Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-08-12, 12:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Alltså det är något med SE som säger mig att han hade en uppgift. Likaså LJ.

SE var inte mån om att hålla på med signalement på GM för att han själv ville dölja att han var GM. Han hade en uppgift mordkvällen att identifiera någon och kanske vara en del i att gripa någon.

LJ märkliga rännande efter GM tyder också på att han haft en uppgift att identifiera någon. Du ränner inte inte efter en mördare om du inte också har en uppgift som stärker dig. Ja, det är klart att folk kan göra det, men LJ var inte Rambo! LJ säger att han fattat att någon blivit mördad och att satte efter mördaren. Nej, de borde grillat honom mer om det där. Typ frågat: Hade du tänkt gripa mördaren? Det var inte så att du sprang tillsammans med någon? Vad hade du tänkt få ut att av springa efter mördaren? Gripa honom hade du knappat kunnat göra.

Kommer bli litegrann spekulativ nu. Kan det vara så att LJ egentligen rände efter SE och de gemensamt skulle identifiera GM? Den YN såg var SE. Fippleriet med väskan, kan SE haft en kamera i den?

Borde utveckla det här mera i för sig, och det kommer jag göra, men jag kan knappast vara ensam om att fundera i dessa i banor? Sedan har vi AB och hans Boforsgäng som i min bok inte verkar varit där av en ren slump. Leif Fredins märkliga tips några dagar efter mordet luktar villospår. Nej, inte villospår som att han var attentatsman men för att dölja något annat.

Vissa dagar när man tänker på LJ tycker man hans historia känns konstig. Hans modiga jakt efter mördaren. Möter YN och säger något som lika gärna kan tolkas som att han springer efter någon han känner. Möter Dalsgaards polisbil utan att ge sig tillkänna.

Men 1986 var en annan tid, folk var inte lika rädda för att hjälpa till. Fast det här är ju en person som skjutit en annan person. Jag vet inte ens om jag sprungit efter en skjutande man i en fantasi. Ska jag få ihop det så måste jag utgå från att LJ bara menade se vilket håll mannen sprang åt uppe på åsen.

Att det han säger till YN kan tolkas åt olika håll betyder ju inget i sig självt.

Att han inte stoppade Dalsgaard kan helt enkelt bero på att LJ utgick ifrån att polisbilen var där av samma anledning som han.
Citera
2024-08-12, 13:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Problemet med Christer A är detsamma som med Skandiamannen. Man hittar en person som verkar lite misstänkt och sedan letar man upp alla tecken som tyder på att han kan ha varit mördaren, och så bortser man från allt som talar emot det.

Inte ens ett upphittat vapen kommer kunna bevisa något eftersom NFC själva kommit med en rapport där det framgår att ingen provskjutning kan slå fast vilket vapen som använts.

Är det en ensam gärningsman som ligger bakom det, så kommer vi aldrig få reda på vem det var om denne är död.

Ingick gärningsmannen i en konspiration så kan det däremot fortfarande finns chans att slå fast vem som var gärningsmannen, om det finns dokumentation som styrker det och flera medarbetare i konspirationen som kan intyga det.

Många har stirrat sig blinda på att det krävs ett mordvapen för att få någon fälld, men som jag redan nämnt så kommer inte ens ett mordvapen kunna användas som ett bindande bevis. Och det finns väldigt många fall där mördare dömts utan att mordvapnet hittats.

Visst, det är inte helt omöjligt att CA ligger bakom bordet. Men dels är det ganska osannolikt att han skulle råka stöta på paret och haft med sig ett vapen eller hinna hem och hämta det och lyckas smyga sig på dem igen utan att bli sedd av något. Och dels så kommer vi aldrig få reda på om det verkligen var han. Så det kommer vara svårt att både bevisa och motbevisa CA. Därför ser jag det som ganska meningslöst i att ens diskutera honom. Det kan bara sluta i spekulationer och är det felaktiga spekulationer så är det inte så schysst mot hans släkt. Vi vill väl inte ha ett nytt utredningsbeslut där man säger "Vi kan inte komma runt CA"? Till vilken nytta är det?

Jag tycker du resonerar otroligt konstigt. Att man ska leta spår att följa utifrån vilka du tror man kan få svar på. Själv tycker jag man ska utgå från de bästa spåren och undersöka dom oavsett utsikter. Ger man sig ut och enbart letar konspiration så kommer man aldrig lösa det om det var en ensam gärningsman. Och vice versa.

Osannolikt att stöta på Palme? Lika osannolikt som att MM stötte på Anna Lindh. Flera personer mötte Palme under kvällen och sista promenaden och kände igen honom. Hinna hem under tidsrymden av en film är inga problem. Smyga på sig som igen utan att någon ser? Flera personer verkar se en person i närheten av Palme som stämmer mycket bra in på den mördare LJ ser. Möbelaffärsmannen, Tensonmannen, etc.

