2024-08-11, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
En elbilsägare fick en smärre chock när han såg räkningen för servicen på sin elbil.

Den årliga servicen på en Hyundai Ionic 5 kostade nämligen 14.000 kronor.
Förutom de vanliga kontrollpunkterna, byttes även glykol/kylarvätska, bromsvätska och kupéluftfilter, vilket ingår i den andra servicen på Hyundai Ionic 5.

Servicekostnaderna på elbilar varierar, Kia och Hyundai har täta Serviceintervaller, medan vissa andra elbilar från andra märken har lite längre mellan servicarna.
Oftast varierar serviceinrervallrna på elbilar mellan 1 år / 2000 mil eller 2 år / 3000 mil.
Tesla har ingen föreskriven serviceintervall, utan ägarna själv får vara uppmärksamma på när byte av bromsvätska, glykol, 12 volt batteri, kupéluftfilter etc ska bytas.
En tesla-mekaniker menar att ägarna bör lämna in bilen till service åtminstone varje 5000.e mil för att byta/kontrollera alla serviceåtgärder som bör göras regelbundet.

Diskutera.
Är 14.000 kronor rimligt för en premium elbil som Hyundai Ionic 5?
Vilka serviceintervaller har ni på er elbil?
Och vad kostade det?
Den dyrare servicen jag har gjort på min Renault ZOE kostade ca 7.500 kronor, det var den tredje servicen vid 9000 mil.

Länk https://carup.se/experten-om-chocknotan-for-elbilsservice-14-000-kr/

Vad byttes är väl den rimliga frågan. Att själva servicen kostade 14.000 tror jag inte på.

Och nej, Hyundai är ingen premiumbil. Vad har du fått det ifrån?
Citera
2024-08-11, 19:51
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja vem hade trott det skulle vara billigt att ha en elbil.
Finns massor som behöver ses över.
Glykol/kylvätskebyte, bromsvätskebyte, kupéluftfilter och byte av 12 volts batteri, är servicepunkter som även en liten privat bilverkstad enkelt kan göra på en elbil, och till en betydligt lägre kostnad än hos de auktoriserade verkstäderna.

Man bör dock vänta med att serva elbilen på en privat bilverkstad tills garantierna på bilen löpt ut, annars riskerar man att förlora alla kvarvarande garantier på bilen.
Citera
2024-08-11, 20:07
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hickoryyy
Vad byttes är väl den rimliga frågan. Att själva servicen kostade 14.000 tror jag inte på.

Och nej, Hyundai är ingen premiumbil. Vad har du fått det ifrån?
14.000 kronor är priset för själva servicen.
Det är den andra servicen, och räknas som en "stor" service.
Enligt servuiceplanen för Hyundai Ioniq 5 för europamarknaden, innefattar det bla:
Byte av glykol/kylarvätska, 12 liter.
Byte av filter till kylarvätskan
Byte av bromsvätska
Rengöring och smörjning av bromsar
Byte av kupéluftfilter
Byte av växellådsolja, filter och packningar
Citera
2024-08-11, 20:09
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
De säger det. Du tror verkligen att det är så? Torkarna måste också bytas frekvent?

De är desperata. Och snart mister de sitt tillfälliga stämpelmonopol.
Jag byter torkare varje vår. Allt annat är trams.
Avfettningsmedel och vägsalt mm tar på gummit i bladen.
Dessutom byter jag dem själv till en bråkdel av vad servicefirmor tar.

Men elbilar har rätt mycket teknik som ska fungera och det kostar. Troligen inget köparna tänkt på utan trott det är himmelriket med elbil.
Citera
2024-08-11, 20:10
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Glykol/kylvätskebyte, bromsvätskebyte, kupéluftfilter och byte av 12 volts batteri, är servicepunkter som även en liten privat bilverkstad enkelt kan göra på en elbil, och till en betydligt lägre kostnad än hos de auktoriserade verkstäderna.

Man bör dock vänta med att serva elbilen på en privat bilverkstad tills garantierna på bilen löpt ut, annars riskerar man att förlora alla kvarvarande garantier på bilen.
Japp, det stämmer nog bra. Men vissa saker typ torkarblad kan man fixa själv.
Citera
2024-08-11, 20:13
Medlem
Citat:
Enligt servuiceplanen för Hyundai Ioniq 5 för europamarknaden, innefattar det bla:
Byte av bromsvätska
Byte av kupéluftfilter

Märkligt. Folk har betalt mellan 3-7000 för service nr 2 när jag kollar.
Citera
2024-08-11, 20:16
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hickoryyy
Märkligt. Folk har betalt mellan 3-7000 för service nr 2 när jag kollar.
Beror sig ju på vilken version, vilken motor, vilket batteri, miltal etc.
Citera
2024-08-11, 20:20
Medlem
U.S.s avatar
Jag tycker att 14000 kr låter billigt! Är någon så korkad att man går och köper en Hyundai Ionic 5 så borde man få betala åtminstone dubbelt så mycket för service. Utöver det så tycker jag som arbetsgivare att personen skall få sparken från jobbet, att köpa en Hyundai Ionic 5 tyder på ett bristande ansvarstänkande och detta bör starkt markeras i affärslivet!
Citera
2024-08-11, 20:30
Moderator
Ja, återförsäljarna är desperata, elbilar behöver inte så mycket service (eller för den delen reparationer) och de försöker mjölka kunderna så länge det går innan de får lägga ner eller se till att skära i organisationen.
Citera
2024-08-11, 20:51
Medlem
Studsbolls avatar
Mycket tveksamt om detta är kopplat just till att det är en elbil. Priserna på service är generellt sett på ockernivå. Hela grejen med att auktoriserad märkesverkstad måste göra jobbet för en digital stämpel i en servicehistorik är trams. Låt vilken kunnig person som helst byta olja och filter och byt allt annat allt eftersom det verkligen är nödvändigt. Hedin ville ha ett femsiffrigt belopp för en tämligen simpel service, men det blev inget med det. Man ska inte gynna kroknäsors profithunger.
Citera
2024-08-11, 20:51
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja vem hade trott det skulle vara billigt att ha en elbil.
Finns massor som behöver ses över.

Faaaast var inte ett av argumenten just att service skulle vara mindre kostsam pga det inte fanns en förbränningsmotor som då anses vara den största utgiften sett till underhåll.....?

Kan väl omöjligen vara så att man insett detta och därför tryckt in en del annat för att få casha in ändå, oavsett om bilarna går på el, bajs eller vatten.
Citera
2024-08-11, 20:59
Medlem
Citat:
Byte av bromsvätska
Byte av kupéluftfilter

Det är just glykolen/kylarvätskan som gör att priser sticker iväg på denna servicen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in