2024-08-11, 16:41
Medlem
BAB7s avatar
En elbilsägare fick en smärre chock när han såg räkningen för servicen på sin elbil.

Den årliga servicen på en Hyundai Ionic 5 kostade nämligen 14.000 kronor.
Förutom de vanliga kontrollpunkterna, byttes även glykol/kylarvätska, bromsvätska och kupéluftfilter, vilket ingår i den andra servicen på Hyundai Ionic 5.

Servicekostnaderna på elbilar varierar, Kia och Hyundai har täta Serviceintervaller, medan vissa andra elbilar från andra märken har lite längre mellan servicarna.
Oftast varierar serviceinrervallrna på elbilar mellan 1 år / 2000 mil eller 2 år / 3000 mil.
Tesla har ingen föreskriven serviceintervall, utan ägarna själv får vara uppmärksamma på när byte av bromsvätska, glykol, 12 volt batteri, kupéluftfilter etc ska bytas.
En tesla-mekaniker menar att ägarna bör lämna in bilen till service åtminstone varje 5000.e mil för att byta/kontrollera alla serviceåtgärder som bör göras regelbundet.

Diskutera.
Är 14.000 kronor rimligt för en premium elbil som Hyundai Ionic 5?
Vilka serviceintervaller har ni på er elbil?
Och vad kostade det?
Den dyrare servicen jag har gjort på min Renault ZOE kostade ca 7.500 kronor, det var den tredje servicen vid 9000 mil.

Länk https://carup.se/experten-om-chocknotan-for-elbilsservice-14-000-kr/
Senast redigerad av BAB7 2024-08-11 kl. 16:44.
Citera
2024-08-11, 17:20
Medlem
Orimligt dyrt. Gick in på Hyundais hemsida och läste vad dom gör på servicen. Passar man sig inte kan dom få för sig att byta däcken vid service ? Torkarblad ska bytas två gånger om året enligt dom ?

(Artikeln du länkade till var mycket läsvärd, tackar.)
Citera
2024-08-11, 17:28
Medlem
Jag som trodde en elbil skulle va billig att köra....herregud..bara värdeminskningen knäcker ju en...å försäkringen sen ?..å då har staten inte ens börjat beskatta dom ännu. nä tacka vet jag min hobbybil..corvette cab 95a...noll skatt å 150kr mån i helförsäkring...kan inte åka billigare.å den stiger i värde.
Citera
2024-08-11, 18:06
Medlem
Allt beror ju på vad de gjort. Att det är mer än service kan vi nog utgå ifrån. Däck, bromsok, skador ...
Citera
2024-08-11, 18:47
Medlem
ABBORREs avatar
Det var dyrt, kan man inte byta glykol/kylarvätska själv ?
Citera
2024-08-11, 18:48
Medlem
Inte ens en storservice på vissa bilar kostar så mkt och det är en elbil. Helt sjukt!
Man sparar en del på att det är en elbil men man ska inte bli straffad på en service bara för att det är billigare i drift
Citera
2024-08-11, 19:06
Moderator
Gromguttens avatar
Jag blev høgljutt skogstokig när min lokala storagent før just Hyundai skulle ha 4700 før 1500 mila servicen

- det är før fan tre gånger mer än det kostar før drivmedel før 1500 mil. Men ni har jävligt fina nya lokaler.

Gubbarna i køn bakom knøt näven i byxfickan

Sedan dess servsr jag på andra ställen till 50-70% av priset.

Den borde ha åtminstone 3000 mila intervall, de sparkar på däcken och byter luften i ACn, det är ju inget som behöver gøras!!!

Snikna fanstyg.
Senast redigerad av Gromgutten 2024-08-11 kl. 19:13.
Citera
2024-08-11, 19:17
Medlem
Sunimods avatar
Ja vem hade trott det skulle vara billigt att ha en elbil.
Finns massor som behöver ses över.
Citera
2024-08-11, 19:18
Medlem
Gaffelpärms avatar
Verkstäderna och återförsäljare ser nog till att servicepengarna osv rullar in oavsett om ni kör el eller soppabil.
Vänta bara tills skatten ändras till kilometerskatt osv.
Citera
2024-08-11, 19:27
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja vem hade trott det skulle vara billigt att ha en elbil.
Finns massor som behöver ses över.

Det som behøver ses øver är skrytbyggen sv showrooms. Ingen behøver verkstan längre och då är det bara "obligatorisk" service kvar att dra in pengar på.

Två fel på elbilar:

Bromsarna används inte, alla vi som har elbil och därfør läser och skriver här, du inkluderad, vet att man använder regen som broms. Då rostar det.
Hårdbromsa några gånger per vecka Det andra är att 12v batteriet är klent.

Resten är oproblemastiskt, eller hur.

Btw, Hedins är først i køn att haverera. Birger N Haug går åt helvete først i Norge.
Citera
2024-08-11, 19:30
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Det som behøver ses øver är skrytbyggen sv showrooms. Ingen behøver verkstan längre och då är det bara "obligatorisk" service kvar att dra in pengar på.

Två fel på elbilar:

Bromsarna används inte, alla vi som har elbil och därfør läser och skriver här, du inkluderad, vet att man använder regen som broms. Då rostar det.
Hårdbromsa några gånger per vecka Det andra är att 12v batteriet är klent.

Resten är oproblemastiskt, eller hur.

Btw, Hedins är først i køn att haverera. Birger N Haug går åt helvete først i Norge.
De går inte ladda när det blir kallt och då behöver batterierna värmas av glykolblandning som värms upp.
Givetvis måste detta servas inklusive pumpar och filter.
Enbart ett exempel.
Elbilar är inte så enkla som en del tror.
Citera
2024-08-11, 19:35
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
De går inte ladda när det blir kallt och då behöver batterierna värmas av glykolblandning som värms upp.
Givetvis måste detta servas inklusive pumpar och filter.
Enbart ett exempel.
Elbilar är inte så enkla som en del tror.

De säger det. Du tror verkligen att det är så? Torkarna måste också bytas frekvent?

De är desperata. Och snart mister de sitt tillfälliga stämpelmonopol.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in