Personligen tror jag till och med Olof Palme såg sin mördare mellan Grand och mordplatsen.
Citera
2024-08-12, 13:30
Medlem
Lebels avatar
Dubblett. Flashback är överbelastat.
Senast redigerad av Lebel 2024-08-12 kl. 13:36.
Citera
2024-08-12, 13:30
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Jag tror du har rätt, men kan inte heller utesluta att han kan varit del av någon konspiration, särskilt med tanke på det hus han jobbade i och lär ha kunnat ha haft SB-ledaren Alvar Lindencrona som chef i det civila. De som rekryterades till SB var ju folk man kände och visste vilka de var. Skulle inte förvåna mig om Stig ställt sig in hos Alvar och att han fått förtroende för Stig och gett honom någon slags roll inom SB.

Ja, jag har svårt att se honom som en beväpnad man och ännu mindre en mördare. Inte för att det är något bevis, men han gick emot de lokala moderaterna när en skola i Täby skulle läggas ned och kämpade för att skolan skulle få finnas kvar. Det tycker jag ändå tyder på viss empati. Men jag tror samtidigt att han kan ha gått med på, eller tvingats gå med på, att spela en roll i att samordna ett attentat mot Palme.

Försöker du anföra att det är klarlagt att mordet har "stejbihajnd"-anknytning och allt som återstår är att knyta diverse figurer till organisationen? De blir då per automatik inblandade, utgör inte just det här ett grovt exempel på att utse skyldiga och därefter leta "bevis"? Om det nu kan benämnas som bevis att ha fikat med Lindencrona någon gång på 1970-talet eller vara född i samma stad som honom.Trycks det dessutom in några bokstavspoliser, alla bokstavspoliser tillhör självfallet "stejbihajnd", i soppan så framstår saken som klarlagd!

Tyvärr, det är den här nivån tramset om "stejbihajnd' har legat på sedan 1990-talet och av uppenbara skäl fortfarande står kvar och stampar på i samma utnötta fotspår.

Därutöver grumlar det eviga gaggandet siktet för att nysta i realistiska komplotter. I samband med nedläggningen av utredning blev PM-et gällande övervakning offentligt. Vittnesmål till stöd för det har framkommit. Det finns konkreta signalement att gå efter.

Men för vissa kommer det ändå vara viktigare att spekulera om de här individernas eventuella "stejbihajnd"-anknytning, vad de faktiskt företog sig och som det går att utröna ett scenario ur verkar inte lika intressant.

Angående Engström var det vanligt förekommande att han jobbade över sent Här följer hans arbetstidsjournal runt tiden för mordet:

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-00-B

Det visar att de två föregående veckorna arbetade han också till efter 23:00 vid två tillfällen.Därutöver framkommer att han hade mycket sjukdagar, vilket ger en naturlig förklaring till allt. Engström jobbade helt enkelt ikapp då han var i skick.

Men det är säkert "stejbihajnd' som förfalskat journalen. Lindencrona stoppade vid tillfälle.en fet revolver i Engströms skrivbordslåda tillsammans med instruktioner, "stejbihajnd' hade nämligen tagit reda på att Palme skulle på bio den ödesdigra kvällen och utsett Engström till skytt. Flera vittnen var också anknutna till "stejbihajnd", de desinformerade polisen om den mörka, blåa täckjackan för att skapa oåterkallelig.oreda.
Citera
2024-08-12, 13:32
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
En liten resurssvag och lågkvalificerad attentatsgrupp som rafsas ihop under kvällen och med en GM som är likgiltig inför sin personliga framtid är i sig tänkbar.

Men frågan är vad det skulle kunna ha varit för typ av sammanslutning.

Det lutar i sådana fall åt religiös eller politisk sekterism. Udda individer. Varför har inget sipprat ut.

Den är tänkbar.

"En mycket liten grupp personer med högerradikala idéer ... kan ha tolkat tidens tecken och själva tagit på sig ansvaret att ta de yttersta konsekvenserna ... detta är ingen organiserad grupp i vanlig mening utan en grupp individer med väldigt speciella psyken som finner sin roll i en speciell tidsanda och gör vad de anser vara nödvändigt."

Så skrev Olof Frånstedt i artikeln på newsmill.se 2011.

Belöningen utbetalas inte till delaktiga. Brottet preskriberas inte (efter lagändringen 2010).

De är 68 - 83 år idag (att döma av vittnesuppgifterna om gärningsmannens ålder). Att någon av dem (eller en anhörig) börjar prata är inte omöjligt. Någon som har en trovärdig och självupplevd historia att berätta. Att något hittas efter någons död är heller inte omöjligt.

