Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Jag kan inte säga att du har fel om ditt scenario, men jag håller med de som kritiserar dig för det märkliga i att KM skulle ha hållit tyst i alla år om han inte skulle ha vetat vem/vilka som attackerade Helena. Då är det betydligt mer sannolikt att KM kom i lag med BW och/eller PU, och att den - får man förmoda - gamla kompisandan svetsade dem samman.
Vi summerar. Bakåt i tråden har det ju pratas om det märkliga att: KM sjukskrev sig veckan efter försvinnandet, ErAn likaså samt PN som enligt loudamus källa åkte bort med sin bil på Söndagen och ej återkom förrän på Torsdagen. Detta skulle varit väldigt ovanligt för PN att vara borta så här länge. Vart åkte han ?
Danmark, det kan jag svära på. ErAn åkte också till
Danmark på "semester" sin plötsliga sjukskrivning. PN hade inget körkort, så han måste ha chaufför. PN skulle ha åkt
redan på Söndagen så i så fall åkte han med man som jag kallar för "Lockerudsmannen" och som högst troligt även han kan ha varit dansk.
Det är genom denne senare man jag anser som är själva orsaken till detta brotts uppkomst. Då han en tid varit förtjust i Helena, vilket jag tror. Det kan rent av varit så att om han sett Helena som han vet varit singel och att då hon endast varit hemma en vecka efter sin grekiska ö-luff. Ser
han då Helena vandra hemåt med en intresserad man så kan det brinna i skallen på honom av krossade uppbyggda förväntningar och vilja att intervenera i detta.
Vi vet ju ej om KM kan ha känt till dessa GM innan, jag gör lite olika vinklingar på detta men skälen för hans tystnad kring detta är ändå så starka hur man än vänder och vrider på detta. För det finns stor chans att :
1. Polisen inte tror honom alls och han utreds felaktigt som ensam GM, vilket också hände faktiskt senare i och med Skövde-Polisen intresse av honom.
2. GM kommer att blanda in honom, säga att han var med på det eller att det var han som dödade Helena- eller då hot om detta till KM på brottsplatsen ifall han säger något. Ingen kropp och ord står mot ord.
3. Att allmänheten inte tror honom och en stor risk och rädsla för att bli uthängd i samhället på felaktiga grunder dessutom. Att de ändå tror felaktigt att han dödade Helena. Samt undringar varför han inte kunde skydda Helena (mot tre... GM,) eller vad han egentligen gjorde då där ? Då det även kommit till deras kännedom att han uppvaktat Helena hårt på Stadt trots att han hade sambo.
Han kan vara mer rädd för vad folk skall tro och vilka felaktiga slutsatser de drar än både för polisen och GM. I en småstad är
det minst sagt en mardröm för alla, att känna detta tryck från allmänheten över sig. Jag tror rangordningen ser ut så här för KM vad han är mest rädd förr då.
1. Allmänhetens reaktioner
2. Att polisen aldrig kommer att tro honom.
3. GM
Men tar vi då tanken här om KM ändå känt till dessa danskar. PN skall enligt tråden ha jobbat tätt ihop med KMs systrar på bandet på Electrolux. ErAn jobbade också på E-lux. KM var elektriker. Det finns i tråden någon som skrivit att han kunnat arbetat som elektriker där vid denna tid. Jag vet inte.
Dessa tre: KM, PN och ErAn sjukskriver sig i vart fall veckan efter försvinnandet. KM gör detta självklart för att vara med i sök samt stödja sambon men om hon också sjukskrev sig vet ju ingen. Det kanske hon inte gjorde...vet ej. Men om KM arbetade på E-lux som elektriker så kan även det varit ett skäl för en sjukskrivning ställt mot
denna kontext, att han ej vill riskera möta/stöta på GM där.