2024-08-12, 17:46
Medlem
Sunimods avatar
"Ukrainas försvarschef Oleksandr Syrskyj sa tidigt under måndagskvällen att Ukraina kontrollerar runt 1 000 kvadratkilometer i den ryska regionen Kursk."

Källa
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=338bcfa3d54d497be19b694721c75 c00
Citera
2024-08-12, 17:55
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Herregud - denna tråd är full av idioter! Detta är det sista inlägget jag gör i tråden så pöbeln har lyckats tysta mig, inte för att min röst gör någon nytta men det är intressant att diskutera med folk, men denna tråd är den värsta jag varit med i. Bara en massa skrik och skrän om "rysstroll, putinist, Vatnik" och annat debilt. Nej, tråden suger musten ur mig och det är inte värt skiten. Så var så snälla att svara inte på mina redan lagda inlägg.

Lycka till, alla andra som försöker nyansera bilden, en smula...

Såg detta och läste tillbaka i dina inlägg.
Vad är det du vill resonera om?

Jag tar upp några av de punkter du skrivit.

Skurkstaten Ukraina. Du har snabbt tagit ställning, mot den som försvarar sig.

Myggbett. Du vet redan utgången av slaget/kriget. Oavsett allt annat.

Sedan är det spännande med Ukrainas anfall.

Men sedan är du inte så säker.

Du har sedan läst inlägg, som inte finns kvar. Men det var idioter eller stolpskott som skrivit. Då vet du säkert igen. Lallande idioter.
Du engagerar dig i några inlägg om dessa idioter. Galningar och sinnesslöa.
Men, du bryr dig inte nämnvärt.

Men sedan hittar du trots allt ett par inlägg om först Kerchbron, sedan Moskva.

Sedan handlar det om att du måste försvara dig från att vara PRO-Ryssland. för att man är kritisk mot Ukraina.

Jag kan fortsätta med mera så klart.
Du har klagat på idioterna i tråden och deras åsikter.
Inte kritisk mot Ukraina, som du säger. Men syftet är väl mera att klaga på folk.

Vilken kritik mot Ukraina vill du debattera?
Skurkstaten Ukraina?
På vilket sett är de en skurkstat?
Vad är din erfarenhet utav Ukraina.
Citera
2024-08-12, 17:55
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
"President Zelensky convened new meeting of Ukrainian high military command, commander-in-chief Oleksander Syrsky reported on defensive operations at frontline and in Kursk region. Ukrainian forces control about 1000 km2 of Russian Federation"

Helvete vad snabbt Ukraina tar mark nu. 500 km2 bara idag. Snart är hela Kursk intaget

Oj, jäklar. Ukrainarna måste vara överraskade själva att detta händer?
Det som annars är märkligt är avsaknad av flygunderstöd för de ryska försvararna. Som jag förstår det så har förvisso de ukrainska styrkorna Buk-M som luftförsvarsunderstöd men det kan knappast ge ett totalt skydd med denna framryckningstakten.

Man hoppas att Ukraina får löpande uppdateringar från väst gällande ryska truppförflyttningar så att de kan sätta in ATACMS mot dessa.
Citera
2024-08-12, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
"Ukrainas försvarschef Oleksandr Syrskyj sa tidigt under måndagskvällen att Ukraina kontrollerar runt 1 000 kvadratkilometer i den ryska regionen Kursk."

Källa
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=338bcfa3d54d497be19b694721c75 c00

Tror dom har annekterat mer enligt rysk media när jag läste vid lunch..
Citera
2024-08-12, 17:59
Medlem
sinistrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Tror dom hade annekterat mer ävenså enligt rysk media när jag läste vid lunch..
Du vet väl att det är skillnad på att ockupera och annektera?....
Citera
2024-08-12, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Du menar det här:https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/putin-ukraina-f%C3%B6rs%C3%B6ker-s%C3%A4tta-sig-i-f%C3%B6rhandlingsl%C3%A4ge/ar-AA1oEAhC?ocid=BingNewsSerp
?

Du är nog inte dum, egentligen. Du har bara otur när du tänker.

