2024-08-12, 08:49
Medlem
gubbhorans avatar
Jag fick 14600:- som föreslaget pris för service av en Passat GTE -17 hos auktoriserad verkstad.
Samma service hos "vanlig" verkstad kostade 3600:- för samma arbete, så det är väl 11k för den fina stämpeln i serviceboken....
Citera
2024-08-12, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
En elbilsägare fick en smärre chock när han såg räkningen för servicen på sin elbil.

Den årliga servicen på en Hyundai Ionic 5 kostade nämligen 14.000 kronor.
Förutom de vanliga kontrollpunkterna, byttes även glykol/kylarvätska, bromsvätska och kupéluftfilter, vilket ingår i den andra servicen på Hyundai Ionic 5.

Servicekostnaderna på elbilar varierar, Kia och Hyundai har täta Serviceintervaller, medan vissa andra elbilar från andra märken har lite längre mellan servicarna.
Oftast varierar serviceinrervallrna på elbilar mellan 1 år / 2000 mil eller 2 år / 3000 mil.
Tesla har ingen föreskriven serviceintervall, utan ägarna själv får vara uppmärksamma på när byte av bromsvätska, glykol, 12 volt batteri, kupéluftfilter etc ska bytas.
En tesla-mekaniker menar att ägarna bör lämna in bilen till service åtminstone varje 5000.e mil för att byta/kontrollera alla serviceåtgärder som bör göras regelbundet.

Diskutera.
Är 14.000 kronor rimligt för en premium elbil som Hyundai Ionic 5?
Vilka serviceintervaller har ni på er elbil?
Och vad kostade det?
Den dyrare servicen jag har gjort på min Renault ZOE kostade ca 7.500 kronor, det var den tredje servicen vid 9000 mil.

Länk https://carup.se/experten-om-chocknotan-for-elbilsservice-14-000-kr/
Till att börja med är det inte en premium elbil det är en ordinär elbil.
För det andra undrar jag vad som ingick i servicen förutom det du skriver. Är det inte ett av argumenten för elbil att servicen ska vara mycket billigare. Du behöver inte byta eller fylla på olja till exempel
Citera
2024-08-12, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
14.000 kronor är priset för själva servicen.
Det är den andra servicen, och räknas som en "stor" service.
Enligt servuiceplanen för Hyundai Ioniq 5 för europamarknaden, innefattar det bla:
Byte av glykol/kylarvätska, 12 liter.
Byte av filter till kylarvätskan
Byte av bromsvätska
Rengöring och smörjning av bromsar
Byte av kupéluftfilter
Byte av växellådsolja, filter och packningar

Och hur långt har bilen gått vid denna omfattande service?

Byte av bromsvätska och växellådsolja är väl sånt som behövs typ 1-2 ggr under en bils livstid?

Och vaddå växellådsolja förresten? Trodde elbilar saknade växellåda..
Citera
2024-08-12, 13:53
Medlem
Megaforces avatar
Sen är det ofta så att bromsskivorna är dåliga och eftersom verkstäder inte längre svarvar dem (vilket kunde ingå i servicen) utan byter dem så blir det extrakostnader utöver servicen.
Citera
2024-08-12, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson

Byte av bromsvätska och växellådsolja är väl sånt som behövs typ 1-2 ggr under en bils livstid?

Och vaddå växellådsolja förresten? Trodde elbilar saknade växellåda..

Bromsvätska bör bytas lite beroende på var och hur bilen används för att inte få den full av fukt. Man kan mäta fukthalten om man är osäker.
Växellådsolja låter knäppt, men det är ju inte ovanligt med diffar och reduktionsväxlar i oljebad på elbilar heller.
Frågan är hur långt bilen i trådstarten gått och hur gammal den är, är det typ 4-5 servicen och det skall bytas olja och bromsvätska samt glykol, vilket också kan låta knäppt så springer kostnaderna iväg..

Å andra sidan är servicepriserna helt sjuka generellt idag tycker jag..

