2024-08-12, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
Det är inte enbart Socialtjänsten som tar beslut, de är många gånger rätt ”bakbundna”.
Familjerätten, BUP, Övriga myndigheter etc,har också sitt att säga.Det är en byråkratisk juridisk ” gång” s.a.s.

Om familjehem. Bra att läsa.

Citat
Placeringen kan vara frivillig eller under tvång

Det är socialtjänsten eller en domstol som beslutar om att barn ska placeras i ett annat hem. Socialtjänsten strävar efter att det ska göras på frivillig grund men ibland behöver beslutet tas mot barnets, vårdnadshavarnas eller den gode mannens vilja. I dessa fall görs det med stöd av en lag som kallas för LVU (lag med särskilda bestämmelser om vård av unga). Unga personer mellan 18 och 20 år kan också vara placerade med stöd av den lagen.

https://www.socialstyrelsen.se/mininsats/vad-kan-jag-gora/familjehem/
Citera
2024-08-12, 20:20
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Familjerätten o BUP har ingen talan när det kommer till vad som händer på SIS eller inte om tex permissioner eller utskrivningar. Det är enbart socialtjänsten som tar besluten, men i samråd med institutionen. Sen kan ett utlåtande från BUP tex hjälpa till o rekommendera vilken typ av hjälp en ungdom skulle kunna behöva. Förutsatt att ungdomen haft en etablerad kontakt på BUP i sin hemkommun innan placering. Men dom har inget att bestämma/kräva.

Är du på en utredningsplacering på SIS som jag tror att Emilia var, så använder institutionerna antingen egna psykologer som är anställda där som gör utredningen eller köper in tjänsten om man inte har egen, BUP är oftast inte inkopplad då heller.

Blir för mycket OT om jag ska beskriva mer ingående, även om det är en av anledningarna till att brottet ens kunde uppstå. Alla tre tjejernas tid omhändertagna i socialtjänstens ”vård” o vilken hjälp som fått o inte fått.

Det här intressant, kanske som du skriver, OT i tråden här. Men handlar ju ändå om lite bakgrund till det tragiska inträffade.

Som du också skriver, tar ju Socialtjänsten sina beslut, utifrån insamlad information man fått från samtliga övriga i ett ärende? Och måste ta hänsyn till all insamlad fakta man fått?

Det är lätt då, att i slutändan skuldbelägga ” den slutgiltiga aktören” ( Socialtjänsten), som får bära ” hundhuvudet” för de beslut som tagits i ett ärende.

Kanske var man inte ens enig i en planering, många gånger? Men tvingad att jämka?
Citera
2024-08-12, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Ok tack.
Har du någon annan kännedom som inte framkommit här ännu?
Nej dessvärre inte.
Citera
2024-08-12, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limizza
R:s mamma är den som är misstänkt för medhjälp. Då hon har tvättat deras kläder efter dådet. Så troligen har de gått hem till R:s mamma efteråt.

Berätta mer.
Citera
2024-08-12, 20:42
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Nej dessvärre inte.
Tack så mycket för den info du har lämnat här.
Citera
2024-08-12, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janibollen
https://delafil.se/99e73ca7ec1a8108/VID_557330801_203640_371.mp4

Helt sjukt. Det är ett mord det rör sig om. Hade jag vetat att min vän gjort något sådant hade jag tagit avstånd direkt såklart. Hon delar även helt irrelevanta saker varje dag efter mordet. Trots att även E kallade henne för storasyster. Alltså istället för att sörja eller vara ledsen. De här tjejerna är riktiga snakes/psykopater.

Någon menade att E inte tillhörde gruppen för att hon var under utredning. Skitsnack det har bildats någon gruppering där under våren och sommaren.
Citera
2024-08-12, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Tack så mycket för den info du har lämnat här.

🥰 så lite så. Synd ändå att vissa tror att man sitter på en hög med info bara för man fått kännedom om nått litet.
Citera
2024-08-12, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Något som även är efterfrågat tidigare i tråden, hur var det med tidigare misshandel av E?
M hänvisar till att hon redan tidigare satt kniven i E och kan göra det igen.
R säger att hon lovat att ge E stryk tidigare & säger åt E: kommer du ihåg när?