Folke Bernadottes attentatsmän framträdde i israelisk TV (mer än 40 år senare). Vilka de var är numera känt. Den israeliska polisen var dem på spåren. De greps inte och fick inga straff.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folke_Bernadotte
Citera
2024-08-12, 14:15
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Vi vill väl inte ha ett nytt utredningsbeslut där man säger "Vi kan inte komma runt CA"? Till vilken nytta är det?

Christer A (1952 - 2008) intervjuades i kvällstidningar 1999 och nämndes i Efterlyst på 00-talet.

Spekulationerna om Christer A började med dansken Paul Smiths bok "Palmes morder?" 2012. Smith namngav Christer A i boken. Efter den misstänktes död 2008. Han kallades "Christer" i Smiths föregående bok 2010. Smith hade en läcka i utredningen eller dess närhet ("den svenske stemme").

Spekulationer om vem som var "rätt Christer" förekom på Flashback 2011.

Spekulationerna om Stig Engström började med journalisten Sven Anérs förtal av Stig i boken "Fyra nycklar" 1991 (där Stig var lätt igenkännbar). Nio år före vittnets död 2000.

Det är en annan historia och en annan gärningsbeskrivning (ingen alls). Stig Engström var ett vittne. Det finns ingen gärningsbeskrivning. Att säga att Stig råkade kliva ut på Sveavägen i rätt ögonblick och råkade ha en revolver är ingen gärningsbeskrivning (som kan leda till åtal). Magasinet Filters artikel 2018 är den största ankan i Sveriges historia.

I fallet Christer A är gärningsbeskrivningen densamma som i fallet Christer Pettersson. En ensam GM upptäcker paret Palme av en slump. Efter filmen följer han efter paret från biografen till mordplatsen. Han kan ha fortsatt på Sveavägens västra sida och korsat gatan vid reklampelaren 15 meter norr om Tunnelgatan. Han kan ha inväntat paret vid mordplatsen en kort stund. Den gärningsbeskrivningen kan leda till åtal (och ledde till åtal mot Christer Pettersson 1989). Att paret Palme skulle byta sida var i viss mån förutsägbart. De ville undvika Monte Carlo (som Mårten Palme nämnde i T2-E).

Problemet är att Inge M såg GM vänta i "3 - 4 minuter" och att Pia E (som blev advokat) såg att ingen följde efter paret Palme från biografen. Ett tiotal trovärdiga vittnen såg män med walkie-talkie i samband med paret Palmes färd från bostaden till Grand och senare på kvällen. Några av dessa vittnen kontaktade polisen före den 19 mars 1986 (polisen efterlyste sådana iakttagelser på ett flygblad som delades ut till boende på Norrmalm). En av Sveriges mest kända kriminalpoliser (Ingemar Krusell) skrev i Polistidningen nummer 4 1986 att alternativa gärningsmän väntade i flera riktningar från Grand (ingen visste åt vilket håll paret Palme skulle gå efter filmen).

Krusell började tro på kedjan från Grand till mordplatsen. Den kedjan sprack när ALf L avslöjades som ett falskt vittne 1994. Ingen länk i kedjan är stark. Varken Mårten P (som vittnade under ed i rättegångarna 1989 att mannen bara följde paret Palme med blicken), Ljubisa N (som kan ha sett en annan man och inte kunde se om mannen kom från Grand), Kerstin N (som inte visste när hon såg mannen och kan ha sett en annan man) eller Nicola F (som trodde att han såg vittnet Anders B). Dessutom finns Pia E (som säger att kedjan inte finns).

Mordet ägde rum 23.21. Larmet i polisradion sändes 23.25. Det finns gott om bevis för båda delar. Att larmet sändes 23.25 har nya bevis i handlingar som släpptes 2020. Bevis som även visar varför larmet fördröjdes i två minuter. LAC-bandets äkthet bevisades av SKL (dåvarande NFC) 1988. Även att det är rätt Fröken Ur (det fanns en annan Fröken Ur i reserv). Att Fröken Ur gick fel är av en rad skäl omöjligt. Kulornas äkthet bevisades av Lange den 3 mars (före rengöringen den 5 mars). Hinnan av human fettvävnad fanns bara på Olof-kulan, inte på Lisbeth-kulan (bara Olof-kulan passerade genom en kropp).

