2024-08-11, 07:42
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Nej, eftersom det inte finns hos länsstyrelsen. Sådant registreras inom någon dag och sedan börjar kommunikation med djurägaren, i detta fall PÖ om vidare åtgärder. Hade hunden varit omhändertagen hade PÖ inte gått ut med ny efterlysning ( vilket jag tror beror på ett besked från försäkringsbolaget) utan då hade han vetat. Även polisen hade vetat det.

Den efterlysning med stor polislogga och uppmaning att ringa dem om man har tips, är raderat i deras fejjangrupp.
Citera
2024-08-11, 08:01
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Glöm inte att dem även har massor med bevis för att assistenten stal hunden. Men av någon konstig anledning ger dem inte dessa bevis till polisen, så polisen kan åka dit och hämta hunden.
För med bevis antar jag att dem menar riktiga bevis, och inte deras egna påhittade "bevis"

Deras bevisning torde vara inlämnad, men polisen har ju gått ut med att det finns inget som tyder på att hunden är stulen.
Citera
2024-08-11, 08:05
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Det är ganska klart att hunden har blivit omhändertagen. Eftersom detta av förklarliga skäl inte kommer delges flashback så är det enda som finns att diskutera här konsekvenserna av ägaransvaret. Eftersom PÖ stod som ägare till Essie undrar jag nu om det är någon som har koll på ifall polisiära åtgärder har vidtagits gällande det som har diskuterats tidigare? Dvs djurplågeri, folkbokföringsbrott, och kränkande fotografering bland annat? Undrar också ifall någon vet om han har skaffat en ny hund eftersom han tidigare uppgav att han skulle göra det i ett facebook-inlägg.

Det är ett pågående ärende hos polisen som LS har lämnat över. Vad gäller övriga brottssmisstankar hit och dit torde det vara anmält, vi kan inte få ut information förrän det går till åtal. Och det är andra myndigheter som kan komma i fråga.
Citera
2024-08-11, 08:25
Avslutad
På foton som är från kamerainspelning kvällen Essie sägs ha försvunnit, finns det galler på altanen. Ser ur som fyra kompostgaller. Vet någon vad de använts till? Jag hoppas verkligen inte de placerat Essie i den lilla "buren" för det vore skandal. Utöver allt annat som framkommit om det stämmer.
Citera
2024-08-11, 08:28
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildesvinn
Men vet man, om någon av assitenterna framfört och skrivit avvikelser på detta, INNAN Essie försvann? Allt från efteråt lär myndigheter kasta bort som skräp i inrapporteringar.
Anmälningarna kom till LS den 20/6. Essie försvann 11/7
Citera
2024-08-11, 08:33
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
På foton som är från kamerainspelning kvällen Essie sägs ha försvunnit, finns det galler på altanen. Ser ur som fyra kompostgaller. Vet någon vad de använts till? Jag hoppas verkligen inte de placerat Essie i den lilla "buren" för det vore skandal. Utöver allt annat som framkommit om det stämmer.

Det har kommit upp förut. Jag tror inte det har med saken att göra. Det är en normal sak att ha i en trädgård. Essie går ju bara att koppla där man vill ha henne och det finns hundburar.
Citera
2024-08-11, 08:51
Medlem
Citat:

Har ställt samma fråga.
Fick olika svar om allt tänkbart utom att den använts till Essie.
Hon har ju tvingats sitta i gassande sol ute när A badar. Det kan ha använts till att vänja Essie vid det så hon unte kunde / vågade gå undan.
Hundbur som de påstås ha, är tung att bära, kompostgaller ett alternativ utomhus?
Det tror jag.
Om man bara vetat innan hur hon haft det!
Senast redigerad av Marielo 2024-08-11 kl. 08:58.
Citera
2024-08-11, 08:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Har ställt ssmma fråga.
Hon har ju tvingats sitta i gassande sol ute när A badar. Det kan ha använts till att vänja Essie vid det så hon unte kunde / vågade gå undan. Det tror jag.

Ja bra att det uppmärksammats. Hade missat det i tråden.

Ja jag tror tyvärr också den använts till Essie. Ett svart kompostliknande galler uppepå ett trädäck används knappast till kompostering.
Citera
2024-08-11, 08:57
Avslutad
Citat:
Har ställt ssmma fråga.
Hon har ju tvingats sitta i gassande sol ute när A badar. Det kan ha använts till att vänja Essie vid det så hon unte kunde / vågade gå undan. Det tror jag.

Dessutom är poolen alldeles intill ser det ut som på bilden.
Citera
2024-08-11, 08:58
Avslutad
Citat:
Har ställt ssmma fråga.
Hon har ju tvingats sitta i gassande sol ute när A badar. Det kan ha använts till att vänja Essie vid det så hon unte kunde / vågade gå undan.
Hundbur som de påstås ha, är tung att bära, kompostgaller ett alternativ utomhus?
Det tror jag.

Hundbur är inte lagligt att ha hund i längre stunder...
Citera
2024-08-11, 09:00
Avslutad
Citat:
Har ställt samma fråga.
Det tror jag.

Citat från Kennelklubben angående hundbur och kompostgaller. Framkommer det att Essie placerats där eller i bur bryter de mot lagen.

"Får man ha sin hund instängd i en bur hemma?

Svaret är rakt och tydligt: Nej, det får man inte, inte ens i två minuter, då bryter man mot lagen. När du har fått hem din valp är den åtta veckor fyllda och räknas enligt lagen som en ”hund”.

Då gäller följande: Det är förbjudet att hålla hunden i bur inomhus – om burens dörr inte är borttagen helt och hållet. Att ha burdörren öppen räcker alltså inte.Det är förbjudet att hålla hunden i en ”lekhage” av fyra kompostgaller eller liknande – att det inte finns något tak på ”buren” spelar ingen roll."
Citera
2024-08-11, 09:02
Medlem
Citat:
Dessutom är poolen alldeles intill ser det ut som på bilden.

Ja och om de har hundbur som någon sagt,
är det tungt att släpa ut och in.
Därför kompostgaller utomhus.
Det går kanske inte att koppla Essie vid poolkanten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in