2024-08-11, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det är ju det jag säger och bemötte i det inlägg jag först citerade.
OK. Då är vi överens.

Ryssjävlarna är INTE överlägsna.
Citera
2024-08-11, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Tvivlar. Ukraina vet att det dom säger till de andra läcker ut. Vill man genomföra det här så hållar man det inom den egna organisationen. Dessutom hade USA sagt åt dom att inte göra det om de vetat om det, vilket Ukraina börjar ledsna på.
Javisst får du tvivla.

Men då är vi två domare i en bedömningsport som ger olika poäng, bara.
Citera
2024-08-11, 13:55
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
OK. Då är vi överens.

Nej precis det har vi sett och fått bevis på.
Citera
2024-08-11, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Om man vänder på det hela och tänker på vad för risker som Ukraina tar nu så tror jag det framförallt är flyget som är den stora faran.

Artilleri, inte så mycket eftersom Ryssland dels har dåligt med artilleri, men även måste transportera in dessa med vilket inte är så lätt i detta ögonblick.

Helikoptrar och stridsflyg, bombplan är alltså den stora faran. Glidbomberna framförallt. Här har Ukrainas motåtgärder blivit att spränga förråd med glidbomber, attackera flera flygplatser samt då förlita sig på den rörliga krigsföringen som gör det svårare för ryssarna att träffa rätt med både sina glidbomber och vanliga bomber.

Men ändock, det är lite oklart hur stark Ukrainas förmåga att skjuta ner helikoptrar och flygplan är i detta läge. Jag har inte hittat någon mer information än att minst 3 helikoptrar och ett flygplan är nedskjutna och det känns som ett lite väl lågt antal med tanke på att ryssland väl måste satt in stora delar av sitt flyg mot Ukrainas offensiv för det är där ryssarna har möjlighet att stoppa offensiven.

De har med sig - och Ryssland måste räkna med - luftvärn av olika slag.
Citera
2024-08-11, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Men det är mark som de inte ens gör anspråk på att vilja behålla. De kaosar bara, de belägrar inte.

Varför har man tagit med sig ingenjörstrupper isf?
Visst det kan u finnas andra anledningar, men ofta är det dessa som bygger försvarsställningar.
Citera
2024-08-11, 14:01
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Ryska diktaturen erkänner ett ukrainskt genombrott i ytterligare ett distrikt av Kursk

Russia acknowledges a "breakthrough" in another district of the Kursk region

"Yesterday, a Ukrainian subversive group was spotted entering the territory of the Belovsk district, our defenders managed to stabilize the situation," the governor of the Kursk region reported.

https://x.com/nexta_tv/status/1822575674873221288
Citera
2024-08-11, 14:04
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongborren
Om Ryssland har förlorat en halv miljon man, hur många har då Ukriana förlorat tror du?
Förmodligen minst lika många, vad är din poäng?
Citera
2024-08-11, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du har svårt att skilja på vad du vill tro, och vad som händer.

Vi vet inte riktigt vad som händer, där är mycket fog of war. Vi får se vad som har hänt om 3 månader. Om ryssarna fortsätter avancera i Donbass, och där blir en bula inne på ryskt territorium på 2-400 hundra km2 men inte något annat, så ser det snarare ut som det är Ukraina som är losers som jagar propaganda eller misslyckades med något större.

Vi vet att ryssland har förlorat kriget eftersom de tar mark från Ryssland. Det är i alla fall det ni vatniks skrikit om de senaste månaderna "Ett skithus och en åker är "befriat" nu måste ju Ukraina ge sig, Ryssland har tagit mer mark än Ukraina" osv osv.
Citera
2024-08-11, 14:05
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Varför har man tagit med sig ingenjörstrupper isf?
Visst det kan u finnas andra anledningar, men ofta är det dessa som bygger försvarsställningar.

De används väl till fältarbete i vanlig ordning.
Citera
2024-08-11, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Uppenbart försöker Putin göra allt för att inte framstå som den fjant han är med sina ständiga hot om kärnvapen. Att kalla den här invasionen för en terrorattack är uppenbart ett sätt att komma undan.

Passa på att njuta av att inga kärnvapen används de kommer göra skada inte bara på Ryssland var så säker på de. Om du tror något annat är du naiv och korkad finns ett fint uttryck man vinner inga krig.
Citera
2024-08-11, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
OK. Då är vi överens.

De är inte Ukraina heller om du tror de
Citera
2024-08-11, 14:15
Medlem
Citat: