Citat:
Ursprungligen postat av
Kryptonitonia
Hur tänkte du nu? Utveckla gärna.
Ärligt talat så förstår jag inte riktigt frågeställningen.
Vi får anta att Hundhjälpen sålt ett antal assistanshundar. Vi får också anta att Hundhjälpen vill hävda sig ha en kompetens av att arbeta med hundar. Ett grundantagande jag gör är att de flesta köpare idag av en assistanshund är inte erfarna med det arbetssättet/metoden. Kanske är de flesta av köparna vana hundmänniskor, vad vet jag, men det kommer absolut finnas en del som inte är det, och inte heller finns det något krav vad jag sett som säger att man måste vara en erfaren hundägare för att få köpa en assistanshund. Vi får också utgå från att familjen i det här fallet är en privatkonsument.
Med allt det sammantaget, så utgår jag från att det i köpet ingår att Hundhjälpen hjälper till med att utforma rutiner och arbetssätt som fungerar med en assistanshund. Och oavsett om du är en van hundägare eller inte, så lär frågan om vila och återhämtning vara en sådan grej som alla nya assistanshundägare är nya inför. Alltså så måste det vara något som Hundhjälpen har hjälpt till med, då det är sidan som har mest erfarenhet och kunskap. Hur man hjälpt till med det har jag mindre aning om, då jag aldrig köpt någon hund, varken assistans eller annan.
Det mest vettiga för mig, när man var medveten om att assistenterna skulle vara närvarande och ha en roll i hundens omhändertagande, så är det väl att ta med det i instruktionerna, men det är min uppfattning, och inget jag vet något om. Men jag vet vilken del i kedjan jag anser är ansvarig för det.
Precis som det är ett köprättsligt fel på en produkt, om jag får ingen/en bristfällig instruktion vid ett nyköp. När det är en hund som kostar 300K och som har en roll att fylla i omvårdnad, så ökar det kravet betydligt, enligt mig.