2024-08-12, 20:10
Medlem
Men..är det inte så att isotopsammansättningen inte säger något egentligt relevant?
Jag har problem med ammunitionsbiten,det medges.
Det är boring stuff tycker jag..men jag inser samtidigt det är viktigt att man har huvuddragen klara för sig,därav IQ befriade frågor.

Isotopsundersökning används inte längre gällande exempelvis mordutredningar vad jag har förstått.
Är detta rätt uppfattat?
Om det är så..vad är skälet till att metoden övergivits?
Logiskt sett måste den anses undermålig på något sätt om man connectar ovanstående A och B.
Hur då?
Varför anses den numera synes vara att betrakta som undermålig undersökningsform?

Vad tror jag att jag vet?
Att kulornas isotopsammansättning i en och samma ask kan variera kraftigt.Inte bara kan dessutom,det synes vara helt naturligt att kulorna varierar kraftigt i en och samma ask.
Detta innebär i all praktik att Gs två kulor troligen inte kommer att ha samma isotopsammansättning som mordkulorna..och att man inte kan dra några som helst vettiga slutsatser utifrån detta naturliga resultat.
Att samma isotopsammansättning kan överlappa två olika produktionstillfällen..dvs att enbart specifikt produktionstillfälle inte naturligt kan tas som intäkt gällande mordkulorna.

Hur kan man då komma vidare utifrån att olika kulor undersöks isotopiskt?
Senast redigerad av Lookalike 2024-08-12 kl. 20:17.
Citera
2024-08-12, 20:41
Medlem
Jag har läst Jon Jordås bok nu..och jag vill börja med att tacka för det vänliga omnämnandet i densamma.
Tack Jon!,jag förstår att du läser i denna tråd ibland.

Boken är helt okay.Den är unik i så motto att det är den enda boken på svenska som behandlar individen som mördade Olof Palme den 28 Februari 1986.
Såsom Bemp tidigare påpekat,så innehåller boken inga större nyheter för den mera CA initierade läsaren,men den är trots detta fullt naturliga en oumbärlig bok som varje seriöst MOP intresserad borde äga.

Det finns flera intressanta saker i boken såsom exempelvis det fulspel som konspirationshaveristerna Borgnäs och Bresky bereddes scen att orera från via statstelevision på ofta bästa sändningstid.
Dribblandet med Resslers verkliga utsagor borde duon skämmas över,men sådant kommer knappast två av MOPs största dödgrävare att göra.
De har skadat MOP utredningen rejält och den negativa effekt deras permanent ogrundade fantasifoster åsamkas intet ont anande allmänhet kan knappast överdrivas.
Tack för absolut ingenting till Lars Borgnäs och Tomas Bresky.Jag hoppas Ni är nöjda.

Redovisningen av Christer Anderssons de facto brutala hundmisshandel är intressant.
Likaledes Christers dribblande med sanningen gällande åtalet för misshandel på 2000 talet.
Återkopplingarna till GMP,utförd av landets absoluta toppkompetens på området,är utmärkta.
Resonemanget kring Christers oomtvistade TV skott är intressant i samband med kopplingen från Christers egna mun att han inte kommer ihåg om han någonsin köpt lattjo mordammo.Ännu en uppenbar lögn signerad Christer Anderson framstår i än klarare dager.
AI jämförelsen understryker ytterligare det ett barn kan se med egna ögon.Christer Anderssons närmast osannolika likhet med Mårten Palmes Grandman och fantom bilden av densamma.
Det är även intressant med de ytterligare detaljer som Jordås kunnat erhålla från olika förhör med Christer.Utan tvivel har Lennart Gustafsson bidragit härvidlag.Dessutom med fakta om hur han försökte lirka med den enda person i hela PU som uppfyller Medel-Möjlighet-Motiv-Stöduppgifter.

