2024-08-11, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linkish90
Så om det inte kommer diverse olika fakta som är från svensk lagstiftning så tycker jag att det är dags att släppa allt svammel fram och tillbaka om att assistenter hit och dit ska ha ansvar över hunden. Hunden var INTE skriven på A som ägare, och därför är det INTE assistenternas ansvar att ta hand om NÅGON ANNAN FAMILJEMEDLEMS HUND. Då ÅTERIGEN hunden INTE står skriven på BRUKAREN UTAN PÅ P SOM DÄRFÖR ÄR ENSAMT ANSVARIG OM HUNDEN

Bra inlägg! Jag förtydligar för de som har svårt att läsa gemener.

ETT HUNDÄGARANSVAR KAN INTE DELEGERAS! VARKEN PÅ ASSISTENTER, SVÄRMÖDRAR ELLER GAMMELFARFAR. ETT HUNDÄGARANSVAR ÄR BUNDET TILL DEN SOM STÅR SOM REGISTRERAD ÄGARE TILL HUNDEN!

Hoppas att vi fick till det här nu, Linkish
Citera
2024-08-11, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
I det inlägget du hänvisar till så var det farfar som skulle ha varit släkt med ägaren till spårhunden.
Men det är två hundar som varit på plats, och vi vet inte om båda tillhörde samma ägare eller inte. Så det är fortfarande oklart om det är Malin som avses.

Bara nyfiken, du säger att det är två hundar som har varit på plats. Är det någon fakta du kan visa belägg på eller är det mer en tolkning att du tror att det har varit två hundar där?
Citera
2024-08-11, 21:25
Medlem
Citat:
Exakt! Men det verkar ju som inte gå in för vissa personer så vi tar det en gång till.. Så kan vi lägga till ett antal källor på det också eftersom att vissa inte verkar veta hur google fungerar.

Här har vi en källa på påståendet - https://sverigeshundforetagare.se/agare/att-vara-hundagare/strikt-agareansvar/

Sen från *trumvirvel* Jordbruksverket - https://www.lansstyrelsen.se/download/18.15ddfd0e16ed55d34794713/1575990609211/Hund%C3%A4gare%20-%20information%20om%20lagen%20om%20tillsyn%20%C3%B 6ver%20hundar%20och%20katter.pdf

Så om det inte kommer diverse olika fakta som är från svensk lagstiftning så tycker jag att det är dags att släppa allt svammel fram och tillbaka om att assistenter hit och dit ska ha ansvar över hunden. Hunden var INTE skriven på A som ägare, och därför är det INTE assistenternas ansvar att ta hand om NÅGON ANNAN FAMILJEMEDLEMS HUND. Då ÅTERIGEN hunden INTE står skriven på BRUKAREN UTAN PÅ P SOM DÄRFÖR ÄR ENSAMT ANSVARIG OM HUNDEN

Nu lägger du ju in ett citat som motsäger det du själv hävdar. "Hundägaren eller den som har hand om hunden". Verkar alltså som att det strikta ägaransvaret kan flyttas.
Citera
2024-08-11, 21:26
Medlem
Citat:
Nu lägger du ju in ett citat som motsäger det du själv hävdar. "Hundägaren eller den som har hand om hunden". Verkar alltså som att det strikta ägaransvaret kan flyttas.

Du är fri att söka den informationen själv. Seså, varsågod.
Citera
2024-08-11, 21:29
Avslutad
Vi pratar en hel del här i tråden om djurskyddslagen men jag vill även nämna bestämmelserna om djurplågeri.

Lägger in ett citat från veterinärförbundets riktlinjer för anmälningar av djur som far illa:

"Det finns viktiga skillnader mellan djurskyddslagen och bestämmelserna om djurplågeri.

Djurskyddslagen har som syfte att förebygga att djur utsätts för lidande eller sjukdom. Ett brott mot djurskyddslagen behöver inte betyda att ett djur har utsatts för lidande; det innebär att djuret har utsatts för större risk för lidande än vad samhället accepterar.

