Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
Men..är det inte så att isotopsammansättningen inte säger något egentligt relevant?
Jag har problem med ammunitionsbiten,det medges.
Det är boring stuff tycker jag..men jag inser samtidigt det är viktigt att man har huvuddragen klara för sig,därav IQ befriade frågor.
Isotopsundersökning används inte längre gällande exempelvis mordutredningar vad jag har förstått.
Är detta rätt uppfattat?
Om det är så..vad är skälet till att metoden övergivits?
Logiskt sett måste den anses undermålig på något sätt om man connectar ovanstående A och B.
Hur då?
Varför anses den numera synes vara att betrakta som undermålig undersökningsform?
Vad tror jag att jag vet?
Att kulornas isotopsammansättning i en och samma ask kan variera kraftigt.
Hur kan man då komma vidare utifrån att olika kulor undersöks isotopiskt?
I korthet och förenklat:
FBI har generellt underkänt metoden som konklusiva bevis i amerikanska domstolar (jämförbart med DNA och i viss mån fingeravtryck) eftersom studier visar att ammunition med olika ursprung kan överlappa.
Detta gäller generellt under amerikanska förhållanden, det vill säga i ett land med 400 miljoner invånare med liberala vapenlagar och där ammunition i kaliber .22 finns i storleksordningen tiotals miljoner på marknaden.
Under dessa förhållanden förekommer överlappande ammunition, dock i mycket begränsad omfattning, men i en storleksordning som gör att metoden inte kan jämföras med DNA.
Under senare tid har metodens användbarhet också minskat på grund av att alltmer bly återvinns, istället för att större delen kommer från samma gruva.
Under svenska förhållanden 1986, i relation till Super X som distribuerades i ett hundratal askar totalt, är metoden mycket tillförlitlig, om vi avgränsar oss till Norden.
Självklart har jag stöd för en sådan uppfattning.
Det är faktiskt norrmännen som är världsledande på området med sina bergs- och geologiska institut (och närhet till Sverige och intresse för Palmemordet). Isotopmetoden är inte bara en forensisk metod, utan den används flitigt i geologiska kretsar. I Sverige är det därför lite oväntat Naturhistoriska riksmuseet som blev inblandat i Palmemordet med dessa analyser, eftersom SKL/NFC saknar kompetens och utrustning.
I Sverige har SKL skrivit en rapport på 1990-talet och det finns en doktorsavhandling i ämnet (norrmännen flögs såklart in för att opponera). Alla dessa människor känner på ett eller annat sätt till varandra.
Här är en rapport med det finns många fler på ämnet:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0039914015301958