För den som vill veta Vem-Hur-Varför angående MOP så är Jon Jordås bok den enda Ni behöver.
Det är troligen inte den sista boken om mordet på Olof Palme..men den är den enda Ni egentligen behöver.
Citera
2024-08-12, 20:45
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Men..är det inte så att isotopsammansättningen inte säger något egentligt relevant?
Jag har problem med ammunitionsbiten,det medges.
Det är boring stuff tycker jag..men jag inser samtidigt det är viktigt att man har huvuddragen klara för sig,därav IQ befriade frågor.

Isotopsundersökning används inte längre gällande exempelvis mordutredningar vad jag har förstått.
Är detta rätt uppfattat?
Om det är så..vad är skälet till att metoden övergivits?
Logiskt sett måste den anses undermålig på något sätt om man connectar ovanstående A och B.
Hur då?
Varför anses den numera synes vara att betrakta som undermålig undersökningsform?

Vad tror jag att jag vet?
Att kulornas isotopsammansättning i en och samma ask kan variera kraftigt.

Hur kan man då komma vidare utifrån att olika kulor undersöks isotopiskt?

I korthet och förenklat:

FBI har generellt underkänt metoden som konklusiva bevis i amerikanska domstolar (jämförbart med DNA och i viss mån fingeravtryck) eftersom studier visar att ammunition med olika ursprung kan överlappa.

Detta gäller generellt under amerikanska förhållanden, det vill säga i ett land med 400 miljoner invånare med liberala vapenlagar och där ammunition i kaliber .22 finns i storleksordningen tiotals miljoner på marknaden.

Under dessa förhållanden förekommer överlappande ammunition, dock i mycket begränsad omfattning, men i en storleksordning som gör att metoden inte kan jämföras med DNA.

Under senare tid har metodens användbarhet också minskat på grund av att alltmer bly återvinns, istället för att större delen kommer från samma gruva.

Under svenska förhållanden 1986, i relation till Super X som distribuerades i ett hundratal askar totalt, är metoden mycket tillförlitlig, om vi avgränsar oss till Norden.

Självklart har jag stöd för en sådan uppfattning.

Det är faktiskt norrmännen som är världsledande på området med sina bergs- och geologiska institut (och närhet till Sverige och intresse för Palmemordet). Isotopmetoden är inte bara en forensisk metod, utan den används flitigt i geologiska kretsar. I Sverige är det därför lite oväntat Naturhistoriska riksmuseet som blev inblandat i Palmemordet med dessa analyser, eftersom SKL/NFC saknar kompetens och utrustning.

I Sverige har SKL skrivit en rapport på 1990-talet och det finns en doktorsavhandling i ämnet (norrmännen flögs såklart in för att opponera). Alla dessa människor känner på ett eller annat sätt till varandra.

Här är en rapport med det finns många fler på ämnet:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0039914015301958
Senast redigerad av omiga 2024-08-12 kl. 20:50.
Citera
2024-08-12, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
I korthet och förenklat:

FBI har generellt underkänt metoden som konklusiva bevis i amerikanska domstolar (jämförbart med DNA och i viss mån fingeravtryck) eftersom studier visar att ammunition med olika ursprung kan överlappa.

Detta gäller generellt under amerikanska förhållanden, det vill säga i ett land med 400 miljoner invånare med liberala vapenlagar och där ammunition i kaliber .22 finns i storleksordningen tiotals miljoner på marknaden.

Under dessa förhållanden förekommer överlappande ammunition, dock i mycket begränsad omfattning, men i en storleksordning som gör att metoden inte kan jämföras med DNA.

Under senare tid har metodens användbarhet också minskat på grund av att alltmer bly återvinns, istället för att större delen kommer från samma gruva.

Under svenska förhållanden 1986, jämfört med Super X som distribuerades i ett hundratal askar totalt, är metoden mycket tillförlitlig, om vi avgränsar oss till Norden.

Självklart har jag stöd för en sådan uppfattning.

Det är faktiskt norrmännen som är världsledande på området med sina bergs- och geologiska institut (och närhet till Sverige och intresse för Palmemordet). Isotopmetoden är inte bara en forensisk metod, utan den används flitigt i geologiska kretsar. I Sverige är det därför lite oväntat Naturhistoriska riksmuseet som blev inblandat i Palmemordet med dessa analyser, eftersom SKL/NFC saknar kompetens och utrustning.