Det finns ingen lucka på 43 sekunder. Ström flyttade mötet och skotten ett kvarter norrut av misstag. Länninge korrigerade mötet, inte skotten. Länninge bad Nicola F att gå till platsen där Ström trodde att mötet var (Sveavägen 56) istället för platsen där skotten hördes (Sveavägen 50). Nicola gjorde som han blev ombedd. Därav skillnaden. Det finns inget vittne som såg att paret Palme och GM samtalade med varandra (Anders B såg dem bakifrån). Felet i referatet rättades av Anders D i Dagens Ekos intervju (intervjun sändes även i Rapport den 1 mars). "Mötesscenariot" uppfanns 1991 av en anställd hos ett inkassoföretag, Ingvar Heimer. En envis man som lyckades väcka ett visst intresse. Hans idé saknar bevis och har många motbevis.

Man kan inte motbevisa en ensam GM (i framtiden kanske man kan). Man kan påstå att Inge M och Pia E såg fel. Att walkie-talkie-männen hade andra orsaker.

Ett besked att "vi kan inte komma runt CA" kan vi inte vänta oss. Vi kan vänta oss framsteg när utredningen fortsätter. Brottet preskriberas inte.
Senast redigerad av Lebel 2024-08-12 kl. 14:30.
Citera
2024-08-12, 14:47
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Jag lyssnar noggrant på dina tankegångar om de här sakerna. Rörande det fetade så tänkte jag under en tid också att det var Engström som sprang upp på åsen, dock ej som gärningsman utan som "decoy" i en avledningsmanöver.

Vatten på kvarnen fick jag när jag talade med Jeppsson (vid julen 2017 ungefär), som lät förstå att han trodde att mannen han såg springa förbi barackerna och vidare upp på åsen mycket väl kunde vara Engström. När man lade ihop det med Nieminens uppgifter om den svarta, tunna rocken och den lilla väskan så tyckte i alla fall jag att det luktade Engström långa vägar om det.

Sedan kom då bakslaget, men först efter att jag läst Bröderna Poutiainens "Inuti labyrinten" över julen 2019. Då såg jag att de resonerat i cirkel rörande tiderna, och började därför att börja nysta i de frågorna. Ganska snart började jag se, att den officiella mordtiden inte var riktig, utan att "bankomattiden" kring kl 23.19 verkade stämma bättre. Ändå var underlaget ganska tunt till en början.

När utredningen lades ner sommaren 2020 så började också mer material bli tillgängligt, och i takt med det så framkom allt fler tidsuppgifter som förbättrade underlaget för hela den kronologiska analysen. Då befästes gradvis det inledande intrycket att mordet skett ungefär kl 23.19.00 och inte kl 23.21.30 som Bröderna Poutiainen hävdat i boken, och som Granskningskommissionen sedan gjorde till sin officiella mordtid.

Tidigare hade polisen först sagt 23.21.10 och sedan 23.21.20, så även den "officiella" tiden har rört på sig något litet. Idag menar jag att även den officiella tiden borde kickas tillbaka till 23.21.15, beroende på att Ljungqvist tagit lite längre tid på sig än han själv uppger. Med den "officiella tiden" menar jag då tiden enligt LAC-bandets Fröken Ur-inspelning när Ljungqvist får svar på sitt larmsamtal, minus den tid som förlöpt mellan det att skotten avfyras och det att Ljungqvist får svar. Att Ljungqvist enligt LAC-bandet får svar kring 23.22.15 är obestridligt, utan det är bara justeringen på 45 sekunder som Ljungqvist själv uppskattat som är något för liten och bör ligga kring en minut istället. Då hamnar vi alltså vid 23.21.15 som "korrigerad officiell" mordtid.

Problemet här är att tidsangivelserna på LAC-bandets Fröken Ur-inspelning inte motsvarar verklighetens Fröken Ur. Bandet har av allt att döma manipulerats genom att Fröken Ur-slingan, som låg på en egen kanal på 36-kanalersbandet, flyttats fram med cirka 2.15 minuter. Tills alldeles nyligen hade jag sagt att flyttningen varit cirka 2.30 minuter, men med de senaste rönen rörande SBC:s och LAC:s respektive systemklockor behöver vi justera ner till 2.15 minuter. Jag har nyligen skrivit ett par saftiga inlägg om det, men ska återkomma med något till som inskärper vad jag just sagt.

Den "korrigerade officiella" mordtiden ligger alltså cirka 2.15 minuter efter den faktiska mordtiden, som alltjämt ska heta 23.19.00 – precis som jag länge hävdat.

Men vad har det här för betydelse för de frågor du tar upp? Saken är, att om mordet begås redan vid 23.19.00 så har Engström tidsalibi. Han befinner sig fortfarande inne på Skandia när mordet begås, och kan därför varken ha skjutit Palme eller vara den man som sprang upp på åsen. Mannen ifråga liknar visserligen Engström, men han är någon annan.

Om likheten är en slump eller om den är avsiktlig kan man sedan diskutera. En möjlighet blir då, att Engström själv ändå utgör en "decoy" som lägger på ytterligare ett lager av förvirring på den som redan skapats av den för oss okände Åsmannens "decoy"-manöver.

