Citat:
Ursprungligen postat av
Kommer-vara-anon
Ärligt talat så förstår jag inte riktigt frågeställningen.
Vi får anta att Hundhjälpen sålt ett antal assistanshundar. Vi får också anta att Hundhjälpen vill hävda sig ha en kompetens av att arbeta med hundar. Ett grundantagande jag gör är att de flesta köpare idag av en assistanshund är inte erfarna med det arbetssättet/metoden. Kanske är de flesta av köparna vana hundmänniskor, vad vet jag, men det kommer absolut finnas en del som inte är det, och inte heller finns det något krav vad jag sett som säger att man måste vara en erfaren hundägare för att få köpa en assistanshund. Vi får också utgå från att familjen i det här fallet är en privatkonsument.
Man ska inte gå till personangrepp men du måste förstå att du uppfattas som helt djävla sjuk i huvudet av neurotypiska människor.
Icke autister bondar med andra människor och med djur. Det skapas djupakänslomässiga band med de som är i ens vård. Narcissister och psykopater gör det inte och heller inte de med vissa andra psykiska sjukdomar. Men friska normalfungerande människor ser hunden som en familjemedlem och vill dess bästa, på samma sätt som man gör med sina barn.
En frisk fungerande människa klarar av att läsa av sina barn, en fungerande människa tar emot en hund som en familjemedlem, den har omvårdnadsinstinkter och engagerar sig i sin familjemedlem. Om det är ens första djur lånar man böcker eller köper böcker på biblioteken för att lära sig allt om hur man tar hand om sin hund eller ett annat djur på bästa sätt. Har man svårt för att läsa går man kurser och frågar mer erfarna djurägare och lär sig den vägen.
En djurägare är inte en konsument din dåre, det är inte en vara som köps, det är en levande varelse med kött och blod och känslor och behov.
Att du och P uttrycker er som ni gör är ett tecken på att något är allvarligt fel i huvudet på er, men de flesta vet inte mycket om autister och
kommer inte på tanken att den som förefaller någorlunda normal och har ett bra jobb och ordnade förhållanden har en allvarlig skruv lös.
Jag som ändå har ganska stor erfarenhet av just autister märker det inte heller förrän jag känner igen olika sätt att formulera sig och relatera till andra människor. (och djur). Du kan inte begära att omgivningen skall täcka upp för Ps funktionshinder, vilket det nu är, men det lutar åt autism, i alla fall hos dig.
Nej andra ska inte och kan inte täcka upp för vare sig din och Ps eller någon annans autism, funktionshinder eller psykiska sjukdom. .
Däremot ska P som förvaltare täcka upp för A's autism, men det verkar ju inte som han klarar av.
Du själv verkar heller inte förstå att det ingår i uppdraget.
Citat:
Med allt det sammantaget, så utgår jag från att det i köpet ingår att Hundhjälpen hjälper till med att utforma rutiner och arbetssätt som fungerar med en assistanshund. Och oavsett om du är en van hundägare eller inte, så lär frågan om vila och återhämtning vara en sådan grej som alla nya assistanshundägare är nya inför.
Neeej, en normal människa med empati ser när någon är trött och behöver vila.
Vi som inte har psykisk sjukdom eller ett funktionshinder lär oss detta redan i unga år.
Den som inte har dessa problem kan omöjligt utan utbildning sätta sig in i hur det ser ut i en autists skalle. Att denne inte skulle ha förmågan att förstå det här själv.
BRASKLAPP för trådens läsare; alla autister fungerar inte lika dåligt som du och P och jag hatar inte autister, men vi måste inse att det är ett funktionsHINDER som borde vara nog för att inte placera ansvaret för andras väl och ve i deras händer.
Av den enkla anledningen att de har svårt att förstå och därmed inte kan svara på den behövandes signaler.
Hur ser en hund ut som har ont?
Hur ser en hund ut som är trött?
Hur ser en rädd hund ut (bortsett från svansen mellan benen)
Hur ser en osäker hund ut
Hur ser en otrygg hund ut.
Inget av det här verkar P vara kapabel att se. Han ser hunden som ett dött ting utan känslor. Normala människor tar hjälp med sin första hund och ser till att ha en mer erfaren att fråga när de är osäkra,
men ser man inga signaler finns inget att vara osäker om, man ser inte problemet.
Citat:
Alltså så måste det vara något som Hundhjälpen har hjälpt till med, då det är sidan som har mest erfarenhet och kunskap. Hur man hjälpt till med det har jag mindre aning om, då jag aldrig köpt någon hund, varken assistans eller annan.
