Citat:
Ursprungligen postat av
DrComfort
Tack för detta!
Funderat i detta kring varför Engström hör av sig till arbetet efter mordet för att höra när han stämplade ut. Ett svar om än spekulativt är att han undrade hur i helvete mordet kunde ske vid 23:21:nånting om han själv vet att han var utanför Skandia innan dess.
Var han inblandad i en operation där han skulle vara ute vid en specifik tid låt säg 21:19:30 och kollat klockan noga när han var utanför måste han blivit konfys kring varför han inte hörde vare sig skotten eller såg mordet.
Alltså Engström hörde då som många tror inte av sig till Skandia för att fixa tidsalibi på något märkligt viss. Han hörde helt enkelt av sig för att den officiella tiden när mordet skedde stämmer inte överens med hans egna tider. I hans huvud måste de det ha snurrat typ att jag var ute efter det skedde och här presenteras en tid där det skedde under tiden jag var ute.
Det där var lite tankar bara men kanske kan hjälpa till i lökskalningen och stärka det där att den officiella tiden inte stämmer.
Ja, varför förfalska tiden. Det där med att tiden sköts fram 2:30 minuter har ju varit behändigt när man pekade ut SE. I fallet SE blir varje sekund mer viktig för att spräcka hans tidsslukande. Var man redan från början inne på att man en dag skulle peka ut SE? Men det är ju en spekulation som är så vild att ja nej låter inte som en trolig förklaring.
Tack själv, DrComfort! Ditt resonemang stämmer mycket väl med hur jag sett på saken. Engström är ju väldigt mån om att betona att han varit framme vid brottsplatsen kl 23.20. Han har precis gått ut från Skandia och "har bråttom till tåget". Det påstår han fastän det tar 2-3 minuter att gå ner till plattformen på Hötorgets tunnelbanestation via nedgången vid Kungsgatan – och han har 12 minuter kvar tills tåget går.
Vidare påstår han att han pillrat fram sitt armbandsur "med mörk urtavla" på vägen mellan Skandia och mordplatsen för att kolla tiden en extra gång och då är den alltså 23.20. Hela den här storyn saknar trovärdighet. Om Engström verkligen haft bråttom till tåget skulle han väl ha konstaterat det inne i receptionen och ursäktat sig till vakterna att "nu måste jag kila för att hinna med tunnelbanan". Men saken är ju, att han inte har ett dugg bråttom till tåget utan det påståendet är ren lögn.
Frågan vi behöver ställa oss är varför Engström ändå är han så besatt av tiderna? För egen del menar jag att den där extra tidskollen han påstår sig göra på vägen mellan Skandia och mordplatsen är ett sätt för Engström att signalera att han varit "på plats" i rätt tid. Vad han vill säga är att han minsann inte gjort något fel utan han har kollat tiden och då var den 23.20 helt i enlighet med planen. Han når mordplatsen några sekunder senare, typ 23.20.15. Då menar jag att det troligtvis varit planerat så.
Problemet för Engström är att "händelsen" på mordplatsen inte motsvarar förväntningarna. Något ska hända där och det är därför som han måste anlända dit vid den exakta tiden, alltså strax efter 23.20.00. Men när han kommer dit ligger en skjuten man på gatan, vilket inte ingick i planen. Total förvirring uppstår, och precis som Jeppsson blir Engström tvungen att improvisera. Har han ändå kommit ner för sent "till jobbet"? Ett behov uppstår omgående att framställa situationen som att han finns på plats i rätt tid. Därav besattheten med tiderna.
Vidare händer inte alls de saker som Engström förväntat sig. Han förväntar sig att se Jeppsson inne i gränden, men när han kikar in dit – vilket är det första han gör när han kommer ner – så finns ingen Jeppsson där. Vart har han tagit vägen? Enda sättet att ta reda på det är att springa in i gränden och kolla vid korsningen Tunnelgatan-Luntmakargatan, vilket också blir nästa sak som Engström gör. När han inte hittar någon Jeppsson där blir han tvungen till nästa improvisation, och då går han in på Bohemia för att samla tankarna och kanske ringa ett samtal till "nödnumret" och signalera att något gått snett.
Uppgifter finns på att en man som hjälpt till med livräddningen av Palme efteråt kommit in på Bohemia. Stefan Glantz svarar på Otto Ekevis fråga att han inte varit in dit. Då återstår rimligtvis bara Engström. Dessutom berättar Engström själv, i förhöret den 25/4 1986, att han sprungit in i gränden, sedan återvänt till mordplatsen och kort därefter gått tillbaka in till Skandia igen för att kolla nattbusstiden och ringa hustrun. Men tillbaka till Skandia kommer han ju först framåt 23.40 och har alltså varit ute i nästan 20 minuter.
Här ser vi, att även om det skulle vara riktigt som Engström påstår, att han sprungit efter piketpoliserna in i gränden, så har han likväl över 15 minuter att förbruka innan han kommer till Skandia igen, och då framgår av hans egen redogörelse den 25/4 att merparten av den tiden förbrukas medan han är iväg på sin exkursion in i gränden. Visserligen är inget är ristat i sten när det gäller Engström, men ändå tycker jag att det talar för att han gått in på Bohemia och befunnit sig där en stund, kanske tio minuter.