Under alla förhållanden anländer Engström inte till mordplatsen förrän en dryg minut efter att skotten avlossats, och då har Jeppsson redan stuckit. Att Engström ändå påstår sig ha sett (en kille som liknar) Jeppsson från mordplatsen, det ser jag som ett sätt för Engström att placera sig själv på mordplatsen. I och med att Jeppsson bara "visar sig" i springan mellan husväggen och barackerna under några korta sekunder så kommer Engströms iakttagelse att fungera som en bekräftelse på att han varit där just då och gjort den iakttagelsen med egna ögon. Problemet är bara, att han inte är där!

Tidsanalysen är för mig själva nyckeln till konspirationen bakom mordet på Olof Palme. Tack vare sagda anomalier kan vi blottlägga vissa dolda relationer mellan Engström, Jeppsson och troligtvis även Björkman. Med det inte sagt att mordet får sin omedelbara lösning i de här iakttagelserna, utan nyckeln ifråga har kanske snarare karaktären av en konservöppnare som öppnar vissa "maskburkar", vilka sedan i sin tur måste redas ut för att man ska komma fram till någon slags lösning. Där är vi visserligen inte ännu, men jag menar i alla fall att väsentliga steg tagits i rätt riktning. Vi skalar löken, lager för lager. Det är så det måste gå till.

Precis som med telefonavlyssningen av Sigge Cedergren, där protokollen rörande Roger Östlunds samtal helt klart förfalskats med avseende på tiderna (men inte samtalets innehåll), så blir man likaledes tvungen att tillstå att LAC-bandets manipulerats i syfte att förfalska tiderna för (men inte innehållet i) de telefonsamtal och radioanrop som finns inspelade på LAC-bandet.

Frågan vi måste ställa oss blir då VARFÖR man dristat sig till att utföra dessa förfalskningar. Vem som utfört dem är ju ändå ganska klart: det handlar om svensk underrättelsetjänst, dvs Säpo. Men varför skulle Säpo utföra dessa förfalskningar av sådant centralt bevismaterial? Det är i den frågan som pudelns kärna sitter.

Man förfalskar ju inte sådant utan att ha mycket goda skäl till det. Det är de skälen som vi är intresserade av att blottlägga, för de sammanhänger med största säkerhet med motivbilden till mörkläggningen av mordet. Och motivbilden till mörkläggningen, den hänger rimligtvis intimt samman med motivbilden för själva mordet.

Du tittar på rätt saker och du betraktar dem med fräscha ögon. Det ser jag som en resurs, och just därför spetsar jag öronen. Det jag ville med det här svarsinlägget, det är att få upp dina ögon för tidsfrågan som liksom lurar under ytan på de saker som du tar upp och funderar över. I och med att jag pysslat så pass mycket med tidsfrågan så tänkte jag att ett par "pointers" om hur de uppkommit och hur de sammanhänger med frågorna du tar upp kunde vara till hjälp för ditt fortsatta borrande i dem.

Tack för detta!

Funderat i detta kring varför Engström hör av sig till arbetet efter mordet för att höra när han stämplade ut. Ett svar om än spekulativt är att han undrade hur i helvete mordet kunde ske vid 23:21:nånting om han själv vet att han var utanför Skandia innan dess.

Var han inblandad i en operation där han skulle vara ute vid en specifik tid låt säg 21:19:30 och kollat klockan noga när han var utanför måste han blivit konfys kring varför han inte hörde vare sig skotten eller såg mordet.

Alltså Engström hörde då som många tror inte av sig till Skandia för att fixa tidsalibi på något märkligt viss. Han hörde helt enkelt av sig för att den officiella tiden när mordet skedde stämmer inte överens med hans egna tider. I hans huvud måste de det ha snurrat typ att jag var ute efter det skedde och här presenteras en tid där det skedde under tiden jag var ute.

Det där var lite tankar bara men kanske kan hjälpa till i lökskalningen och stärka det där att den officiella tiden inte stämmer.

Ja, varför förfalska tiden. Det där med att tiden sköts fram 2:30 minuter har ju varit behändigt när man pekade ut SE. I fallet SE blir varje sekund mer viktig för att spräcka hans tidsslukande. Var man redan från början inne på att man en dag skulle peka ut SE? Men det är ju en spekulation som är så vild att ja nej låter inte som en trolig förklaring.
Senast redigerad av DrComfort 2024-08-12 kl. 14:53.
Citera
2024-08-12, 14:51
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vissa dagar när man tänker på LJ tycker man hans historia känns konstig. Hans modiga jakt efter mördaren. Möter YN och säger något som lika gärna kan tolkas som att han springer efter någon han känner. Möter Dalsgaards polisbil utan att ge sig tillkänna.