I Sverige har SKL skrivit en rapport på 1990-talet och det finns en doktorsavhandling i ämnet (norrmännen flögs såklart in för att opponera). Alla dessa människor känner på ett eller annat sätt till varandra.

Här är en rapport med det finns många fler på ämnet:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0039914015301958

Som vanligt..Tack Omiga.

Är då mina tidigare intryck att isotopsammansättningen från kulorna i en och samma ask kraftigt kan variera felaktig?

Gäller detta likaledes risken för överlappning i produktionen..dvs att samma isotopsammansättning kan fås från två olika "officiella" produktionstillfällen..dvs märkning L och märkning R(bara exempel detta)kan producera samma isotopsammansättning gällande åtminstone enskilda kulor?
Senast redigerad av Lookalike 2024-08-12 kl. 20:58.
Citera
2024-08-12, 21:03
Medlem
omigas avatar
Citat:
Som vanligt..Tack Omiga.

Är då mina tidigare intryck att isotopsammansättningen från en och samma ask kraftigt kan variera felaktig?

Gäller detta likaledes risken för överlappning i produktionen..dvs att samma isotopsammansättning kan fås från två olika "officiella" produktionstillfällen..dvs märkning L och märkning R(bara exempel detta)kan producera samma isotopsammansättning gällande åtminstone enskilda kulor?

Det finns ingenting som talar för att ammunitionen i Super X-askar varierar per se. SKL undersökte, om jag minns rätt, 18 askar utan att hitta några avvikelser. I hela materialet känner jag till ett, möjligen två fall av avvikelser. Dessa avvikelser kan hänföras till andra orsaker än metoden i sig, såsom skyttarnas och polisens hantering av ammunition och förpackning av densamma. I ett fall fanns en PM-kula i en RA-ask. Den kan ha flyttats över, eller så spillde den över i fabriken, då PM och RA tillverkades med en månads mellanrum.

Sedan finns det andra typer av mindre fel, som mät- och kalibreringsfel av utrustning, olika teknologier som har använts genom åren och andra mindre saker, men det är min uppfattning att metoden som sådan är solid under svenska förhållanden 1986.
Citera
2024-08-12, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Det finns ingenting som talar för att ammunitionen i Super X-askar varierar per se. SKL undersökte, om jag minns rätt, 18 askar utan att hitta några avvikelser. I hela materialet känner jag till ett, möjligen två fall av avvikelser. Dessa avvikelser kan hänföras till andra orsaker än metoden i sig, såsom skyttarnas och polisens hantering av ammunition och förpackning av densamma. I ett fall fanns en PM-kula i en RA-ask. Den kan ha flyttats över, eller så spillde den över i fabriken, då PM och RA tillverkades med en månads mellanrum.

Sedan finns det andra typer av mindre fel, som mät- och kalibreringsfel av utrustning, olika teknologier som har använts genom åren och andra mindre saker, men det är min uppfattning att metoden som sådan är solid under svenska förhållanden 1986.

OK och Thumbs up!
Citera
2024-08-12, 21:22
Medlem
omigas avatar
Citat:
OK och Thumbs up!

P.S. Det är därför ammunitionen är så central. Jag delar revisionernas uppfattning att det är cirka 40 askar totalt som är intressanta för utredningen, och mördaren står att finna med handen i någon av dessa askar.
Citera
2024-08-12, 21:54
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Varför avskrevs CA från utredningen?

Fanns det något som starkt pekade på att det inte var han?

(Betackar mig från svar av knasbollar som säger att att han omöjligt kan vara gärningsmannen eftersom mordet utfördes av flera personer).
Citera
2024-08-12, 22:44
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Varför avskrevs CA från utredningen?

Fanns det något som starkt pekade på att det inte var han?

(Betackar mig från svar av knasbollar som säger att att han omöjligt kan vara gärningsmannen eftersom mordet utfördes av flera personer).
Han avskrevs aldrig från utredningen utan var ett aktivt avsnitt fram till det att utredningen lades ned i Juni 2020.

