2024-08-12, 14:07
  #13309
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Palm står själv utanför socialkontoret och skriker och filmar personalen som går ut genom dörren och kallar det hela för en demonstration.

Jag antar att du menar att skrik är att prata högt.
2024-08-12, 14:09
  #13310
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubba-Klubba50
Barnfridsbrott – så är det att arbeta med den nya lagen

Sedan 1 juli 2021 är det straffbart att låta barn bevittna exempelvis våld, hot eller sexuella övergrepp mellan närstående, eftersom det enligt forskning innebär ökad risk att drabbas av både psykisk och fysisk ohälsa.

Nu får du nog läsa om vad jag skrev, Socialtjänsten är inte någon närstående och således inte applicerbart, du verkar lika dålig som Fia på att tolka lagar.
2024-08-12, 14:17
  #13311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubba-Klubba50
Barnfridsbrott – så är det att arbeta med den nya lagen

Sedan 1 juli 2021 är det straffbart att låta barn bevittna exempelvis våld, hot eller sexuella övergrepp mellan närstående, eftersom det enligt forskning innebär ökad risk att drabbas av både psykisk och fysisk ohälsa.
Nu är ju varken socialtjänst eller polis som bistår vid ett omhändertagande en närstående
2024-08-12, 14:20
  #13312
Medlem
Någon borde berätta för LM att för att höra bättre vad folk säger ska hon sluta köra samtal över högtalare , folk i andra änden av luren hos diverse myndigheter sitter inte alltid ensam i ett stängt kontorsrum och kan inte prata mycket högt eftersom det stör kollegor och de ska dessutom inte höra vissa saker
2024-08-12, 14:22
  #13313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Ironin när Fia sitter på en parkbänk vid Slussen och spyr galla över sina barns pappa och menar på att han är en hemsk person för att han är dömd flera gånger, brevid henne på bänken sitter en dömd våldsbrottsling och håller med

Fia spydde inte galla som du säger. Fia förklarar gång på gång att det är pappans återfall i heroin som medförde att hon vände sig till socialtjänsten. Detta är känt.

Fia berättar att samtliga anmälningar om oro som felaktigts riktas mot båda föräldrarna i förvaltningsrättens dom och av socialtjänsten är falskt eftersom alla dessa anmälningar var mot pappan. Om domstolen och socialtjänsten agerade rättssäkert hade självklart aktörerna beskrivit mot vem anmälningarna inkommit.

Dessutom sa Fia att domstolen och socialtjänsten skriver föräldrarnas missbruk när socialtjänsten vet vem som har missbruk och att Fia vänt sig till socialtjänsten just på grund av riskerna för barnen med detta missbruk.

Sulle har berättat I live om händelsen. Hans barn blev utsatta för våld av barnens styvpappa. Han blev anmäld av styvpappan för hot och samma domare som gav mamman ensam vårdnad dömde Sulle.
2024-08-12, 14:28
  #13314
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetteBoop
Nu är det inte bara i hennes egen live utan vid deltagande i andra hon tappat fattningen och blir känslostyrd. Du tycker ju hon är saklig och står på de svagas sida. Jag argumenterar underbyggt emot det med hänvisning till hennes eget agerande och utsagor.

Inget är svart eller vitt för den som har förmåga till sakligt och nyanserat tänkande.

Jag har sett Fia samtala med mängder av människor som inte går till personangrepp men som inte har samma uppfattning som henne och bete sig utmärkt.

De som jag har sett Fia argumentera starkt emot är de som kommer med personliga och falska elaka attacker precis som socialtjänsten.
2024-08-12, 14:39
  #13315
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubba-Klubba50
Fia spydde inte galla som du säger. Fia förklarar gång på gång att det är pappans återfall i heroin som medförde att hon vände sig till socialtjänsten. Detta är känt.

Fia berättar att samtliga anmälningar om oro som felaktigts riktas mot båda föräldrarna i förvaltningsrättens dom och av socialtjänsten är falskt eftersom alla dessa anmälningar var mot pappan. Om domstolen och socialtjänsten agerade rättssäkert hade självklart aktörerna beskrivit mot vem anmälningarna inkommit.

Dessutom sa Fia att domstolen och socialtjänsten skriver föräldrarnas missbruk när socialtjänsten vet vem som har missbruk och att Fia vänt sig till socialtjänsten just på grund av riskerna för barnen med detta missbruk.

Sulle har berättat I live om händelsen. Hans barn blev utsatta för våld av barnens styvpappa. Han blev anmäld av styvpappan för hot och samma domare som gav mamman ensam vårdnad dömde Sulle.

Fia argumenterade att pappan var dålig pga att han är dömd, det har hon gjort många gånger tidigare också.

Är Sulle dömd? Ja eller Nej?
2024-08-12, 14:39
  #13316
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Men vad är anledningen till att de inte blir dömda
De begår brott
Det finns stark bevisning
Det är så så fort det är myndigheter inblandade. Precis folk som försöker anmäla polisen för tjänstefel. Det är i stort sett omöjligt. Myndigheter skyddar myndigheter.