Men 1986 var en annan tid, folk var inte lika rädda för att hjälpa till. Fast det här är ju en person som skjutit en annan person. Jag vet inte ens om jag sprungit efter en skjutande man i en fantasi. Ska jag få ihop det så måste jag utgå från att LJ bara menade se vilket håll mannen sprang åt uppe på åsen.

Att det han säger till YN kan tolkas åt olika håll betyder ju inget i sig självt.

Att han inte stoppade Dalsgaard kan helt enkelt bero på att LJ utgick ifrån att polisbilen var där av samma anledning som han.

Jag har funderat i de där banorna att LJ ville se åt vilket håll GM sprang. Men han gör ju mer än så. Han börjar leta bland byggställningar och dylikt. Där är det ju då frågan om att han vad då, vill gripa GM?
Citera
2024-08-12, 15:07
Säpo =Cosi fan tutte (underrättelseoperation)

Militären= Övningen "Mjölkört"

Polisen =Knarkspan

Tre stycken pågående händelser under morddagen,kvällen,natten.

Däri finns nog svaret att några få i någondera konstellation passade på då man upptäckte Olof Palme med fru på stan. Tillfället i flykten med vad man hade i vapenväg.
Citera
2024-08-12, 15:27
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Säpo =Cosi fan tutte (underrättelseoperation)

Militären= Övningen "Mjölkört"

Polisen =Knarkspan

Tre stycken pågående händelser under morddagen,kvällen,natten.

Däri finns nog svaret att några få i någondera konstellation passade på då man upptäckte Olof Palme med fru på stan. Tillfället i flykten med vad man hade i vapenväg.

Skulle detta få Sverige att skaka i sina grundvalar 1986?
Citera
2024-08-12, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Tack för detta!

Funderat i detta kring varför Engström hör av sig till arbetet efter mordet för att höra när han stämplade ut. Ett svar om än spekulativt är att han undrade hur i helvete mordet kunde ske vid 23:21:nånting om han själv vet att han var utanför Skandia innan dess.

Var han inblandad i en operation där han skulle vara ute vid en specifik tid låt säg 21:19:30 och kollat klockan noga när han var utanför måste han blivit konfys kring varför han inte hörde vare sig skotten eller såg mordet.

Alltså Engström hörde då som många tror inte av sig till Skandia för att fixa tidsalibi på något märkligt viss. Han hörde helt enkelt av sig för att den officiella tiden när mordet skedde stämmer inte överens med hans egna tider. I hans huvud måste de det ha snurrat typ att jag var ute efter det skedde och här presenteras en tid där det skedde under tiden jag var ute.

Det där var lite tankar bara men kanske kan hjälpa till i lökskalningen och stärka det där att den officiella tiden inte stämmer.

Ja, varför förfalska tiden. Det där med att tiden sköts fram 2:30 minuter har ju varit behändigt när man pekade ut SE. I fallet SE blir varje sekund mer viktig för att spräcka hans tidsslukande. Var man redan från början inne på att man en dag skulle peka ut SE? Men det är ju en spekulation som är så vild att ja nej låter inte som en trolig förklaring.

Tack själv, DrComfort! Ditt resonemang stämmer mycket väl med hur jag sett på saken. Engström är ju väldigt mån om att betona att han varit framme vid brottsplatsen kl 23.20. Han har precis gått ut från Skandia och "har bråttom till tåget". Det påstår han fastän det tar 2-3 minuter att gå ner till plattformen på Hötorgets tunnelbanestation via nedgången vid Kungsgatan – och han har 12 minuter kvar tills tåget går.

Vidare påstår han att han pillrat fram sitt armbandsur "med mörk urtavla" på vägen mellan Skandia och mordplatsen för att kolla tiden en extra gång och då är den alltså 23.20. Hela den här storyn saknar trovärdighet. Om Engström verkligen haft bråttom till tåget skulle han väl ha konstaterat det inne i receptionen och ursäktat sig till vakterna att "nu måste jag kila för att hinna med tunnelbanan". Men saken är ju, att han inte har ett dugg bråttom till tåget utan det påståendet är ren lögn.

Frågan vi behöver ställa oss är varför Engström ändå är han så besatt av tiderna? För egen del menar jag att den där extra tidskollen han påstår sig göra på vägen mellan Skandia och mordplatsen är ett sätt för Engström att signalera att han varit "på plats" i rätt tid. Vad han vill säga är att han minsann inte gjort något fel utan han har kollat tiden och då var den 23.20 helt i enlighet med planen. Han når mordplatsen några sekunder senare, typ 23.20.15. Då menar jag att det troligtvis varit planerat så.

