Citat:
Ursprungligen postat av
1891-019
Jag är kvalificerad sockärring! Ändå nått av dom finare orden jag blivit kallad genom åren av ungdomar jag jobbat med.
Min uppfattning är att soc har fullständigt ansvar för den här skiten!! SIS kan inte besluta nånting själva, bara ge sin åsikt om läget tex om permissioner men det är soc som tar besluten. En kulle jag dör på att soc bär ansvaret här!
Ang din fråga om varför ingen ingripit tidigare när MGM varit hotfull o använt kniv, så är det väl just precis det dom gjort när hon varit placerad. Just det är ju en stor del i underlag för LVU o beslutet om placering på SIS.
Tyvärr får man inte låsa in o kasta bort nyckeln för ungdomar i Sverige. Det ska hela tiden jobbas på att dom ska ut i annan vård, att dom ska lära sig fungera ute i samhället, man testar igen o igen o igen, o det som händer under tiden man testar är att både ungdomen kan fara illa av eget beteende o samhället far illa av en ungdoms kriminalitet tex.
Men det spelar ingen roll! Dom ska ut igen snarast möjligt…
Det är inte enbart Socialtjänsten som tar beslut, de är många gånger rätt ”bakbundna”.
Familjerätten, BUP, Övriga myndigheter etc,har också sitt att säga.Det är en byråkratisk juridisk ” gång” s.a.s.
Det vet du ju, som ” kvalificerad SOCkärring, utbildad socionom med erfarenhet av arbete inom kommuners förvaltning inom Vård och Familjeomsorg?
För det är du?
Ifrågasätter ej din kompetens, bara intresserad av att höra mer av dina erfarenheter i området.
Ber om överseende för O.T i tråden.