/Dick
Citera
2024-08-12, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Man brukar använda glykolblandat vatten för att värma batterier när de är kalla. Exempelvis Tesla har värmning av batterier om det är kallt och då tar batterierna inte emot laddning.
Troligen är pumpar och batterier känsliga för skit i vattnet.
Jo jag vet det. Jag vet t o m att det används för KYLNING av batterierna också...
Och batterierna får ju inte "skit" på sig / i sig av kylvätskan. Den går ju garanterat i ett slutet system med rör eller kanaler och har inte direktkontakt med batteriet på det sättet. Men funderingen är fortfarande vad det är för pumpar som skiljer sig från en traditionell vattenpump på en bil som inte behöver filter.
Citera
2024-08-12, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Sen är det ofta så att bromsskivorna är dåliga och eftersom verkstäder inte längre svarvar dem (vilket kunde ingå i servicen) utan byter dem så blir det extrakostnader utöver servicen.
Då är vi lååååångt nere på nittonhundrafrysitfast när bilverkstäder såg svarvning av bromsskivor som ett vettigt alternativ till att byta dem! Det går så mycket snabbare att bara smacka på de nya direkt från kartong att arbetskostnaderna äter upp besparingen på att svarva de gamla.
Citera
2024-08-12, 16:30
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Jo jag vet det. Jag vet t o m att det används för KYLNING av batterierna också...
Och batterierna får ju inte "skit" på sig / i sig av kylvätskan. Den går ju garanterat i ett slutet system med rör eller kanaler och har inte direktkontakt med batteriet på det sättet. Men funderingen är fortfarande vad det är för pumpar som skiljer sig från en traditionell vattenpump på en bil som inte behöver filter.
.
Det används både för kylning och att värma batterier. Tesla använder sånt och troligen fler modeller

Här är en som mekar med sin Tesla med pumpproblem. Visar även pump isärplockad.

https://www.youtube.com/watch?v=o4yqK52rOB8

Skit kan det nog bli. Har du aldrig sett kylvätska på en fossildriven bil.
Citera
2024-08-12, 18:22
Medlem
1 år/2000 mil.

2-årservicen kostade 3200 (inkl. byte av bromsvätska)
3-årsservicen kostade 1800:-
Får se vad 4-årsservicen kostar, byte kylarvätska kan ev ligga på den, ska kolla upp det.

Annars är det mest funktionskontroller som genomförs, nästan ingenting är förebyggande åtgärder, så man betalar enbart för ett jävla kvitto för batterigarantin
Citera
2024-08-12, 18:39
Medlem
Citat:
Skit kan det nog bli. Har du aldrig sett kylvätska på en fossildriven bil.
Jo, massor. Men aldrig ett regelrätt filter. Därav frågan...
Ska kolla på videon när jag har lite mer tid och återkomma.
Citera
2024-08-12, 19:47
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Jo, massor. Men aldrig ett regelrätt filter. Därav frågan...
Ska kolla på videon när jag har lite mer tid och återkomma.
Jag misstänker att batterisystemen mm är betydligt könsligare för beläggningar än ett traditionellt kylsystem till en fossilbil.

Kan vara så att det finns garantier om batterierna som gör att man är noga med byte glykolblandning mm.

Eller så är det så enkelt att man passar på att ta ut mer för service än man behöver.

Efter jag sett den video och några mer om Tesla har gjort att jag anser det vara amerikanska skitbilar.
Citera
2024-08-12, 22:13
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Jag misstänker att batterisystemen mm är betydligt könsligare för beläggningar än ett traditionellt kylsystem till en fossilbil.
Exakt .
En dieselbil spontanantänder inte om några kvadratcentimeter av motorblocket tappar kylning .
Om en enda battericell går varm blir resultatet inte så roligt .
https://www.youtube.com/watch?v=AWi7AeZaNcI
Den som designar kylsystemet i en elbil vet förhoppningsvis vad han gör .

Citat:
Efter jag sett den video och några mer om Tesla har gjort att jag anser det vara amerikanska skitbilar.
Amerikansk "kvalitet" är välkänd sedan årtionden .
Om man hade lagt lika mycket tid på att få bilarna att hålla bra som man lagt på mugghållare , stora skärmar och andra gimmicks hade man varit världsledande i kvalitet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in