Det är min uppfattning att Engström har ett annat ärende in i gränden än att springa ikapp poliserna, och att storyn om att rätta till signalementet bara är en "cover story" som Engström hittat på. Vidare menar jag att Engström nästan säkert springer före piketpoliserna in dit. Det är just därför han oroar sig för signalementet, detta eftersom han springer så pass tätt inpå gärningsmannen och dennes medhjälpare. Att Engström springer före piketpoliserna stöds även av att han inte möter Nieminen & Zahir när han rusar in, det finns inga tecken på det.
Så långt Engström, och som du ser ligger mina resonemang i stort sett i linje med dina. Den enda invändning jag kan göra mot ditt resonemang är tiden för ankomsten till mordplatsen, som ska vara 23.20.15 och inte 23.19.30. Så pass noga har jag ringat in de här tiderna genom flera års analys.
På tal om tiderna så nämnde jag SBC:s och LAC:s respektive systemklockor. Utifrån LAC-bandet och ambulansloggen går det att påvisa att SBC:s systemklocka går 2.00 minuter (plus/minus 30 sekunder) efter LAC-bandets Fröken Ur-inspelning. Vidare går det att påvisa att LAC:s systemklocka går 2.15 minuter (plus/minus 15 sekunder) efter LAC-bandets Fröken Ur-inspelning.
Klockan i Postens bankomat går 2.30 minuter efter LAC-bandets Fröken Ur-inspelning. Därutöver finns en hel drös med privata tidskällor – armbandsur, väggklockor, offentliga digitalklockor – som alla går 2-3 minuter efter LAC-bandets Fröken Ur-inspelning. Kort sagt verkar alla klockor i hela Stockholm gå 2-3 minuter efter LAC-bandets Fröken Ur-inspelning. Det är så pass mycket att man måste fråga sig om det är alla dessa klockor som går fel eller om det är Fröken Ur-inspelningen som manipulerats.
SKL försökte fastställa LAC-bandets autenticitet genom att utföra diverse forensiska tester på det. I tidigare diskussioner här i tråden har jag klart och tydligt visat, att SKL:s forensiska undersökning av LAC-bandet på intet vis utesluter att det manipulerats eller förfalskats genom att flytta fram Fröken Ur-inspelningen som låg på egen kanal. Det kan antingen ha gjorts i förväg, genom att man lett in en felaktig Fröken Ur på den 24-timmars telefonlinje som gick in till LAC:s bandspelarkonsol, eller så kan det ha gjorts i efterhand genom att man spelat över Fröken Ur-kanalen med en i tiden förskjuten slinga. Det enda sättet att avgöra om LAC-bandets Fröken Ur-inspelning ger rättvisande tider, det är just att jämföra de tiderna med alla andra tidskällor som finns i materialet, och då har jag kunnat konstatera att LAC-bandets Fröken Ur-inspelning ligger före realtid med cirka 2.15 minuter.
Skälen till att flytta fram LAC-bandets Fröken Ur kan vara flera, men ett av dem är säkerligen att skyla över förseningarna rörande ambulanslarmet. Där har vi cirka fem minuters försening totalt, fördelat fifty-fifty på SBC:s Ulf Helin (som blankt struntar i att larma ambulans) och LAC:s Kenneth Ed (som börjar kollringa till SBC istället för att skicka ambulansen).
Från SBC:s och LAC:s sida handlar det här om rejäla avvikelser från gängse rutiner, och dessa avvikelser menar jag signalerar att "någonting annat" varit på gång på mordkvällen. Någon slags underrättelseoperation eller övning ligger då nära till hands, och Helin / Ed måste då kontrollera att skjutningen verkligen varit "på riktigt" innan de larmar respektive skickar ambulans till platsen.
När det gäller Engströms tidsalibi så lutar jag mer mot att denne kanske räknat med att ha ett vattentätt tidsalibi men upptäcker sedan att de flyttat tiden för mordet till 23.21 och att han då förlorat det tidsalibi han trodde sig ha haft. Det är där som nervositeten stiger, att han ska bli utsedd till syndabock i ett fult spel som han inte själv kan överblicka. Men under de tidiga åren håller Holmér en skyddande hand över Engström, och stoppar undan honom i en egen kategori som "varande på mordplatsen". Helt klart vill Holmér få bort "elefanten" Engström ur bilden, och som epitetet antyder handlar det om att han är rädd för att Engström ska "ställa till det" genom att prata bredvid munnen.
Det här sakernas tillstånd varar då i tre decennier men i slutänden går det ändå som Engström befarade, att han blir syndabock just därför att man flyttat på mordtiden och på så vis fördärvat hans tidsalibi. För att återställa tidsalibit måste mordtiden alltså korrigeras, till 23.19.00.
Lite mer kommentarer, tankar och detaljer där – för dig att smälta i lugn och ro. Fortsätt gärna med att resonera kring de här sakerna, gärna lite fritt i form av "brainstorming". Det är matnyttigt för undertecknad att få ta del av de intryck som dina fräscha ögon får att hela det här problemkomplexet. Själv har jag hållit på och rotat i det ett bra tag nu, och då finns ju alltid risken att man blir "hemmablind" när man gång på gång tacklar samma problematik.