Frågan är ju vad Putin vet om det här. Tror inte han snackat med Ukrainarna på rätt länge.
Citera
2024-08-12, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TVBIE
Precis - inget land skänker några vapen eller någon ammunition till Ryssland. De har med andra ord inget "stöd" i den bemärkelsen Ukraina har. Drygt 30 länder skänker vapen, ammunition, utrustning, information, träning, kontanter, sjukvård, fikabröd och en massa annat till Ukraina. Ryssland slåss helt på egen hand mot 32 NATO-länder.

Bortsett från att NATO inte slåss.
Citera
2024-08-12, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Jag var neutral men jag har börjat heja på Ryssland efter den ukrainska offensiven.

Vi betalar Ukraina tusentals miljarder och tacken är att de saboterar den europeiska energiförsörjningen.

Du har varit ungefär lika neutral som Putin i den här frågan om Ukraina-Ryssland.
men visa gärna ett inlägg från innan du blev Putins lilla propagandamegafon.

Den europeiska energiförsörjningen fungerar utmärkt.
Citera
2024-08-12, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinistral
Du vet väl att det är skillnad på att ockupera och annektera?....
Det vet han naturligtvis, men han är ju här för att medvetet och systematiskt sprida falsk information.

Dessutom kan man inte ens tala om ockupation än. Det är en invasion och invasion < ockupation < annektering. Annektering är ju de jure-processen där ett land hävdar laglig överhöghet. Ockupation är där man besitter ett område utan att krigshandlingar pågår i detta område och därför har skyldighet att driva civil verksamhet. Det är därför som man ibland hör från folkrättsligt håll, typ FN, att ett land ombeds eller är skyldiga att ockupera det man tagit. För då måste man sörja för löner, vatten, kommunikationer, sjukvård, etc, etc. Dvs agera beskyddare och (tillfällig) stat.

Ukraina har givetvis vare sig annekterat eller ockuperat Kursk ännu. Detta vet trollen, men de är betalda för att sprida medveten desinformation. Edit: Jag kan förvisso tänka mig att Ukraina "lulz-annekterar" (delar av) Kursk, men det kommer naturligtvis inte erkännas av världsamfundet och det vet Ukraina. Det skulle bara handla om propaganda mot Ryssland och vara mer ironiskt än faktiskt allvar. Däremot är man skyldig att agera ockupationsmakt. Det som ryssarna aldrig brytt sig om utan fortsätter och plundra och våldta i områden som man därtill ensidigt har "annekterat".
Senast redigerad av DjILY 2024-08-12 kl. 18:07.
Citera
2024-08-12, 18:07
Medlem
sinistrals avatar
Citat:
Fast det är ju det som är tanken.. eftersom dom förlorar i öst.
Va.. skärp dig och ta och läs på lite innan du skriver en massa strunt. Ukraina har inte annekterat något och har sannolikt inte planerat att göra det. Varför skulle de vilja införliva delar av Ryssland till Ukraina, de vill möjligen använda området i en förhandling med Ryssland men att annektera det skulle ju bara ställa till det utan att ge någon praktisk fördel i det läget.
Citera
2024-08-12, 18:08
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Vem säger att dom inte annekterat kursk? Självklart att dom gjort det om dom lyckas hålla det i sina ägor.
Men jag håller med att dom har rätt till det och även rätt att annektera Belarus och andra rysktalande länder. Västvärlden kommer acceptera detta också.

Gör skillnad på ockupera och annektera. Ockuperar gör man om man med militär makt kontrollerar ett område, tillfälligt eller tillsvidare och med eller utan syfte att göra det territoriet till ett eget. Annektering är en offentlig deklaration att ta över territoriet och göra det del av det egna landet.
Citera
2024-08-12, 18:08
Medlem
Det går undan nu när varje konfrontation mellan Ukraina och Ryssland slutar med att ryssarna dör, ger upp eller lägger benen på ryggen.

Men inte så konstigt egentligen för ryssarna fick ingen chans att planera sina strider utan kastades in i slagfältet utan stridsplaner hur de ska agera när de väl möter ukrainarna.

Läste någonstans att ryssarna ansåg hela Kursk provinsen förlorad redan, men det är väl att gå händelserna lite i förväg.

Tar ju tid köra till alla delar av Kursk även utan strider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in