2024-08-08, 03:10
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Slutade på plus. Inte överdrivet mycket dock. Har en del USA och där slutade det på minus till slut samtidigt som dollarn försvagades mot kronan. Mina 3 fonder (Japan, Latinamerika och Indien), mina shorts i Tesla och Nvidia, men framför allt mina svenska innehav bidrog till plus för dagen.

Själv bestämde jag mig i fredags för att inte kolla saldot på några veckor, men det har (så klart) inte gått att avskärma sig helt när domedagsrubrikerna haglar. I dag var det dock en liten uppryckning, så vi får väl se om återhämtningen fortsätter eller om det snart bär av neråt igen. Har investerat brett både region- och branschmässigt, så allt går inte lika dåligt.

Om detta är en korrigering av den typ som sker med viss regelbundenhet så ska den väl vara i 6-7 veckor, med en nedgång från högsta nivån med 13-15 procent. Jag köpte lite mer i fredags, kanske dumt men det var inga stora summor. Nu tänker jag dock inte köpa något mer förrän vi är nere på nämnda nivåer, om det går så långt. Helst ser jag dock en snabb återhämtning eftersom jag inte har något ledigt kapital att placera och att satsa lånade pengar är egentligen för mycket av spekulation för att vara hälsosamt.
Citera
2024-08-08, 03:28
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Själv bestämde jag mig i fredags för att inte kolla saldot på några veckor, men det har (så klart) inte gått att avskärma sig helt när domedagsrubrikerna haglar. I dag var det dock en liten uppryckning, så vi får väl se om återhämtningen fortsätter eller om det snart bär av neråt igen. Har investerat brett både region- och branschmässigt, så allt går inte lika dåligt.

Om detta är en korrigering av den typ som sker med viss regelbundenhet så ska den väl vara i 6-7 veckor, med en nedgång från högsta nivån med 13-15 procent. Jag köpte lite mer i fredags, kanske dumt men det var inga stora summor. Nu tänker jag dock inte köpa något mer förrän vi är nere på nämnda nivåer, om det går så långt. Helst ser jag dock en snabb återhämtning eftersom jag inte har något ledigt kapital att placera och att satsa lånade pengar är egentligen för mycket av spekulation för att vara hälsosamt.
Jepp, har väl liknande tankar men jag sålde av en del i juni och sen lite till i juli och satte det i ett par korta räntor samt ren cash (3.6% med fria uttag). Tänkte att jag drar ned lite i aktier inför augusti och september, brukar vara kasst då. Har antagligen tänkt köpa tillbaka en hel del i slutet av nästa månad, eller tidigare eller senare, beroende på lite. Nu gick ju ifs börsen ner hyfsat kraftigt lite snabbare än vad jag trodde så köpte lite redan igår och idag.
Citera
2024-08-08, 04:02
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Ja det är naturligtvis i % jag är intresserad av. 60-70%? I Indien? Låter ju helt rubbat, no offense

Visst.

Hahaha ja kanske det men ville se hur det skulle gå om jag fick upp den i någon större summa. Ska ändå inte använda pengarna men vill se om den kan öka i 20-25% per år. Tänker ha två andra fonder och några få aktier, sen om två år börjar jag kanske köpa andra bolag med.

Tycker det ska bli lite spännande i alla fall.
Citera
2024-08-08, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Har du många fonder med Indien exponering också truefighter?
Ingen utpräglad sådan just nu men via emerging markets fonder har jag en del ändå. Tror ändå på Indien i det långa loppet.
Citera
2024-08-08, 17:48
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ingen utpräglad sådan just nu men via emerging markets fonder har jag en del ändå. Tror ändå på Indien i det långa loppet.

Ok ja lite spännande att se utvecklingen. Har gått minus de senaste dagarna men hoppas det vänder snart.
Citera
2024-08-08, 17:55
Medlem
Pnizs avatar
Citat:
Hahaha ja kanske det men ville se hur det skulle gå om jag fick upp den i någon större summa. Ska ändå inte använda pengarna men vill se om den kan öka i 20-25% per år. Tänker ha två andra fonder och några få aktier, sen om två år börjar jag kanske köpa andra bolag med.

Tycker det ska bli lite spännande i alla fall.

Jag har ca. 15-20% i Indien, men mer skulle jag aldrig våga betta på en utvecklingsmarknad. De har gått bra hittills under året för mig (med undantag för dippen såklart). Men 60-70%?! Diversifiera dig lite mannen - vill du gambla med hög risk/hög avkastning så finns ju även östeuropa, typ turkiet, rumänien, polen, grekland osv. som har gått rätt så bra. Farligt med alla ägg i samma korg osv.

Hoppas det går bra för dig!
Senast redigerad av Pniz 2024-08-08 kl. 18:00.
Citera
2024-08-08, 18:31
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pniz
Jag har ca. 15-20% i Indien, men mer skulle jag aldrig våga betta på en utvecklingsmarknad. De har gått bra hittills under året för mig (med undantag för dippen såklart). Men 60-70%?! Diversifiera dig lite mannen - vill du gambla med hög risk/hög avkastning så finns ju även östeuropa, typ turkiet, rumänien, polen, grekland osv. som har gått rätt så bra. Farligt med alla ägg i samma korg osv.

Hoppas det går bra för dig!

Jag ska gå ned så småningom. Kommer lägga mer pengar efter ett tag på annat men vill nå upp till en viss siffra på Indien fonden innan jag börjar köpa mer ordentligt av de andra fonderna/aktierna.
Citera
2024-08-08, 21:29
Medlem
Fittfittas avatar
Var nog starkaste dagen på minst ett par månader för mig idag.
Citera
2024-08-09, 15:55
Medlem
Black.Panthers avatar
Indien fonden gick upp med 2% idag så det känns kul.

På måndag går mina övriga fondordnar igenom.
Citera
2024-08-09, 20:09
Medlem
Kolonns avatar
Starkaste dagen för aktieportföljen för egen del. Hela innehavet upp 8 procent
Citera
2024-08-11, 11:53
Medlem
Swingexpertens avatar
Rapport v32 💼 2024

Trots att jag redan i mars skrev att kraschen kommer i slutet av juli, blev jag ändå tagen av kraften och snabbheten i nedgången. Men tack vare en kassa på 25% av kapitalet, kunde jag ändå rädda portföljen från härdsmälta, genom att köpa med hävstång på botten.

Portföljen +5,0% jmf OMXS30 -0,3% 🤩
Citera
2024-08-11, 13:45
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Pengamässigt eller i procent?

För mig är det mycket pengar men kanske inte för dig

I procent borde det bli 60-70%

Men ska återkomma med min nya portfölj om någon månad. Lägger in mycket pengar och gör om portföljen nu.
Ska du ha 60-70% i Indien nu? Hade du inte det i Robur Swedbank Technology?

Varför köper du inte bara en indexfond så slipper du göra förluster?
Senast redigerad av Libertarismus 2024-08-11 kl. 13:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in