2024-08-11, 18:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Ja det har vi pratat om. Någon nämnde pensionerat veterinär eller nära pension.

Jaha, en pensionerad veterinär som har en operationssal i garderoben då eller?
Ni är inte bara näthatare, ni är ena riktigt korkade jubelidioter också.

Snacka om djurmisshandel
Citera
2024-08-11, 18:44
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Nu borde ju ratsit ha gjort klart sin uppdatering?!
2 dagar sedan jag var inne och kollade senast. Fortfarande inga djur på adressen...
Bilar, företag..men inga djur
Hur ofta uppdaterar jbv?

Men vad menar du? Patrik har dolt sina uppgifter på jbv så dom kommer aldrig synas?
Citera
2024-08-11, 18:47
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har du någon källa på att veterinärer tar bort chip? Och varför skulle de göra det?

I min värld känns det som helt osannolikt.

Ett operativt ingrepp för att ta bort ett chip. Helt sjukt. Rakar man bort all päls innan? Annars så är ju risken enorm för infektion.

Men kanske för att avanonymisera Essie?
Källa är personlig erfarenhet.
Dem fallen jag vet om är
1. Ägaren var gängkriminell, när ägaren hamnade i fängelse omhändertog länsstyrelsen hunden. Det fanns en oro att gänget skulle försöka ta tillbaka hunden. Så man opererade ut chipet och satte in ett nytt så att gänget inte kan spåra hunden genom ägarregistret.
2. Hunden blev omhändertagen av länsstyrelsen, omplacerad, gamla ägaren åkte hem till nya ägaren och hotade nya ägare och tog hunden. Länsstyrelsen omhändertog hunden igen, nya ägaren vågade inte ta hunden, länsstyrelsen tog ut chipet och satt in ett nytt och omplacerade sen hunden igen.

Hundarna får en ny identitet, nytt chip, nytt namn, nytt födelsedatum, osv.

Det är som vilken annan operation som helst, hunden sövs, man rakar, tvättar rent, öppnar upp, tar ut chippet, syr ihop, sätter in ett nytt chip och sen får hunden åka hem.

Men som sagt krävs det väldigt mycket för att veterinären lagligt ska kunna byta chip på en hund.
Citera
2024-08-11, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Just det här bör ju inte vara ett problem, då det var dubbelbemanning på dagen just för att en assistent hela tiden skulle kunna hålla koll på A. Det betyder ju att hunden aldrig borde lämnas ensam med A.

Jag tycker det säger allt, om en person är så farlig att den behöver två assistenter hela tiden, då borde det inte finnas ett husdjur där också.
Citera
2024-08-11, 18:52
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Ja det har vi pratat om. Någon nämnde pensionerat veterinär eller nära pension.
Inte troligt. En kompetent veterinär skulle aldrig göra det.
Det krävs en inkompetent veterinär som är villig att begå ett lagbrott. Chansen att "hund tjuven" bara råkar känna en sån veterinär känns inte troligt.
Citera
2024-08-11, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Dem fallen jag vet om är
1. Ägaren var gängkriminell, när ägaren hamnade i fängelse omhändertog länsstyrelsen hunden. Det fanns en oro att gänget skulle försöka ta tillbaka hunden. Så man opererade ut chipet och satte in ett nytt så att gänget inte kan spåra hunden genom ägarregistret.
2. Hunden blev omhändertagen av länsstyrelsen, omplacerad, gamla ägaren åkte hem till nya ägaren och hotade nya ägare och tog hunden. Länsstyrelsen omhändertog hunden igen, nya ägaren vågade inte ta hunden, länsstyrelsen tog ut chipet och satt in ett nytt och omplacerade sen hunden igen.

Hundarna får en ny identitet, nytt chip, nytt namn, nytt födelsedatum, osv.

Det är som vilken annan operation som helst, hunden sövs, man rakar, tvättar rent, öppnar upp, tar ut chippet, syr ihop, sätter in ett nytt chip och sen får hunden åka hem.

Men som sagt krävs det väldigt mycket för att veterinären lagligt ska kunna byta chip på en hund.

Det är många chipp som vandrar ut ur kroppen därför ska man kolla regelbundet att det fortfarande finns

De flesta gångerna hundar får en ny identitet av myndigheterna som LS är att de Chippar bara in ett nytt så de kan finnas dubbla chip t.o.m

Det sker väldigt ofta, man struntar helt enkelt i det andra chipnummret för den identitet som gäller är det myndigheterna beslutat. Väldigt vanligt på hästar bland annat som importeras att de får nytt chipnummer.