Jag tolkade att det tidigare hugget kan ha varit första hugget i benet, kan kniven ha varit blodig så att blodet i pannan kom från kniven.
Tycker att hon säger nåt i stil med: att hela kniven hade varit i henne. Inte säker men nåt i stil med det.
Citera
2024-08-12, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Om inte SIS personalen genast kontaktat jouren på socialtjänsten och dom i sin tur kontaktat polisen, skulle inte R tagits så fort efter mordet och MGM 1 den enda då misstänkta.
Den som anmälde visste bara om R inte något om M, troligen för Rs kontakt med SIS under natten.
Så polisen visste bara om R och inte någon annan MGM, för MGM3 misstänkt för grovt skyddande av brottsling vet att det är 2 MGM då dessa 2 MGM varit tillsammans ända tills M åkte därifrån.
Men till vilken skånsk stad M åkte har inte kommit fram, inte heller var M togs av polisen.
Så nej det är inte någon ur SIS personalen som är MGM 3, dom har följt protokollet.
Sitter Rs pappa så är det han som är MGM 3 som istället för häktning sitter av sin dom.
Få en placering och börja avtjäna straff 2-3mån efter en dom i Sverige, nä nä inte en chans!

Det var väl vid tågstationen innan hon hann åka någonstans har jag läst någonstan men det var kanske en trådsanning
Citera
2024-08-12, 21:18
Medlem
Citat:
R:s mamma är den som är misstänkt för medhjälp. Då hon har tvättat deras kläder efter dådet. Så troligen har de gått hem till R:s mamma efteråt.

Det har varit min tanke hela tiden.
Citera
2024-08-12, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Jag tror man behöver se nyanserat på situationen.

Det fanns väl någon anledningen till att barnen blev omhändertagna? Men jag vet också att det ibland är väldigt lite som krävs för att Soc omhändertar barn och ibland kan föräldrar bete sig på ett hemskt sätt utan att Soc gör ngt. Jag har inte mycket till övers för dem, men förstår också att deras arbete inte kan vara lätt.
I fallet med E håller jag med dig att de verkar har brustit grovt i hur de hanterar situationen (bl.a alla dessa placeringar), vilket är en del av anledningen till detta tragiska som hänt.

Det en del av oss reagerar på är när ni som försvarar mamman och menar att hon var så bra med E och E skulle haft det bättre hos sin mamma istf på ngt hem, att det va okej att släppa iväg sin 14-åriga dotter ensam så många mil bort m.m är att ni inte verkar se den problematik mamman verkar ha.

Att detta fruktansvärda som hände E i Landskrona medan hon för tillfället bodde hos sin mamma behöver inte enbart vara soc fel, mamman har också brustit. Sen förstår jag om mamman kan ha känt sig vingklippt av soc under åren och därför kände sig osäker i sin föräldraroll, men det är en förälders ansvar och meddela detta och be om hjälp. Om mamman bad om hjälp och stöd senast E bodde hos henne men inte fick det, ja då tycker nog iaf jag att i stort sett allt ansvar ligger på myndigheterna.
Tack för en mycket bra, och mycket möjlig riktig reflektion.
Citera
2024-08-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thecrafter
Jag kan bara hålla med dig. Tråden handlar mer om annat än själva brottet. Jag har själv påtalat detta två gånger tidigare och moderaterna har också påtalat det. Jag vet faktiskt inte vad man ska göra åt det. Från början läste jag alla inlägg, men har slutat att läsa dem som inte hör till ämnet.

Det verkar som om brottet väcker många känslor och att många har stort behov av att diskutera ämnen såsom samhällsutvecklingen där allt yngre begår brott, HVB- och SIS-hem, Bo's mamma etc. Detta är ämnen som har viss anknytning till brottet men inte leder till att man får mer klarhet i vad som egentligen hände den kväll/natt som Bo avled eller tar oss närmare lösningen. Initialt kan sådan "runtomkring-info" ha ett visst värde, men sedan måste man gå vidare. Kanske skulle man dela upp tråden i två olika trådar??? Ena tråden skulle då kunna handla om brottet och ligga kvar under "aktuella brottsfall. Den andra tråden skulle istället kunna ligga någonstans under "samhälle" och beröra sådant som föräldraansvar och samhällets ansvar när mycket unga person utsätts för och begår brott. Skulle det kunna vara en lösning? I så fall behöver en ny tråd skapas... Hur man gör det vet jag inte, men jag känner att denna tråd blir alltmer sönderspammad och alltmindre intressant att följa. Tråkigt kan i alla fall jag tycka.
100% enig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in