2024-08-11, 21:10
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
På tal om Varberg-Helsingborg så var jag på arenan idag och hittade en stor mängd uppsatta klistermärken på stolar etc uppe i hörnet på långsidan närmast bortastå. Alla hade motivet av en krokodil i HIF-kläder som står med typ en öl i handen. Spontant tänker man ju ”wtf” samtidigt som man blir intresserad. Vad är grejen med den öldrickande krokodilen?
Haha, jag har nog sett motivet, men det är typ ett av 100 000 stickers som man ser i Helsingborg. Jag vet faktiskt inte hur man tänkt.
Citera
2024-08-11, 21:37
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
På tal om Varberg-Helsingborg så var jag på arenan idag och hittade en stor mängd uppsatta klistermärken på stolar etc uppe i hörnet på långsidan närmast bortastå. Alla hade motivet av en krokodil i HIF-kläder som står med typ en öl i handen. Spontant tänker man ju ”wtf” samtidigt som man blir intresserad. Vad är grejen med den öldrickande krokodilen?

Helsingborg är känt för sina krokodiler på Tropikariet. Sedan är det också en ordvits på adressen där klubben grundades, det vill säga Carl Krook(odil)s gata 36.

Rätt basic knowledge.
Citera
2024-08-11, 21:40
Medlem
buisnismannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Helsingborg är känt för sina krokodiler på Tropikariet. Sedan är det också en ordvits på adressen där klubben grundades, det vill säga Carl Krook(odil)s gata 36.

Rätt basic knowledge.

Så du menar han ovan dig som inte hade någon aning bara är en tomte som lajvar att han är heifare?
Citera
2024-08-11, 21:57
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buisnismannen
Så du menar han ovan dig som inte hade någon aning bara är en tomte som lajvar att han är heifare?

Man kan tolka det så. Jag lägger ingen värdering i grader av supporterskap men alla är ju fria att dra sina egna slutsatser.

Jag är inte HIF men har ganska bra koll på staden genom vänner där.
Citera
2024-08-11, 22:08
Medlem
Citat:

Rätt basic knowledge.

Haha. Jo, ”basic”. Men kul och tack för infon.
Citera
2024-08-11, 22:26
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buisnismannen
vänta du bara 5 år så kommer nog motion om att plöja ner pengar i ny arena.

Carlén VD MFF:

https://gasetten.se/malmo-ff/carlnen-i-langintervju-planer-pa-ny-arena-gafotboll-e-sport-och-mycket-mer/
Fler ståplatser, intressant ide. Dock så tycker jag att det mest akuta problemet är europamatcherna. Man utger sig för att vara skandinaviens mäktigaste klubb, det verkar nästan vara en slogan nu för tiden, och så är arenan värdig en tredjeligaklubb i Tyskland.

Fck måste verkligen darra när de kommer till Eleda och läktarna är hälften så höga som på parken. Eller lag som Frankfurt, Ajax och Bilbao som man vill tävla med i europa league på regelbunden basis. Man kan inte ha den attityden att "ute i europa talar man om Malmö" och ha en arena som endast verkar stor för allsvenska bottenlag.
Citera
2024-08-11, 22:34
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det tror jag inte. Tele2 har 6 derbymatcher varje säsong och ligger strax över HIFDIFs snitt i kapacitet. För övrigt drar alla Stockholmslag en avsevärd mängd människor från närliggande städer á Södertälje, Uppsala, Västerås, E-tuna etc. att räkna publikundetlag med Storstockholm som utgångspunkt är befängt. Jag är väldigt nöjd med kapaciteten på Jordgubben.
Har den haft 23 slutsålda matcher sen premiären förra året ? Difs snitt är väl typ 20 000?

Citat:
20 075 åskådare. Så många snittade Malmö FF per match i årets allsvenska, när de sålde ut 14 av 15 hemmamatcher. De slog det egna publikrekordet från en annan guldsäsong, 2004, men då spelade laget på den större arenan Malmö Stadion.

