Citat:
En elbilsägare fick en smärre chock när han såg räkningen för servicen på sin elbil.
Den årliga servicen på en Hyundai Ionic 5 kostade nämligen 14.000 kronor.
Förutom de vanliga kontrollpunkterna, byttes även glykol/kylarvätska, bromsvätska och kupéluftfilter, vilket ingår i den andra servicen på Hyundai Ionic 5.
Servicekostnaderna på elbilar varierar, Kia och Hyundai har täta Serviceintervaller, medan vissa andra elbilar från andra märken har lite längre mellan servicarna.
Oftast varierar serviceinrervallrna på elbilar mellan 1 år / 2000 mil eller 2 år / 3000 mil.
Tesla har ingen föreskriven serviceintervall, utan ägarna själv får vara uppmärksamma på när byte av bromsvätska, glykol, 12 volt batteri, kupéluftfilter etc ska bytas.
En tesla-mekaniker menar att ägarna bör lämna in bilen till service åtminstone varje 5000.e mil för att byta/kontrollera alla serviceåtgärder som bör göras regelbundet.
Diskutera.
Är 14.000 kronor rimligt för en premium elbil som Hyundai Ionic 5?
Vilka serviceintervaller har ni på er elbil?
Och vad kostade det?
Den dyrare servicen jag har gjort på min Renault ZOE kostade ca 7.500 kronor, det var den tredje servicen vid 9000 mil.
Länk https://carup.se/experten-om-chocknotan-for-elbilsservice-14-000-kr/
Den årliga servicen på en Hyundai Ionic 5 kostade nämligen 14.000 kronor.
Förutom de vanliga kontrollpunkterna, byttes även glykol/kylarvätska, bromsvätska och kupéluftfilter, vilket ingår i den andra servicen på Hyundai Ionic 5.
Servicekostnaderna på elbilar varierar, Kia och Hyundai har täta Serviceintervaller, medan vissa andra elbilar från andra märken har lite längre mellan servicarna.
Oftast varierar serviceinrervallrna på elbilar mellan 1 år / 2000 mil eller 2 år / 3000 mil.
Tesla har ingen föreskriven serviceintervall, utan ägarna själv får vara uppmärksamma på när byte av bromsvätska, glykol, 12 volt batteri, kupéluftfilter etc ska bytas.
En tesla-mekaniker menar att ägarna bör lämna in bilen till service åtminstone varje 5000.e mil för att byta/kontrollera alla serviceåtgärder som bör göras regelbundet.
Diskutera.
Är 14.000 kronor rimligt för en premium elbil som Hyundai Ionic 5?
Vilka serviceintervaller har ni på er elbil?
Och vad kostade det?
Den dyrare servicen jag har gjort på min Renault ZOE kostade ca 7.500 kronor, det var den tredje servicen vid 9000 mil.
Länk https://carup.se/experten-om-chocknotan-for-elbilsservice-14-000-kr/
Vad byttes är väl den rimliga frågan. Att själva servicen kostade 14.000 tror jag inte på.
Och nej, Hyundai är ingen premiumbil. Vad har du fått det ifrån?
Torkarna måste också bytas frekvent?