Djurplågeri är ett brott som regleras i brottsbalken. En förutsättning för att någon ska dömas för djurplågeri är att djuret på något sätt har utsatts för lidande. Dessutom ska handlingen ha begåtts med uppsåt eller av grov oaktsamhet, vilket inte är fallet för brott mot djurskyddslagen eller dess föreskrifter.

Brottsbalken (1962:700), 16 kap. Om brott mot allmän ordning:

13 § Om någon uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt, otillbörligen utsätter djur för lidande, dömes för djurplågeri till böter eller fängelse i högst två år.
Citera
2024-08-11, 21:30
Medlem
Citat:

Jahapp.. Vi försöker igen då, jag bifogar en länk som jag har fyllt i åt dig.
https://letmegooglethat.com/?q=Vem+har+ansvar+%C3%B6ver+en+hund%3F

Sen nej, det går inte att ge bort ägaransvaret till någon annan. Hade det fungerat så kan jag släppa lös hunden med någon random person, låta hunden leva loppan och bita allt i sin omgivning och sen bara säga "nej jag vill inte ha ansvar över hunden något mer, var därför den här personen fick gå ut med den"

Fungerar det bättre om jag lägger upp bilder så att du ser innebörden av ägaransvar? Eller vill du att jag länkar från olika lagar till olika paragrafer så att det blir tydligare?

Här har du även ännu en länk https://imgur.com/a/g5OCyCR där jag har varit extra tydlig och även markerat med blått på texten så att det går att förstå. Så klart även källa - Jordbruksverket.
Senast redigerad av Linkish90 2024-08-11 kl. 21:34. Anledning: Lägger till länk
Citera
2024-08-11, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Gällande ämnet med assistanshunden essie .

Hittade en sevärd dokumentär på Netflix som visar hur USA Assistanshundar hanteras och vilka som får ha och det är väldigt seriöst jämfört med Sveriges hantering av assistanshundar. Väldigt informativ som visar det positiva i hur de förändrar liv för sina hundförare men också i rätt händer och vad de får lära sig i utbildningen, vilka hundar som blir utvalda, assistanshundsakademierna i USA för Assistanshundar är väldigt bra. Trist att sverige SBK avdelning inte har samma status och kvalitet på dessa hundar och dess utbildning.

För de är ett mycket bra hjälpmedel för människor med sjukdomar och funktionsnedsättningar MEN det finns fortfarande krav på vem som får den möjligheten att ha assistanshund, hur den har det i hundförarens hem & framförallt att den har lediga stunder i hemmet som vanlig hund.

Man ser även i dokumentären att hundarna är inte undergivna utan är lyckliga när de är med sin hundförare och dess familj.

SBK borde ta efter akademin i USA och höja kvaliteten så de inte blir som i Essies fall. En hund som aldrig är fri, som tvingas vara med sin förare som är utåtagerande och anses av familjen som ett redskap och ska tåla utbrott som även utsätts för våld av sin egen förare .

Strikt hundägaransvar gäller i sverige, det betyder att hundägaren är ansvarig 24/7 för att ens hund har det bra, får sina behov tillgodosedda och följer djurskyddslagen samt lagen om tillsyn. detta fall med Essie måste bli en ögonväckare för de ansvariga både på SKK som står över SBK men även SBK Assistanshundsansvarig Lena L
Är inte Assistanshundar lyckliga här,då dokumentären från USA visar på lyckliga hundar och inte undergivna .
De Assistanshundar som finns hos sina familjer idag,lever under bra förhållanden. Det som Essie råkat ut för är inte norm för hur de övriga hundarna ute hos brukare har det.
De förändrar brukarens liv positivt här också
Lediga är dem också.
Fråga någon brukare du möter på,om och hur deras liv har förbättras i o m hunden kommit till hjälp/stöd
Citera
2024-08-11, 21:36
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Vi pratar en hel del här i tråden om djurskyddslagen men jag vill även nämna bestämmelserna om djurplågeri.

Lägger in ett citat från veterinärförbundets riktlinjer för anmälningar av djur som far illa:

"Det finns viktiga skillnader mellan djurskyddslagen och bestämmelserna om djurplågeri.

