Citat:
Ursprungligen postat av
Bret-Hart
Hur fan kan det vara lönsamt att de höjer priset åt varandra?
Citat:
Ursprungligen postat av
Oakenshield
Hade samma tanke. Har för mig att samma sak hände när Bromma sålde första Sabbath, två pers som verkade helt anonyma utan nån köphistorik, den slutade på 30 lax!!! Såg ni det vansinnet i våras? Och det var inte ens en förstapress, det var typ 4:e från 1971 med lilla swirl-loggan. Väldigt väldigt konstigt.
Gäller att ha lite känsla och lägga sig i tid antar jag men visst, i bland vinner dom sina egna skivor. Men i det stora hela tjänar dom mkt på fulbudandet.
Har nog lite med psykologi att göra. Jag säljer själv bl.a. på Tradera och med jämna mellanrum händer fenomenet att en mindre attraktiv skiva har legat ute länge osåld med flera omstarter, kanske 30 -50:- utropspris. Plötsligt lägger nån bud och vips är det en eller två till som budar så den landar på kanske 100-150. Tycker det är lika märkligt varje gång.
Jag antar att när man ser att nån annan vill ha nåt man är lite intresserad av triggas man. Att ha falska budare som "får i gång" budandet är ju gammalt som gatan i alla auktionssammanhang.
Jag har även många gånger reagerat på att om någon lägger ut en skiva med högt startbud bjuder ingen, den blir inte såld alls. Vi säger 350:- för Beatles Revolver till exempel. Sen lägger nån annan ut samma press i samma skick för 1 :- och då drar den i väg till 7-800 i slutänden?
Måste vara nåt psykologiskt.