Problemet för Engström är att "händelsen" på mordplatsen inte motsvarar förväntningarna. Något ska hända där och det är därför som han måste anlända dit vid den exakta tiden, alltså strax efter 23.20.00. Men när han kommer dit ligger en skjuten man på gatan, vilket inte ingick i planen. Total förvirring uppstår, och precis som Jeppsson blir Engström tvungen att improvisera. Har han ändå kommit ner för sent "till jobbet"? Ett behov uppstår omgående att framställa situationen som att han finns på plats i rätt tid. Därav besattheten med tiderna.

Vidare händer inte alls de saker som Engström förväntat sig. Han förväntar sig att se Jeppsson inne i gränden, men när han kikar in dit – vilket är det första han gör när han kommer ner – så finns ingen Jeppsson där. Vart har han tagit vägen? Enda sättet att ta reda på det är att springa in i gränden och kolla vid korsningen Tunnelgatan-Luntmakargatan, vilket också blir nästa sak som Engström gör. När han inte hittar någon Jeppsson där blir han tvungen till nästa improvisation, och då går han in på Bohemia för att samla tankarna och kanske ringa ett samtal till "nödnumret" och signalera att något gått snett.

Uppgifter finns på att en man som hjälpt till med livräddningen av Palme efteråt kommit in på Bohemia. Stefan Glantz svarar på Otto Ekevis fråga att han inte varit in dit. Då återstår rimligtvis bara Engström. Dessutom berättar Engström själv, i förhöret den 25/4 1986, att han sprungit in i gränden, sedan återvänt till mordplatsen och kort därefter gått tillbaka in till Skandia igen för att kolla nattbusstiden och ringa hustrun. Men tillbaka till Skandia kommer han ju först framåt 23.40 och har alltså varit ute i nästan 20 minuter.

Här ser vi, att även om det skulle vara riktigt som Engström påstår, att han sprungit efter piketpoliserna in i gränden, så har han likväl över 15 minuter att förbruka innan han kommer till Skandia igen, och då framgår av hans egen redogörelse den 25/4 att merparten av den tiden förbrukas medan han är iväg på sin exkursion in i gränden. Visserligen är inget är ristat i sten när det gäller Engström, men ändå tycker jag att det talar för att han gått in på Bohemia och befunnit sig där en stund, kanske tio minuter.

Det är min uppfattning att Engström har ett annat ärende in i gränden än att springa ikapp poliserna, och att storyn om att rätta till signalementet bara är en "cover story" som Engström hittat på. Vidare menar jag att Engström nästan säkert springer före piketpoliserna in dit. Det är just därför han oroar sig för signalementet, detta eftersom han springer så pass tätt inpå gärningsmannen och dennes medhjälpare. Att Engström springer före piketpoliserna stöds även av att han inte möter Nieminen & Zahir när han rusar in, det finns inga tecken på det.

Så långt Engström, och som du ser ligger mina resonemang i stort sett i linje med dina. Den enda invändning jag kan göra mot ditt resonemang är tiden för ankomsten till mordplatsen, som ska vara 23.20.15 och inte 23.19.30. Så pass noga har jag ringat in de här tiderna genom flera års analys.

På tal om tiderna så nämnde jag SBC:s och LAC:s respektive systemklockor. Utifrån LAC-bandet och ambulansloggen går det att påvisa att SBC:s systemklocka går 2.00 minuter (plus/minus 30 sekunder) efter LAC-bandets Fröken Ur-inspelning. Vidare går det att påvisa att LAC:s systemklocka går 2.15 minuter (plus/minus 15 sekunder) efter LAC-bandets Fröken Ur-inspelning.

Klockan i Postens bankomat går 2.30 minuter efter LAC-bandets Fröken Ur-inspelning. Därutöver finns en hel drös med privata tidskällor – armbandsur, väggklockor, offentliga digitalklockor – som alla går 2-3 minuter efter LAC-bandets Fröken Ur-inspelning. Kort sagt verkar alla klockor i hela Stockholm gå 2-3 minuter efter LAC-bandets Fröken Ur-inspelning. Det är så pass mycket att man måste fråga sig om det är alla dessa klockor som går fel eller om det är Fröken Ur-inspelningen som manipulerats.

SKL försökte fastställa LAC-bandets autenticitet genom att utföra diverse forensiska tester på det. I tidigare diskussioner här i tråden har jag klart och tydligt visat, att SKL:s forensiska undersökning av LAC-bandet på intet vis utesluter att det manipulerats eller förfalskats genom att flytta fram Fröken Ur-inspelningen som låg på egen kanal. Det kan antingen ha gjorts i förväg, genom att man lett in en felaktig Fröken Ur på den 24-timmars telefonlinje som gick in till LAC:s bandspelarkonsol, eller så kan det ha gjorts i efterhand genom att man spelat över Fröken Ur-kanalen med en i tiden förskjuten slinga. Det enda sättet att avgöra om LAC-bandets Fröken Ur-inspelning ger rättvisande tider, det är just att jämföra de tiderna med alla andra tidskällor som finns i materialet, och då har jag kunnat konstatera att LAC-bandets Fröken Ur-inspelning ligger före realtid med cirka 2.15 minuter.