Djurskyddslagen har som syfte att förebygga att djur utsätts för lidande eller sjukdom. Ett brott mot djurskyddslagen behöver inte betyda att ett djur har utsatts för lidande; det innebär att djuret har utsatts för större risk för lidande än vad samhället accepterar.

Djurplågeri är ett brott som regleras i brottsbalken. En förutsättning för att någon ska dömas för djurplågeri är att djuret på något sätt har utsatts för lidande. Dessutom ska handlingen ha begåtts med uppsåt eller av grov oaktsamhet, vilket inte är fallet för brott mot djurskyddslagen eller dess föreskrifter.

Brottsbalken (1962:700), 16 kap. Om brott mot allmän ordning:

13 § Om någon uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt, otillbörligen utsätter djur för lidande, dömes för djurplågeri till böter eller fängelse i högst två år.
Den sista fetade paragrafen är den som jag hoppas de åberopar och dömer efter. Kan knappast bli tydligare.
Citera
2024-08-11, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Du är fri att söka den informationen själv. Seså, varsågod.

Det är inte jag som hävdar något och försökt bevisa det med ett citat. Som vanligt lever jag efter regeln att den som påstår något äger bevisbördan.
Citera
2024-08-11, 21:39
Medlem
Citat:
Jahapp.. Vi försöker igen då, jag bifogar en länk som jag har fyllt i åt dig.
https://letmegooglethat.com/?q=Vem+har+ansvar+%C3%B6ver+en+hund%3F

Sen nej, det går inte att ge bort ägaransvaret till någon annan. Hade det fungerat så kan jag släppa lös hunden med någon random person, låta hunden leva loppan och bita allt i sin omgivning och sen bara säga "nej jag vill inte ha ansvar över hunden något mer, var därför den här personen fick gå ut med den"

Fungerar det bättre om jag lägger upp bilder så att du ser innebörden av ägaransvar? Eller vill du att jag länkar från olika lagar till olika paragrafer så att det blir tydligare?

Här har du även ännu en länk https://imgur.com/a/g5OCyCR där jag har varit extra tydlig och även markerat med blått på texten så att det går att förstå. Så klart även källa - Jordbruksverket.

Gör inte jobbet åt användaren. Om intresse finns kan hen söka informationen själv. Det är uppenbarligen en användare som för sitt resonemang på att bygga luftslott och anmärka på detaljer snarare än att ta till sig den fakta som ligger fri att att del av online.
Citera
2024-08-11, 21:42
Medlem
Citat:
Det är inte jag som hävdar något och försökt bevisa det med ett citat. Som vanligt lever jag efter regeln att den som påstår något äger bevisbördan.

Det här är ingen rättssal. Det är flashback. Om du ens hade haft ett intresse av att ta reda på information som är fri för dig att ta del av så hade du gjort det. Varför tar du inte fram den fria informationen som ligger dig till hands och motbevisar användaren om du nu är så engagerad?
Citera
2024-08-11, 21:48
Medlem
Citat:
Valet av hund ligger på Hundhjälpen, som jag fattat det, och jag betvivlar att de är ute efter någon slagtålig dammsugare.
När det gäller att kunna läsa av hunden och så vidare, så borde det betraktas vara ett orimligt krav utan en utbildning, något som Hundhjälpen borde ansvara för, speciellt då det betraktas som ett hjälpmedel.

Hur klarade dom av att ha Molly?
Nu var ju inte hon utbildad i att gå emot sina naturliga instinkter att fly från elaka händer och gapiga röster men likväl var hon HUND.
Essie är/var oxå HUND.
Även om hon var utbildad till att gå emot sina naturliga instinkter.
Och att påstå att det skulle vara ett orimligt krav att begripa att en hund behöver vila från sitt jobb är ju bara larvigt. Och det lär garanterat ha stått i "manualen från HH"
Precis som det stod om rätt motion.
Alla behöver ledigt från sitt "jobb", och det stod nog oxå i "manualen".

Jisses! Jag förstår varför det finns kardborreknäppning på skor för vuxna!

Hur har assistenterna fått sin utbildning?
Med den omsättningen på folk lär det väl varit manualen samt PÖ som utbildade dom så... Just sayin'
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in