En polismans och socialsekreterares ord väger tyngre än en medborgare som hamnat i konflikt med dem.

Sedan finns det ju olika grader av lögner. Vissa typer av lögner kan ju vara "halvsanningar" där socialsekreteraren spelar dum och misstolkar information åt det negativa hållet för klientens del och det kommer de alltid undan med.

Sedan finns det värre former av lögner där de ljuger så tungan svartnar, men även det kommer de undan med dessvärre.

Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Vad är anledningen till att ingen blir dömd? Alla kriterier finns ju där eller hur?
Anledningen vill jag inte spekulera i, men överlag kan det ha att göra med att myndigheter skyddar och litar på varandra.
2024-08-12, 14:42
  #13317
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är så så fort det är myndigheter inblandade. Precis folk som försöker anmäla polisen för tjänstefel. Det är i stort sett omöjligt. Myndigheter skyddar myndigheter.

En polismans och socialsekreterares ord väger tyngre än en medborgare som hamnat i konflikt med dem.

Sedan finns det ju olika grader av lögner. Vissa typer av lögner kan ju vara "halvsanningar" där socialsekreteraren spelar dum och misstolkar information åt det negativa hållet för klientens del och det kommer de alltid undan med.

Sedan finns det värre former av lögner där de ljuger så tungan svartnar, men även det kommer de undan med dessvärre.

Anledningen vill jag inte spekulera i, men överlag kan det ha att göra med att myndigheter skyddar och litar på varandra.

Så det är med andra ord en konspirationsteori?
2024-08-12, 14:45
  #13318
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Så det är med andra ord en konspirationsteori?

Snälla nån. Så här försvarar sig alltid makten så fort någon ger de som har makten kritik.

Att soc ljuger i utredningar och försöker omhänderta barn med falska argument är inte en konspirationsteori. Det är verkligheten som många föräldrar där ute försöker larma om.

Problemet är att många föräldrar inte vågar larma och prata öppet om detta. Inte minst föräldrar som redan har barn på lvu, eftersom soc kan straffa dem om de pratar öppet om vad som hänt dem.
2024-08-12, 14:51
  #13319
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Snälla nån. Så här försvarar sig alltid makten så fort någon ger de som har makten kritik.

Att soc ljuger i utredningar och försöker omhänderta barn med falska argument är inte en konspirationsteori. Det är verkligheten som många föräldrar där ute försöker larma om.

Problemet är att många föräldrar inte vågar larma och prata öppet om detta. Inte minst föräldrar som redan har barn på lvu, eftersom soc kan straffa dem om de pratar öppet om vad som hänt dem.

Men hur många "många" är kan du inte svara på, inga käller som går att verifiera det du säger kan du producera.
Ingenting som styrker det du säger har du. Det bara är så för att du säger det.

En konspirationsteori är en obevisad teori om att en konspiration pågår.

Du påstår att det pågår en konspiration.
Du har en teori, men du kan inte bevisa den.

På vilket sätt är det du säger inte en konspirationsteori?
2024-08-12, 14:59
  #13320
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Men hur många "många" är kan du inte svara på, inga käller som går att verifiera det du säger kan du producera.
Ingenting som styrker det du säger har du. Det bara är så för att du säger det.

En konspirationsteori är en obevisad teori om att en konspiration pågår.

Du påstår att det pågår en konspiration.
Du har en teori, men du kan inte bevisa den.

På vilket sätt är det du säger inte en konspirationsteori?

Varifrån kommer det uttrycket? Ta reda på historien om det. Det handlar nästan alltid om makten som försöker dölja något och förlöjliga den som kommer med kritik, när det uttrycket plockas fram

Det finns problem med att granska soc barnärenden som utomstående. Dels för att det råder strikt sekretess och dels för att de flesta föräldrar som drabbas inte vågar prata om det av personliga skäl. Men också för att soc kan straffa dem om de pratar högt om vad de råkat ut för.

Men om man sätter sig ner och faktiskt läser allt material och granskar utredningarna kritiskt så ser man ganska snabbt hur det brister. Samtidigt ser man att barn efter barn blir omhändertaget och att soc vinner nästan varje fall på ytterst svag bevisning och rena rykten. Och då börjar man ju undra hur det egentligen står till med demokratin.

Det behöver vara någon särskild konspiration. Det har jag aldrig trott på. Däremot så tror jag att detta beror på ett allvarligt systemfel som ingen politiker vågar ta tag i. Så fort frågan kommer upp så tystas den nästan alltid ner och den politiker som lyfter frågan blir ifrågasatt och nedtystad.

soc behöver inte bevisa någonting, deras argument granskas i princip aldrig kritiskt och föräldrars möjlighet att klaga på handläggningen är i princip noll. Inte minst när soc väl fått tag på barnet ifråga.

Och på det så har soc en stor juridisk fördel när det väl bli förhandling, eftersom de inte automatiskt delar ut allt material de sitter på och är transparenta med hur de gjort sin bedömning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in