Eleda Stadion invigdes 2009 och hade då en kapacitet på 24 000 åskådare. Så många kommer sedan länge inte in på Malmös hemmaborg, som i dag har maxkapaciteten 22 500. Men på grund av avspärrningar är det sällan som MFF kommer upp i den siffran ens. I sista omgången mot Elfsborg klämdes exempelvis 21 500 personer in.
Senast redigerad av sebastian_ 2024-08-11 kl. 22:48.
Citera
2024-08-11, 22:37
Medlem
Salorms avatar
Personligen så gillar jag pekings, kalmars och heifs arena mest av bortaställena. Pekings faller dock på att man inte satte tak för då kanske (sker ändå alltid) motståndarklacken överröstar dom.
Fan, jag gillade Sundsvalls arena också, och jag har alltid gillat Patronerna, finns något sött över det.
Citera
2024-08-12, 04:49
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:

Rätt basic knowledge.
Basic knowledge? Det där var den mest långsökta kopplingen till HIF:s grundande som jag hört. Låter som något mongoloiderna på HIF E-zine skulle kunna koka ihop. Sen att Tropikariet skulle vara så jävla känt?

Om man ska koppla något djur alls till adressen Carl Krooks gata 36 så bör det givetvis vara en svan, eftersom det är det så kallade "Svanahuset".
Citera
2024-08-12, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det hade sett skitdumt ut med ett tredje etage. Etagen är redan för små och borde egentligen bara vara ett etage.

Att tele2 och eleda har två etage är pga restaurangerna för vip och sponsor delarna. Det handlar om pengar. I en ideal värld hade alla arenor under 30k~ varit ett etage.

Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Personligen så gillar jag pekings, kalmars och heifs arena mest av bortaställena. Pekings faller dock på att man inte satte tak för då kanske (sker ändå alltid) motståndarklacken överröstar dom.

Kalmar har tredje sämsta arenan i Sverige efter tele2 och friends. Mitt ute i ingenstans, två etage för en liten arena, utseendet av mall of scandinavia... Tydligen är dessa tre arenor ritade av en amerikansk firma och därav amerikanska ideér vilket förklarar varför arenorna skriker moderna fotbollen.

Pekings borta sektion utan tak gillar jag, visst blir det sämre tryck men känslan att man är utomhus är det fotbollen ska ha.
Citera
2024-08-12, 18:41
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kottsnurrarn
Att tele2 och eleda har två etage är pga restaurangerna för vip och sponsor delarna. Det handlar om pengar. I en ideal värld hade alla arenor under 30k~ varit ett etage.
Det är ju inte så att man inte kan ha restauranger på arenor med ett etage.
Olimpico Rom har väl 3 våningar bakom sina läktare, med olika facitliteter. Tar ju över 70 000 åskådare.

Vi har ett antal stora (+30k) arenor i ett etage. Har inte varit på någon av dem, men dom lär ha löst problemet.

Jag följde Fofana när han var var utlånad till Konyaspor och blev jag småkär i deras arena (inte bara för den är grönvit). Visserligen "2 etage" men dom har byggt det så diskret som det går. 41600 platser hade varit perfekt för Bajen att fortsätta växa i.
Utan publik: https://i.pinimg.com/originals/9a/53/36/9a53365d6819590e3a55a3b2622331ef.jpg
Med publik: https://foto.sondakika.com/haber/2017/01/31/besiktas-atiker-konyaspor-vodafone-arena-da-9214537_amp.jpg
Citera
2024-08-12, 18:54
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kottsnurrarn

Tveksamt påstående, går att ha restauranger och vip och spons och gud vet vad om arenan har ett etage med. När det kommer till tele2 handlar det snarare om utrymme, plasten att bygga är begränsad och en arena på två etage tar mycket mindre yta än arena på ett etage.

Personligen tycker jag att ivern över att det ska vara ett etage är lite överdrivet, ge mig hellre en riktigt tät arena på två etage än ett stort utdraget etage över hela arenan. Eleda kunde däremot gott vara ett etage eller så borde den tagit 5-6 000 till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in