2024-08-11, 17:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Smart, du tror alltså svensk natomedlemskap på något sätt är ett problem för Putin?
På vilket sätt skulle det va ett problem när NATO finns längre österut?
Jag har läst någonstan att lille pootin känner sig provocerad av FÖRSVARSPAKTEN Nato. Nej,jag fattar inte problemet med det för den lille gubben pootin. Nu har han satt ryzzland i skiten och t.om och har Uaf på sin hemmaplan. Grattis kan jag bara säga! Tråkigt för dig och den lille dvärgen!
Citera
2024-08-11, 17:54
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ok du kan alltså inte förklara på vilket sätt det är ett problem för Putin att sverige är med i NATO?

Då kanske medlemskapet inte är så viktigt, Putin kommer ju ändå inte använda kärnvapen och hans militär är trött, hungrig och full, varför är vi då medlem i NATO?
Är du på riktigt dum i huvudet?

För att man nu ser (eller politikerna, många andra har alltid vetat det) att ryssens inställning till omvärlden är densamma som under Sovjet-tiden, deras "normalisering" var bara en fasad. Och även om de inte är ett akut hot exakt just nu så kan de ju bli det om 5-10-15 år om de någon gång lyckas bygga upp något som inte bara finns på pappret.
Ett land som då kanske faktiskt har en kompetent krigsmakt, och därtill har tankesättet att länder runt omkring dem ska underkasta sig deras villkor, är givetvis en farlig granne.
Citera
2024-08-11, 17:55
Avslutad
Jag tror vi behöver en luftbro in mot flygplatsen i kursk för att snabbt kunna sätta in trupper där.

Fast det är klart kan man ha 100% kontroll på motorvägen då är det väl ca en timmes transport-tid. 100 bussar med 100 soldater det är 10000 soldater
Citera
2024-08-11, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Nä, sant. Det är ju bara ryskt modus operandi

Iofs, om kärnvapen fanns utplacerade i kursk kan vi nog räkna med att UAF sitter på dem nu
Nä de finns längre in. Kolla google maps. Jag kommer inte ihåg exakt var någonstans, men de går att se.
Citera
2024-08-11, 17:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Går Minsk in i kriget så lär varken Vilnius eller Warszawa stå och bara titta
Nog för att Vitryssland är under Putlers klack, men Minsk kunde ha agerat när Ryssland angrep Kyiv 2021 och alla trodde att Ukraina skulle kollapsa.
Lukasjenko är för slipad för att gå in i kriget när Ryssland börjar få problem, han lär avvakta och se hur en eventuell maktkamp i Moskva slutar.
Citera
2024-08-11, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
De främsta anledningarna till varför Putin inte kommer att använda kärnvapen är:

1. Kina har enligt uppgift förbjudit Putin att göra det. Kina vill absolut inte ha kärnvapenkrig. Om Putin skulle använda kärnvapen trots det, så skulle Kina med all säkerhet bryta med Ryssland, vilket Putin inte har råd med.

2. Kärnvapen fyller ingen militär funktion i ett sånt här krig. Trupperna är för utspridda. Det skulle drabba egna trupper. Skulle städer bombas så skulle även "ryska ukrainare" drabbas. Chocken och ilskan i Ryssland skulle bli enorm. Dessutom så skulle Ukraina på nåt sätt svara. Massförstörelsevapen skulle mötas massförstörelse helt utan hänsyn till ryska civila.

3. USA har enligt alla uppgifter klart och tydligt deklarerat att om Ryssland använder kärnvapen i Ukraina så skulle USA med full kraft angripa ryska trupper och baser i Ukraina. I det fallet så skulle kriget vara förlorat för Ryssland.

4. Ryssarna anser knappast att kriget är förlorat, så varför skulle de vilja visa sig så desperata att de använder kärnvapen? Om kärnvapen används så skulle alla förstå att Ryssland har förlorat kriget.

