2024-08-12, 19:45
Medlem
Bubba00s avatar
Internet,

Sill och strömming - är det samma fisk?

Jag sitter på krogen och diskuterar ämnet och menar ju å det bestämdaste att det är olika fiskar, men jag är emotsagd. Jag har slagit vad om min slips på att jag har rätt.

Men hur ligger det till egentligen?

Väl mött
Citera
2024-08-12, 19:47
Medlem
Ja det är samma fisk. Fångas den norr om Kristianopel kallas den strömming, annars sill.
Citera
2024-08-12, 19:48
Medlem
Klart de är, raser är ett hitte-på koncept. Har jag hört.
Citera
2024-08-12, 19:56
Medlem
Det beror på var fisken är uppdragen.
Citera
2024-08-12, 20:06
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Det beror på var fisken är uppdragen.

Horunge. Så du menar att gädda och lax är samma fisk? Men det blir en gädda när den tas upp i Märlaren?
Citera
2024-08-12, 20:14
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Internet,

Jag sitter på krogen och diskuterar ämnet och menar ju å det bestämdaste att det är olika fiskar, men jag är emotsagd. Jag har slagit vad om min slips på att jag har rätt.

Väl mött

Sill är artnamnet, när man drar upp den norr om Kalmar i Östersjön brukar man kalla den för strömming.

I någon mening är det väl olika fiskar men inte olika arter. Utse en opartisk tredje part som avgör om intentionen var att slå vad om att de är olika arter eller bara från olika ställen.
Citera
2024-08-12, 20:14
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Horunge. Så du menar att gädda och lax är samma fisk? Men det blir en gädda när den tas upp i Märlaren?
Sill förekommer i alla av Sveriges omgivande hav. Beteckningen strömming används för sill som fångas i Östersjön norr om Kalmar.
https://www.havochvatten.se/arter-och-livsmiljoer/arter-och-naturtyper/sill-stromming.html

Varsågod Horunge
Citera
2024-08-12, 20:25
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Internet,

Väl mött
Skillnaden mellan sill och strömming - Clupea harengus ligger främst i deras livsmiljö och storlek.
Samma art me olika namn.
Portobello - champinjon
Scampi-räkor.
Måndag - å du är på krogen?
Nice.
Citera
2024-08-12, 20:31
Medlem
Conams avatar
”Sill och strömming är samma art, Clupea harengus. När sillen fångas norr om Kalmarsund brukar den kallas strömming. Strömmingen skiljer sig rent anatomiskt från sillen längre söderut och i Västerhavet genom att fisken har färre ryggkotor och ett längre huvud i förhållande till kroppen ju längre norr ut den är fångad. Dessutom har den lägre fetthalt.”
Saxat ur swedish pelagisk foundation
Citera
2024-08-12, 20:31
Bannlyst
Citat:
Sammaunge, det är skillnad
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/det-ar-skillnad-pa-sill-och-stromming
Citera
2024-08-12, 20:36
Medlem
Smakmässigt är det stor skillnad. De smala strömmingarna från Stockholm smakar mums-mums. De där feta sillarna från Göteborg är raka motsatsen.
Citera
2024-08-12, 22:03
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
'Märlaren'?
Och du vet inte att strömmngar är små sillar norr om Kalmar i Östersjön? Samma art, olika växtplats, som andra redan förklarat.

Fö är Mälaren tunnsådd på lax ...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in