Man kom aldrig vidare med CA eftersom man aldrig fann vapnet, och eftersom allt grävande runt personen inte ledde någonvart.

I backspegeln fanns det mer man kunnat ha gjort, exempelvis haft mer ingående förhör med både honom och anhöriga, undersökt området kring stugan i Tungelsta (dykt i sjön och letat med metalldetektor runt stugan) undersökt APK närmare samt den ammunition som såldes där, studerat CA:s aktieköp under 1986, undersökt den bankbox i vilket CA säger sig ska ha förvarat sitt vapen under mordnatten, låtit polisen Torsten Stålnacke konfronteras med CA för att säkerställa att det verkligen inte var denne han besökte 1994, genomfört en undercoveroperation i syfte att få ur CA mer information, etc.

Det enda jag finner som pekar på att det inte skulle varit CA, är att Lisbet Palme var så säker när hon pekade ut Christer Pettersson som den som mördade hennes man.
Personligen anser jag inte att CP eller CA är lika, åtminstone inte i ansiktet.
Senast redigerad av kato85 2024-08-12 kl. 22:51.
Citera
2024-08-13, 07:53
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
I backspegeln fanns det mer man kunnat ha gjort, exempelvis haft mer ingående förhör med både honom och anhöriga, undersökt området kring stugan i Tungelsta (dykt i sjön och letat med metalldetektor runt stugan) undersökt APK närmare samt den ammunition som såldes där, studerat CA:s aktieköp under 1986, undersökt den bankbox i vilket CA säger sig ska ha förvarat sitt vapen under mordnatten, låtit polisen Torsten Stålnacke konfronteras med CA för att säkerställa att det verkligen inte var denne han besökte 1994, genomfört en undercoveroperation i syfte att få ur CA mer information, etc.

Det enda jag finner som pekar på att det inte skulle varit CA, är att Lisbet Palme var så säker när hon pekade ut Christer Pettersson som den som mördade hennes man.

CA och Torsten konfronterades faktiskt och de kände inte igen varandra. Detta ska ha varit på CA:s initiativ, och PU kände sig nog säkra på att kunna syna CA:s ”bluff”. Men CA gick segrande ur striden.

Det troligaste händelseförloppet är möjligen att Torsten åkt ut till stugan vid ett tillfälle då CA inte var där. Han tänkte då åka tillbaka vid ett senare tillfälle men glömde/struntade i detta. För att sedan skyla över den fadäsen hittade han på att han pratat med CA. Han utgick nog från att det inte skulle kollas närmare eftersom det följde mönstret med att CA undvek kallelser.

Alternativet är väl att en serie bisarra missförstånd av groteska proportioner lett till att en orelaterad radioamatör lovat att visa upp en revolver och tyckt att det var en helt rimlig förfrågan att få av en ditrest polis. Man får ju då anta att radioamatören bara råkade ha en .357 hemma också, som heller aldrig provskjutits.

Att radioamatören medvetet gäckat polisen framstår också som försvinnande osannolikt. CA:s familj borde ha märkt om CA lät en okänd man bo i stugan för att vilseleda polisen, och CA hade knappast ens lämpliga kontakter för att få till stånd något sådant.
Citera
2024-08-13, 10:56
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Han avskrevs aldrig från utredningen utan var ett aktivt avsnitt fram till det att utredningen lades ned i Juni 2020.

Man kom aldrig vidare med CA eftersom man aldrig fann vapnet, och eftersom allt grävande runt personen inte ledde någonvart.

Ok. Så här i efterhand låter han som den troligaste kandidaten utifrån motiv och möjlighet. Men ändå var han aldrig något hett spår?

Varför valde riksåklagaren Stig Enström istället för CA som troligen gärningsman?
Citera
2024-08-13, 12:23
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ok. Så här i efterhand låter han som den troligaste kandidaten utifrån motiv och möjlighet. Men ändå var han aldrig något hett spår?

Han var ordentligt het inom PU under en period i mitten av 90-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in