Citat:
I övrigt var byxorna inte mönstrade utan långrandiga!
2) Kvinnan iakttogs ha på sig ett par unika byxor som i detalj motsvarade dem som Helena bar den där kvällen.
3) Vittnet noterade att mannen bar hört av sig och sagt typ att "det var kanske oss som hon såg". Inte ett ord.
6) Vi vet att Helena hade sagt till sin syster Ulrika – och till BW – att hon skulle gå hem. Helena hade också hörts fråga inne på Stadt om (ungefär) ”är det ingen som ska gå åt mitt håll?”. Det är helt uppenbart att Helena skulle gå hem, och därför är det fullständigt ologiskt att/om hon skulle ha ändrat sig.
7) Det finns ingen iakttagelse av att Helena skulle ha ändrat sig om att gå hem och i stället ha stigit in i en bil.
2) Kvinnan iakttogs ha på sig ett par unika byxor som i detalj motsvarade dem som Helena bar den där kvällen.
3) Vittnet noterade att mannen bar hört av sig och sagt typ att "det var kanske oss som hon såg". Inte ett ord.
6) Vi vet att Helena hade sagt till sin syster Ulrika – och till BW – att hon skulle gå hem. Helena hade också hörts fråga inne på Stadt om (ungefär) ”är det ingen som ska gå åt mitt håll?”. Det är helt uppenbart att Helena skulle gå hem, och därför är det fullständigt ologiskt att/om hon skulle ha ändrat sig.
7) Det finns ingen iakttagelse av att Helena skulle ha ändrat sig om att gå hem och i stället ha stigit in i en bil.
Nu är det nämndemannen i mig som ifrågasätter igen. Man jobbade på min tid utifrån uttrycket ”bortom all rimlig tvivel”.
Flera av dina punkter kan ifrågasättas därvidlag. Men: Jag säger INTE att det inte kan vara som du skriver.
Nr 2: vad menas med ”i detalj”? Har vittnet beskrivit byxorna så noga att hon t ex sagt ”randiga och från vänster till höger var färgerna röd, grön, orange, blå, gul och ränderna var ungefär 2 cm breda, osv.
Eller har vittnet sagt att ”byxorna var randiga i flera olika färger som t ex rött, blått , grönt” etc.
Det är stor skillnad i graden av detaljering mellan dessa uttalanden, eller hur? Randiga byxor i olika färger kan ha burits av någon annan kvinna.
Nr 3: Paret som vittnet såg kunde ha anledning att inte höra av sig: de kunde haft en otrohetsaffär, eller paret var från annan ort uppmärksammade inte Helena-fallet i media. Fler anledningar kan tänkas.
Nr 6 och 7: människor ändrar sig av olika anledningar, speciellt när man upplever att ändringen är positiv för en själv. Det var mycket folk ute där och då; det är högst troligt att de hade fokus på sig själva och varandra, så att H kan mycket väl ha hoppat i en bil utan att det uppmärksammats.
Men en person som just den kvällen var speciellt intresserad av H, hade naturligtvis uppmärksammat det.
Till sist: det skulle vara intressant att veta vilka frågor polisen ställde till brovittnet. Ställdes t ex frågan ”Varför tror du själv att du uppmärksammade byxorna?” Om vittnet på ett trovärdigt sätt kan ge ett svar som visar att hon intresserar sig speciellt för kläder och mode, så får ju vittnesmålet mer ”tyngd” än om hon bara svarar ”de var ovanliga”.
Hänger du med på resonemanget, Ugglan?
Återigen: jag säger inte att du är ute och cyklar, Ugglan; men i en huvudförhandling i tingsrätten skulle dina punkter inte ge någon avgörande indikation på att H prommenerade mot hemmet tillsammans med KM.
Senast redigerad av RFT 2024-08-10 kl. 08:45.
Senast redigerad av RFT 2024-08-10 kl. 08:45.