2024-08-12, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Det är ju inte så att man inte kan ha restauranger på arenor med ett etage.
Olimpico Rom har väl 3 våningar bakom sina läktare, med olika facitliteter. Tar ju över 70 000 åskådare.

[/url]

Ytan mellan etagen är stor, därav har man två etage. I ett poddavsnitt av expressen 'Malströmmen: 8. Blink of an eye' disskuteras detta
Citera
2024-08-12, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Tveksamt påstående, går att ha restauranger och vip och spons och gud vet vad om arenan har ett etage med. När det kommer till tele2 handlar det snarare om utrymme, plasten att bygga är begränsad och en arena på två etage tar mycket mindre yta än arena på ett etage.
Tidigare ritningar var arenan i ett etage. Dessutom är det inget överhäng från övre etage (som på eleda) så ytan är inte anledningen.
Citera
2024-08-12, 19:27
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kottsnurrarn
Kalmar har tredje sämsta arenan i Sverige efter tele2 och friends. Mitt ute i ingenstans, två etage för en liten arena, utseendet av mall of scandinavia... Tydligen är dessa tre arenor ritade av en amerikansk firma och därav amerikanska ideér vilket förklarar varför arenorna skriker moderna fotbollen.
Du fattar väl själv att han inte syftar på Guldfågeln, va?
Citera
2024-08-12, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Du fattar väl själv att han inte syftar på Guldfågeln, va?
Lägger han HBG i samma kategori som kalmar så tror jag att han syftar på guldfågeln.
Citera
2024-08-12, 20:23
Medlem
Teus avatar
Citat:
Lägger han HBG i samma kategori som kalmar så tror jag att han syftar på guldfågeln.
Nu förstår jag inte riktigt. Olympia är betydligt bättre än Guldfågeln?
Citera
2024-08-12, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Nu förstår jag inte riktigt. Olympia är betydligt bättre än Guldfågeln?
Jo ja men visuellt lika utifrån och ena långsidan. Gamla kortsidorna var mycket bättre än idag. I bortasektionen känner man sig låst i sin plats med safestanding stolarna.
Varför tror du att han syfta på kff:s gamla plan?
Citera
2024-08-12, 21:24
Medlem
Teus avatar
Citat:
Jo ja men visuellt lika utifrån och ena långsidan. Gamla kortsidorna var mycket bättre än idag. I bortasektionen känner man sig låst i sin plats med safestanding stolarna.
Varför tror du att han syfta på kff:s gamla plan?
Därför den ligger ganska centralt och man kan se havet. Fredriksskans är en fin arena.
Citera
2024-08-12, 22:19
Medlem
Citat:

Kalmar har tredje sämsta arenan i Sverige efter tele2 och friends. Mitt ute i ingenstans, två etage för en liten arena, utseendet av mall of scandinavia... Tydligen är dessa tre arenor ritade av en amerikansk firma och därav amerikanska ideér vilket förklarar varför arenorna skriker moderna fotbollen.
Arkitekter för Friends var svenska Krook & Tjäder, svenska Berg Arkitekter och danska CF Möller. Konstruerades av svenska Sweco.

Arkitekter för Tele2 var svenska White och brittiska Arup Group Limited. Konstruerade av kanadensiska WSP.

Arkitekter för Guldfågeln var svenska Tengbom.

Därmed inte sagt att de är fantastiska. Amerikanarna är inte dumma på sportarenor.
Citera
2024-08-12, 22:26
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Tidigare ritningar var arenan i ett etage. Dessutom är det inget överhäng från övre etage (som på eleda) så ytan är inte anledningen.
Jag kan inte minnas några sådana, om det är Tele2 du menar? Följt projektet rätt nära ändå.
Citera
2024-08-12, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Arkitekter för Friends var svenska Krook & Tjäder, svenska Berg Arkitekter och danska CF Möller. Konstruerades av svenska Sweco.

Arkitekter för Tele2 var svenska White och brittiska Arup Group Limited. Konstruerade av kanadensiska WSP.

Därmed inte sagt att de är fantastiska. Amerikanarna är inte dumma på sportarenor.

http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1666308/FULLTEXT01.pdf

Populous var vid designen av friends, ansvariga för tele2 hämtade idén från amerikansk stadsplanering. Amerikanarna är idioter när på sportarenor.
Citera
2024-08-13, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee

White gjorde det bra. Var med när planritningen började.

Fin arena som klarar det mesta.
Citera
2024-08-13, 03:45
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Det är ju inte så att man inte kan ha restauranger på arenor med ett etage.
Olimpico Rom har väl 3 våningar bakom sina läktare, med olika facitliteter. Tar ju över 70 000 åskådare.

Vi har ett antal stora (+30k) arenor i ett etage. Har inte varit på någon av dem, men dom lär ha löst problemet.

Jag följde Fofana när han var var utlånad till Konyaspor och blev jag småkär i deras arena (inte bara för den är grönvit). Visserligen "2 etage" men dom har byggt det så diskret som det går. 41600 platser hade varit perfekt för Bajen att fortsätta växa i.
Utan publik: https://i.pinimg.com/originals/9a/53/36/9a53365d6819590e3a55a3b2622331ef.jpg
Med publik: https://foto.sondakika.com/haber/2017/01/31/besiktas-atiker-konyaspor-vodafone-arena-da-9214537_amp.jpg
https://www.juventus.com/en/allianz-stadium/our-home

Jag gillar verkligen Juventus arena där det undre etaget är mycket större. På tv får man känslan av att arenan är i San siros storlek trots att den bara tar 41 000. Juventus är förövrigt i samma publiksituation som Mff. Pessimistiska planerare som inte förstod vad den nya arenan skulle innebära ( och samma vansinnigt framgångsrika epok på planen) .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in