Citat:
Ursprungligen postat av
BAB7
Glykol/kylvätskebyte, bromsvätskebyte, kupéluftfilter och byte av 12 volts batteri, är servicepunkter som även en liten privat bilverkstad enkelt kan göra på en elbil, och till en betydligt lägre kostnad än hos de auktoriserade verkstäderna.
Man bör dock vänta med att serva elbilen på en privat bilverkstad tills garantierna på bilen löpt ut, annars riskerar man att förlora alla kvarvarande garantier på bilen.
12v batteriet är nog Renault Zoe tämligen ensam om att ha som en fast servicepunkt. Det byts normalt sett on-condition och inte på fasta intervaller.
Även kylarvätska byts normalt sett inte i bilar på serviceintervaller. Bara ett fåtal elbilar som har det som krav, nog egentligen vara Hyundai och Renault.
Det går alldeles utmärkt att serva bilen på annan verkstad. Garantimonopolet med märksverkstäder såg EU till att ta bort för många år sedan.
Min ID4 som ett exempel ska enbart servas med bromsvätska och kupefilter varannat år. Min lokala VW ÅF ska då ha ca 1500kr för det faktiska arbetet och delar och 5000kr för ca 30min inspektion vilket är en timkostnad på ca 10 000kr för mekanikern för att ”titta”. Jag valde att serva på Mekonomen för 2 200kr…. Lite rimligare, och få ses som helt OK då serviceintervallet är 24 månader.