Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Varifrån kommer det uttrycket? Ta reda på historien om det. Det handlar nästan alltid om makten som försöker dölja något och förlöjliga den som kommer med kritik, när det uttrycket plockas fram
Det finns problem med att granska soc barnärenden som utomstående. Dels för att det råder strikt sekretess och dels för att de flesta föräldrar som drabbas inte vågar prata om det av personliga skäl. Men också för att soc kan straffa dem om de pratar högt om vad de råkat ut för.
Men om man sätter sig ner och faktiskt läser allt material och granskar utredningarna kritiskt så ser man ganska snabbt hur det brister. Samtidigt ser man att barn efter barn blir omhändertaget och att soc vinner nästan varje fall på ytterst svag bevisning och rena rykten. Och då börjar man ju undra hur det egentligen står till med demokratin.
Det behöver vara någon särskild konspiration. Det har jag aldrig trott på. Däremot så tror jag att detta beror på ett allvarligt systemfel som ingen politiker vågar ta tag i. Så fort frågan kommer upp så tystas den nästan alltid ner och den politiker som lyfter frågan blir ifrågasatt och nedtystad.
soc behöver inte bevisa någonting, deras argument granskas i princip aldrig kritiskt och föräldrars möjlighet att klaga på handläggningen är i princip noll. Inte minst när soc väl fått tag på barnet ifråga.
Och på det så har soc en stor juridisk fördel när det väl bli förhandling, eftersom de inte automatiskt delar ut allt material de sitter på och är transparenta med hur de gjort sin bedömning.
När du säger att myndigheter skyddar varandra som som du precis gjorde, så är det en konspiration du beskriver, och du kan inte bevisa utan som du säger du tror, så alltså en teori du har.
Ordet konspirationsteori används för att beskriva precis det du säger.
Finns konspirationsteorier som visat sig sanna, Watergate är väl ett känt exempel.
Möjligt att det du säger är sant, det låter orimligt, men kan du presentera några konkreta bevis för att din teori stämmer så presentera dem, annars så får vi nöja oss med att du har en konspirationsteori som jag inte är övertygad om, men jag är öppen för att ändra åsikt baserat på konkret fakta som jag kan verifiera, alternativet är ju att jag blint ska tro på en anonym flashback-användare eller hur?