så anmäler jag mig själv med den som grund.
2024-08-13, 06:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Men att jag skulle håna psykiskt sjuka männisjor inför mina barn har jag inte sagt, det är något du konstrurerat ihop själv i ditt huvud. Du är välkommen att citera när jag skulle sagt detta, men det vet vi ju båda att du inte kommer göra, eftersom jag aldrig sagt eller påstått detta.
Varför tittar du annars på Fia:s lives med dem? Det är långt ifrån normal underhållning för barn. Aldrig hört talas om barn som tittar på något sådant rent spontant.

Citat:
Vad är det för soc-fasoner Kurran, att förvränga råmaterialet sådär?
Du kan till och med få skriva en orosanmälan på mig, presentera den här, så anmäler jag mig själv med den som grund.
Nu jobbar jag inte på soc, men du måste nog förstå skillnaden i att soc förvränger material i en utredning mot att någon gör det på ett anonymt nätforum.

Så här skrev du:

Citat:
Jag och kidsen tittar på Fias tiktok tillsammans, ger mig bra tillfällen att förklara för dem hur saker och ting funkar när de frågar varför tanten är så arg. Det är även jättebra när man behöver få dem att göra saker.

Brukar hota med att de måste åka och bo hemma hos Fia om de inte sköter sig.

Det låter inte som ett normalt beteende för en förälder att låta en psykiskt sjuk människa vara en så stor del av ditt liv att du sitter och tittar på henne med dina barn?!

Så hur fungerar "saker och ting" då? Vad säger du till dina barn om Fia?
2024-08-13, 06:44
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Varför tittar du annars på Fia:s lives med dem? Det är långt ifrån normal underhållning för barn. Aldrig hört talas om barn som tittar på något sådant rent spontant.

Nu jobbar jag inte på soc, men du måste nog förstå skillnaden i att soc förvränger material i en utredning mot att någon gör det på ett anonymt nätforum.

Så här skrev du:

Det låter inte som ett normalt beteende för en förälder att låta en psykiskt sjuk människa vara en så stor del av ditt liv att du sitter och tittar på henne med dina barn?!

Så hur fungerar "saker och ting" då? Vad säger du till dina barn om Fia?

Så kan vi vara överens om att jag aldrig sagt det du påstod, och det är du som tolkade in det?
2024-08-13, 06:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Så kan vi vara överens om att jag aldrig sagt det du påstod, och det är du som tolkade in det?

Jag tycker det är ett märkligt beteende att titta på Fias lives med sina barn och göra sig lustig över henne inför sina barn och skoja om henne. Det är inte roligt. Om frågan hade dykt upp och barnen frågat dig om Fia och du svarat att det beror på att hon inte mår bra psykiskt etc hade det varit en annan sak. Du förstör dina barn om du lär dem att håna och skoja om psykiskt sjuka människor och det kan vara skäl för en orosanmälan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in