Skälen till att flytta fram LAC-bandets Fröken Ur kan vara flera, men ett av dem är säkerligen att skyla över förseningarna rörande ambulanslarmet. Där har vi cirka fem minuters försening totalt, fördelat fifty-fifty på SBC:s Ulf Helin (som blankt struntar i att larma ambulans) och LAC:s Kenneth Ed (som börjar kollringa till SBC istället för att skicka ambulansen).

Från SBC:s och LAC:s sida handlar det här om rejäla avvikelser från gängse rutiner, och dessa avvikelser menar jag signalerar att "någonting annat" varit på gång på mordkvällen. Någon slags underrättelseoperation eller övning ligger då nära till hands, och Helin / Ed måste då kontrollera att skjutningen verkligen varit "på riktigt" innan de larmar respektive skickar ambulans till platsen.

När det gäller Engströms tidsalibi så lutar jag mer mot att denne kanske räknat med att ha ett vattentätt tidsalibi men upptäcker sedan att de flyttat tiden för mordet till 23.21 och att han då förlorat det tidsalibi han trodde sig ha haft. Det är där som nervositeten stiger, att han ska bli utsedd till syndabock i ett fult spel som han inte själv kan överblicka. Men under de tidiga åren håller Holmér en skyddande hand över Engström, och stoppar undan honom i en egen kategori som "varande på mordplatsen". Helt klart vill Holmér få bort "elefanten" Engström ur bilden, och som epitetet antyder handlar det om att han är rädd för att Engström ska "ställa till det" genom att prata bredvid munnen.

Det här sakernas tillstånd varar då i tre decennier men i slutänden går det ändå som Engström befarade, att han blir syndabock just därför att man flyttat på mordtiden och på så vis fördärvat hans tidsalibi. För att återställa tidsalibit måste mordtiden alltså korrigeras, till 23.19.00.

Lite mer kommentarer, tankar och detaljer där – för dig att smälta i lugn och ro. Fortsätt gärna med att resonera kring de här sakerna, gärna lite fritt i form av "brainstorming". Det är matnyttigt för undertecknad att få ta del av de intryck som dina fräscha ögon får att hela det här problemkomplexet. Själv har jag hållit på och rotat i det ett bra tag nu, och då finns ju alltid risken att man blir "hemmablind" när man gång på gång tacklar samma problematik.
Citera
2024-08-12, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Konfrontationsförhör med AZ den 16 maj 1986 (E15-2-B).

AZ konfronteras med Viktor Gunnarsson.

Det blev inga fler konfrontationsförhör.

AZ såg ingen man på David Bagares gata.

Den första han såg var vittnet LJ. Saken diskuterades i spaningsledningen i juni 1986.

Ett konfrontationsförhör hölls även med YN samma dag (E15-1-C).

En reporter från Kvällsposten visade YN ett foto av Christer Pettersson den 14 december 1988 (samma dag som han anhölls). Se Kvällsposten den 15 december 1988. YN kände inte igen Pettersson. Hon förhördes om Kvällspostens besök (E15-1-G). Intressant läsning.

https://magasinetavsnitt.wordpress.com/wp-content/uploads/2023/07/forhoraz.pdf är mindre maskad (än på wpu.nu och palmemordsarkivet.se). Nästan omaskad.

AZ har inget minne av att ha mött någon före LJ.

"Vi har träffat den killen, han frågat först. Och sen vi har -, visste ingenting."

AZ har ett minne av ha mött en man som påminner om SE. Inte på David Bagares gata, men på mordplatsen.

"Finns en tjock kille med en rock."

Nu har jag inte hängt med i alla turer kring vem och var Yvonne Nieminen och Ahmed Zahir skulle ha träffat någon/några, men så mycket jag klart för mig att du menar att de träffade Stig Engström på Tunnelgatan/mordplatsen. Rätta mig om jag har fel.

Vem var då den springande mannen de träffade "5-6 steg" in på David Bagares gata?

Har du någon uppfattning om det?
De gick Johannesgatan söderut och svängde in på David Bagares Gata och fortsatte denna västerut, mot Sveavägen. De gick på trottoaren, den norra, på David Bagares Gata.

De hade gått 5-6 steg på David Bagares Gata då Yvonne Nieminen upptäckte en man som kom springande på den motsatta sidans trottoar. Avståndet till mannen var inledningsvis cirka 10 meter.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E15-01
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in