2024-08-12, 10:53
Medlem
Jag har vid mycket få tillfällen träffat vänliga personer från Mellanöstern. Men dessa har inte varit muslimer.

Jag har träffat bra Somalier, men dessa har varit lite ''halvt'' muslimer eller egentligen inte trott på det, men man förstår att dessa blivit påtvingade till det, p.g.a deras släkt, förmodligen. Det har då varit endast somaliska kvinnor. Villiga att lära sig och villiga att jobba. Om det nu har varit vänliga och bra somalier, så har det alltid varit kvinnor.

Överlag, har jag aldrig någonsin träffat vänliga och bra muslimer. Sysslat med bedrägerier, trakasserier och massa annat.

Jag träffade en gång en muslim. Det var gränsfall en ''granne'' till mig. Han bodde tvärs över gatan. Vänlig i början. Talade ren svenska. Verkade intelligent och det kanske han var också. Men mer och mer i tiden, började han skryta om hur mycket han tjänar i månaden, samtidigt som han kontrade med: ''Jag skryter inte. Utan jag försöker inspirera andra.''. Samtidigt som han uppvisade omgångar med sin häftiga humör. Kort stubin. Empatilös. Kallade andra för konstiga.

Kontakten avslutades. Vi blev aldrig kompisar. Jag hade kunnat bli det, men la märke till hans absurda beteende och klippte bandet.

Som rubriken: Har ni träffat bra muslimer någon gång? Eller har kompisar som är muslimer?
Senast redigerad av Djicp 2024-08-12 kl. 11:42.
Citera
2024-08-12, 11:01
Medlem
Bara träffat idioter, första gången början på 90 talet när man var tonåring och höll på att hamna i vilt slagsmål för jag inte köpte hans ensidiga version av balkankonflikten.
Citera
2024-08-12, 11:03
Medlem
Smugumins avatar
Absoluta majoriteten av dom muslimer jag interagerar med är trevligt folk. Vad rör du dig i för kretsar ts?
Citera
2024-08-12, 11:10
Medlem
Till att börja med, 99,9% av alla religiösa blir indoktrinerade som barn. Det är så religion sprids. Man föds in i det. Så att du träffat folk som blivit "tvingade" är precis vad det är. De har som barn blivit hamrade med gud hit och gud dit. Händer i samtliga religioner.

Anledningen till att jag tar upp detta är för att det inte heller är så bra att kalla de för muslimer, eller kristna, eller judar. Jag ogillar att man klumpar ihop alla i en grupp. Finns personer, som är precis som du nämner typ halvt troende. De följer inga av sederna men tror på något väsen, någon gud. That's it. Inget mer. Dekunde lika gärna vara från judendomen som kristendomen då det enda de tänker är "ja det finns väl någon som skapade allt detta men fuck it jag lever mitt liv". De som inte går efter en tusentals år gammal bok. Alla dessa människor bör inte kallas efter vad de föddes in i. Detta ger bara en stark siffra till den religion som har klorna i de. Skulle vi istället uppmuntra att de inte kallar sig "muslimer" eller "kristna" utan bara "troende" eller rent av "agnostiker" om de tvekar så skulle deras siffror falla fort som fan och vi har plötsligt inte "miljarder med kristna/muslimer" utan bara miljoner (snabbt dalande siffra).

Med det sagt så har jag träffat många trevliga muslimer. Just för att de inte var starkt troende muslimer. Likaså kristna, likaså judar, hinduer, etc. De som bara vid namn kallar sig det för att de alltid blivit kallade det och blivit fördelade i det facket.

Sen att du skriver att du inte träffat några bra utan de bara sysslat med "bedrägerier, trakasserier och massa annat" låter som att du går i dumma kretsar. Vet inte riktigt hur du lyckats men antingen snackar vi om folk du träffat när du varit inlåst eller så går du runt i gängmiljöer. Har svårt att tänka mig något annat.

Ditt exempel med grannen är också väldigt konstigt. Att han är muslim har inget med hans narcissism att göra. Han kunde likväl vara buddist eller ateist. Väldigt många ateister är faktiskt lite åt det hållet märker man.

Hur som haver så ja, jag har träffat trevliga muslimer och även kristna, judar, hinduer och lite annat smått och gott.
Citera
2024-08-12, 11:13
Medlem
GreveholmLeifs avatar
Har träffat massvis med bra muslimer och de jag hänger med är fantastiska personer. Otroligt få som varit dåliga människor.
Citera
2024-08-12, 11:15
Bannlyst
Såklart man har träffat på "bra" muslimer, dom stökiga och dåliga är väl dom man minns från skolan och dom man stöter på på stökiga utekvällar, i arbetslivet finns det bra muslimer.
Citera
2024-08-12, 11:22
Avslutad
Massvis, men det har i 90% inte varit i Sverige.

Sverige har ju tyvärr blivit en magnet för bedragare, även muslimska dito.
Citera
2024-08-12, 11:23
Medlem
hockexs avatar
Ja en hel del, de flesta människor överlag är faktist trevliga tro det eller ej.

Vad har du själv för bemötande egentligen?
Citera
2024-08-12, 11:27
Avstängd
EmMEw0w93s avatar
Ja vi har ätit baklava
Citera
2024-08-12, 11:29
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Aldrig.
Jag har heller aldrig träffat en bra svensk.
Ingen är bra.
Bara Allah är bra.
Citera
2024-08-12, 11:56
Medlem
Trevliga ja kanske men oärliga ! Vill inte ha kontakt öht med araber eller afrikaner , undviker dom som pesten !
Senast redigerad av chunky000 2024-08-12 kl. 12:13.
Citera
2024-08-12, 11:57
Medlem
-Pelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Jag har vid mycket få tillfällen träffat vänliga personer från Mellanöstern. Men dessa har inte varit muslimer.

Jag har träffat bra Somalier, men dessa har varit lite ''halvt'' muslimer eller egentligen inte trott på det, men man förstår att dessa blivit påtvingade till det, p.g.a deras släkt, förmodligen. Det har då varit endast somaliska kvinnor. Villiga att lära sig och villiga att jobba. Om det nu har varit vänliga och bra somalier, så har det alltid varit kvinnor.

Överlag, har jag aldrig någonsin träffat vänliga och bra muslimer. Sysslat med bedrägerier, trakasserier och massa annat.

Jag träffade en gång en muslim. Det var gränsfall en ''granne'' till mig. Han bodde tvärs över gatan. Vänlig i början. Talade ren svenska. Verkade intelligent och det kanske han var också. Men mer och mer i tiden, började han skryta om hur mycket han tjänar i månaden, samtidigt som han kontrade med: ''Jag skryter inte. Utan jag försöker inspirera andra.''. Samtidigt som han uppvisade omgångar med sin häftiga humör. Kort stubin. Empatilös. Kallade andra för konstiga.

Kontakten avslutades. Vi blev aldrig kompisar. Jag hade kunnat bli det, men la märke till hans absurda beteende och klippte bandet.

Som rubriken: Har ni träffat bra muslimer någon gång? Eller har kompisar som är muslimer?

som en klok sa:
"jag har aldrig träffat en otrevlig arab, men aldrig heller en hederlig"

att lisma och vara opputinistiska liksom ingår i kulturen
märker dom att nån är snäll går hjärnan genast igång hur detta kan dras nytta av
Enligt deras anti-jante-motto måste dom passa på, annars klipper nån annan tillfället

det är min erfarenhet
Senast redigerad av -Pelle 2024-08-12 kl. 11:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in