Exakt vad deras jobb är kan inte jag definiera, men de har inte ansvar att vara "mammor" eller assistenter åt hundägaren. Det som erbjuds är det som sker under certifieringen,
resten av kunskaperna och förmågorna förväntas normala människor klara av tillskanska sig själva.
Några frågor;
Hur tänker du om barnavårdscentralen, vad är deras uppgift, skicka med en manual?
Nej mamma får lära sig själv att tolka barnens skrik, genom att prova sig fram.
Djur skriker inte utan där får ägaren lära sig att tolka mer subtila signaler.
Vilket blir svårt vid autism, eftersom handikappet innebär problem med att tolka signaler.... Ja man kan lära sig att se om hunden viftar på svansen eller ställer sig vid ytterdörren, men att LÄSA hund blir svårt, då de ger ifrån sig så subtila signaler.
Menar du att hundägaren borde få en personlig assistent som hanterar allt som rör hunden???
Citat:
Det mest vettiga för mig, när man var medveten om att assistenterna skulle vara närvarande och ha en roll i hundens omhändertagande, så är det väl att ta med det i instruktionerna, men det är min uppfattning, och inget jag vet något om. Men jag vet vilken del i kedjan jag anser är ansvarig för det.
Du tänker som en autist, och förstår inte det strikta ägaransvaret.
Man kan inte täcka upp allt med instruktioner, när Essie vinklar upp ena örat skall detta och detta ske, det är omöjligt. Bara det att vi har 200 muskler i ansiktet visar hur komplext det är.
Assistenterna har också fått motsägande instruktioner, de får inte bry sig om hunden men skall skydda den mot A. De måste alltså avvisa hunden när den söker trygghet, men samtidigt ta bort den när den far illa. När och var går gränsen för när hunden far illa?
För normala människor går den redan när hunden vill bort från A och hellre söker sig till en främling = assistenten.
Jag förstår att assistenterna - som kan läsa hund - mått dåligt när de inte fått lov att svara på dess signaler. Som tvingats bevittna vanvård och djurplågeri, och sedan får skäll för att de inte gjort sitt jobb.
Det sägs ju att A får blixtsnabba utbrott, hur ska de skydda hunden mot det??? De kan ju inte ens skydda sig själva. Både du och P framstår som jättebebisar när ni bara hänvisar till assistenterna borde hit och dit istället för att se det orimliga i situationen.
Citat:
Precis som det är ett köprättsligt fel på en produkt, om jag får ingen/en bristfällig instruktion vid ett nyköp. När det är en hund som kostar 300K och som har en roll att fylla i omvårdnad, så ökar det kravet betydligt, enligt mig.
Du framstår som varandes helt från vettet.
En hund är ingen produkt.
Nu ska jag prata med din autisthjärna SAOL;
Citat:
pro·*dukt [‑duk´t] substantiv ~en ~er
1 fram*bringat resultat; till*verkad vara; tjänst: före*tagets produkter; rese*byråns produkter
Det som kan tänkas vara en produkt i detta är ESSIES
utbildning, inte ESSIE själv, hon är en hund.
SO;
Citat:
Hund ett dresser*bart hus*djur som lever mycket nära människan och kan an*vändas vid jakt och som vakt, sällskap m.m. och ibland upp*fattas som en nästan full*värdig med*lem av hus*håll eller dylikt
Menar du att om du köpte en jakthund att du skulle få hjälp att träna din hund till jakt av uppfödaren?
Att denne även skulle hålla en allmän kurs om handhavande av hund? Appropå medlem av familjen, vad gäller vid produkten barn, vem har ansvaret där?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kommer-vara-anon
Valet av hund ligger på Hundhjälpen, som jag fattat det, och jag betvivlar att de är ute efter någon slagtålig dammsugare.
När det gäller att kunna läsa av hunden och så vidare, så borde det betraktas vara ett orimligt krav utan en utbildning, något som Hundhjälpen borde ansvara för, speciellt då det betraktas som ett hjälpmedel.
Så kan det verka för en autist men det är något som förväntas av en fullvärdig medlem av det svenska samhället att själv ta ansvar för. Det inte bara förväntas utan KRÄVS enligt LAG.
Eftersom normala människor är empatiska (mer eller mindre) så väcker Ps brister i avseendet raseri på samma sätt som vanvård och/eller misshandel av ett barn skulle göra.
P är inget offer, P är en förövare.
Hoppas han döms både för det ena och det andra.
Hoppas hundfolk läser här och tar lärdom av hur tokigt autister tänker vilket Kommer-vara- anon illustrerar så tydligt.
BRASKLAPP igen, nej jag tycker inte att man ska förbjuda autister att ha djur, däremot borde man vara noga med att kolla upp hur illa det är. Man skall definitivt inte placera en hund hos någon som A, eller P.