Räcker inte med att chips hunden eftersom de också skall reggas i systemet hos Jordbruksverket för att veta vem som är registrerad som ägare på hunden.
Senast redigerad av Saga23 2024-08-11 kl. 18:58.
Citera
2024-08-11, 18:54
Medlem
Citat:

Vet du verkligen hur komplicerat det är att söva en hund? Sätta en venkateter och spruta in typ Propofil, raka bort all päls där ingreppet ska ske, väcka upp hunden.

Det är inget man gör på en kafferast och inget man gör för att ta bort ett chip. En gissning är att ett sådant ingrepp skulle kosta typ 100k.
Citera
2024-08-11, 18:54
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad får dig att tro att alla som har andra teorier än din är hatare? Släpp det och svara på min fråga istället.

Det är väl fullt troligt att A gjorde illa hunden och att pappan avslutade dennes lidande och sedan grävde ner Essie någonstans,

Du fattar väl för fan att ingen har snott hunden. Varför skulle någon gjort det?

Att du med flera är näthatare är inget jag tror, det är något jag konstaterat. Det är ett faktum, det har ni själva bevisat!

Nej, det är allt annat än "fullt troligt". Det är helt osannolikt. Jag har redan förklarat varför klart och tydligt flera gånger i tråden. Sök på "hata slumpen" så hittar du mina inlägg och resonemang på den punkten.

Att du sedan dessutom är så korkad att du varken förstår att det stjäls hundar till höger och vänster och att kriminella kan ha alla möjliga olika orsaker att stjäla hundar visar bara hur sanslöst naiv du är också. Så sent som i fredags anmäldes ännu en hund stulen. Den hade tydligen sedan dödats och dumpats.

Att du inte kunde acceptera att jag svarade på din fråga och inse att det jag skrev var helt korrekt utan att du istället skulle ta det som en förevändning för att gnälla om något annat som du inte fattat visar bara ännu mer vilken obstinat näthatare du är.
Citera
2024-08-11, 18:55
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
idén är definitivt möjlig men jag tror inte att de hade chansen då jag tror att Essie dog innan någon kunde rädda henne
men angående veterinärer, jag vet att det fanns listor över veterinärer som var villiga att behandla illegala djur i Norge tidigare, då var ormar, ödlor och allt som inte var standarddjur olagligt och veterinärer hade faktiskt en skyldighet att rapportera alla illegala djur, något som många inte följde upp...
Det är dock en skillnad.
Veterinärerna i Norge ville hjälpa djur så dem inte behövde lida.
Att byta chip är inte samma sak som att behandla ett djur som lider.
Citera
2024-08-11, 18:57
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Men vad menar du? Patrik har dolt sina uppgifter på jbv så dom kommer aldrig synas?
Hans uppgifter är inte längre dolda på ratsit, de var det förrut. Finns inga djur registrerade på adressen enligt ratsit
Citera
2024-08-11, 18:58
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Det är dock en skillnad.
Veterinärerna i Norge ville hjälpa djur så dem inte behövde lida.
Att byta chip är inte samma sak som att behandla ett djur som lider.
i det här fallet kan det ses som just det, för om Essie återvänder till PÖ kommer hon att fortsätta lida...
Citera
2024-08-11, 18:59
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Det är många chipp som vandrar ut ur kroppen därför ska man kolla regelbundet att det fortfarande finns

De flesta gångerna hundar får en ny identitet av myndigheterna som LS är att de Chippar bara in ett nytt så de kan finnas dubbla chip t.o.m

Det sker väldigt ofta, man struntar helt enkelt i det andra chipnummret för den identitet som gäller är det myndigheterna beslutat. Väldigt vanligt på hästar bland annat som importeras att de får nytt chipnummer.
Ja, jag vet om problemet med chip som vandrar ut ur kroppen.
Dem flesta djur som har 2 chip har inte medvetet fått 2 chip. Det beror oftast på att man inte hittar chip nr1, men tror det vandrat ut, man sätter in chip nr2, och på nästa klinik hittar dem både chip nr1 och nr2.

Jag vet inte om det kanske är svårare att ta ut chip på häst och kanske därför man väljer att dubbel chippa dem?
Jag har aldrig hört om att länsstyrelsen medvetet dubbel chippar en hund eller katt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in