5. De som planerar att använda kärnvapen måste dessutom räkna med att det inte är säkert att ordern följs och att säkerhetstjänsten ingriper och sätter stopp för vansinnet. Putin skulle mycket väl kunna bli avsatt och gripen.

6. Används kärnvapen mot ett NATO land, så kommer NATO med all kraft svara med kärnvapen. Rysslands arsenal må vara stor, men föråldrad. Ryssland skulle drabbas enormt mycket hårdare av ett kärnvapenkrig än NATO. Ett fullskaligt krig mot NATO skulle innebära slutet för Ryssland. Är ett sketet lokalkrig i en gammal fd Sovjetrepublik värd total undergång? Nej, det tror jag inga ryssar tycker.

7: Rysk kärnvapenanvändning skulle utlösa ren panik bland den ryska befolkningen. Folk skulle fly storstäderna och samhället skulle bryta samman.

7. Kärnvapen använder man antingen för att understödja ett anfall vid starten av ett krig. Eller som sista utväg för att förhindra en total förlust. Ryssland har idag inga som helst resurser till att gå i fult krig mot NATO. På samma gång är Rysslands existens inte det minsta hotad. Så varför skulle man använda kärnvapen? Det är inte rationellt.

Jag tror inte ens Putin själv är säker på att kärnvapnen fungerar.
Skulle de inte fungera så har han spelat bort sitt sista kort.

Själv tvivlar jag starkt på att de har fått rätt underhåll med tanke på kostnaden, men jag kan ha fel.
Citera
2024-08-11, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Du kanske blandar ihop dina önskedrömmar med fakta? 3 månader? Vem som helst ser ju hur snabbt den här operationen går framåt, minutiöst planerad obviously av de yppersta militärstrategerna i USA och Nato. Säkert bistår FRA också med världens mest avancerade intel.

Du verkar ha pippi på att sprida desinformation och dina maniska försök att späda ut diskussionen med dumheter lurar ingen som har två ögon i skallen - ryssarna går mot slutet, snabbt ser de ut att närma sig stupstocken också

Ukraina planerade det här själva.
Citera
2024-08-11, 17:58
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Nä de finns längre in. Kolla google maps. Jag kommer inte ihåg exakt var någonstans, men de går att se.

Aha! Typ: "Missile silo 437: Currently Closed"?
Citera
2024-08-11, 18:01
Medlem
Citat:
Na den har jag aldrig sett.
Citera
2024-08-11, 18:04
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Han drar av ett kärnvapen över Kursk oblast o skyller på Ukraina eller NATO.

Isotopprofilen vid nedfall gör att man kan pinpointa var detta kärnvapen är tillverkat tämligen lätt.
Citera
2024-08-11, 18:05
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:

Den har varit stängd i trettio år.
Citera
2024-08-11, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogosity
Ryssland valde att starta kriget; Ukraina kan bara avsluta kriget genom att vinna. Förlust betyder enligt rysk stats-TV på bästa sändningstid att miljontals Ukrainare måste sättas i koncentrationsläger och torteras för att "utrota viruset av anti-ryskhet" och ryssifiera Ukraina. Vägen till fred för Ukraina leder över ett berg av döda ryssar och det är bättre ryssarna bombar sina egna civila än Ukrainas civila.

Putte tolkar alla försök till att lugna ned kriget och förhandla som svaghetstecken och ett tecken att fortsätta plåga Ukraina. Att inte våga attackera i Ryssland är exakt ett sådant svaghetstecken som gör det säkert för Putte att fortsätta kriget i tio år till. Mot en sådan despot är det bästa man kan göra för fred att visa sig orädd och stark; ”eskalatsija dlja deeskalatsiji” kallar ryssarna det.

Det dör civila om man startar krig. Om ni ryssar brydde er skulle ni stannat hemma istället för att gråta krokodiltårar om att kriget börjar spilla tillbaks in i Ryssland.

Ukraina valde att invadera Ryssland nu också och annektera mark så lika för båda..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in