2024-07-17, 10:33
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Ett stort tack!

Är den skannad från papper? Undrar utifrån att domstolen som dömde i Kirkerupsagskomplekset inte skickade sin dom digitalt i fredags, utan krävde att man hämtar den på plats i Danmark.
Ja, den är skannad från papper. Den fullständiga domen var man tvungen att beställa i pappersform. Tyvärr kastade jag papperna för ett par år sedan så jag kan inte lägga in domen på nytt.
Citera
2024-07-17, 11:42
Medlem
Norge och Danmark borde samarbeta och placera Madsen och Breivik i samma cell där de får sitta isolerade från omvärlden tills de självdör. Undrar om de skulle bli polare eller värsta fiender?
Citera
2024-07-28, 04:08
Medlem
Waldorfnisses avatar
Det här fallet är nog det som berört mig mest av allt jag läst om. Kan bara föreställa mig skräcken som Kim Wall måste ha upplevt när hon insåg vad Madsen hade för plan. Totalt hjälplös i en ståltub med en sadist som förslaget planerat att våldta och mörda henne. Inte en chans att varken fly eller försvara sig. Hoppas innerligt att han får sitta tills han dör. Undrar om han har gjort sig skyldig till något mer som polisen inte har lyckats klara upp. Att begå det där brottet som första gärning är minst sagt spektakulärt och lär sakna motstycke i nordisk kriminalhistoria. Känns bara för osannolikt...
Citera
2024-07-28, 04:15
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Har dom permissioner i DK som i Sverige?

Säkerligen. Men inte för Madsen.
Citera
2024-07-28, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Norge och Danmark borde samarbeta och placera Madsen och Breivik i samma cell där de får sitta isolerade från omvärlden tills de självdör. Undrar om de skulle bli polare eller värsta fiender?

En cell? Varför inre sätta dem i en trång u-båt?
Citera
2024-08-10, 21:02
Avstängd
Merwinnas avatar
Jaha mina vänner, då har det gått sju år sedan händelsen. Konstigt så fort tiden går!

Hur långt är det kvar för Madsen i fängelset nu? Det skulle dröja 12 år innan han fick ansöka om tidsbegränsat straff (sedan vet man i och för sig inte hur långt DET blir, kan bli väldigt många år till). Men p.g.a. flyktförsöket och gisslantagningen så fick han 19 månaders påbackning, om jag minns rätt nu, så sex år och sju månader kvar innan han kan söka tidsbestämt nu då.
Citera
2024-08-10, 21:07
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear

Vet faktiskt inte. Madsen låtsades i alla fall i sin blogg vara väldigt politiskt korrekt, d.v.s. bland annat positivt inställd till de utomeruopeiska invandrarna i Norden, han menade att de var en tillgång. Men eftersom så mycket av den bild av sig själv han visade för allmänheten bara var en fasad (som t.ex. hans fina kvinnosyn, och hans avsky för alla typer av våld...), så kan den åsikten också ha varit ljug. Han kan tycka tvärtom. Dock tror jag att både han och Breivik vill vara störst, bäst och starkast, så DÄR skulle det nog krascha.
Citera
2024-08-10, 21:59
Avstängd
Merwinnas avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/spring-for-kim-wall-brorsonerna-tog-taten-i-det-sjunde-minnesloppet?fbclid=IwY2xjawEkpLhleHRuA2FlbQI xMAABHW0zRBX8zfY4wt_HxXPquCqa3GpIpHbIG8C2V_zNmMfH8 SJBITHOOP328Q_aem_TZ0sc7MtKYLN0aSmbf13xw

Det här reagerar jag lite på. Kim Walls bror och mor har tydligen Kim Walls brorsbarn att springa (de kan förstås inte "springa" så mycket än, de är för små, men whatever) i det där minnesloppet på hennes dödsdag, och de sätter på dem tröjor med den där gesten som hon gjorde på bilder. De drar in småungarna i den här osunda kulten av deras faster. Jag skulle personligen inte ha gjort så, för det innebär ju också att barnen mycket tidigt kommer att börja fråga vad som hände deras faster - och vill man att små barn ska veta det? Som sagt: jag hade hållit barnen borta ifrån den där hemska historien så länge som det bara ginge, om det vore mina barn. Undrar förresten vad barnens mor tycker om saken?
Senast redigerad av Merwinna 2024-08-10 kl. 22:05.
Citera
2024-08-10, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/spring-for-kim-wall-brorsonerna-tog-taten-i-det-sjunde-minnesloppet?fbclid=IwY2xjawEkpLhleHRuA2FlbQI xMAABHW0zRBX8zfY4wt_HxXPquCqa3GpIpHbIG8C2V_zNmMfH8 SJBITHOOP328Q_aem_TZ0sc7MtKYLN0aSmbf13xw

Det här reagerar jag lite på. Kim Walls bror och mor har tydligen Kim Walls brorsbarn att springa (de kan förstås inte "springa" så mycket än, de är för små, men whatever) i det där minnesloppet på hennes dödsdag, och de sätter på dem tröjor med den där gesten som hon gjorde på bilder. De drar in småungarna i den här osunda kulten av deras faster. Jag skulle personligen inte ha gjort så, för det innebär ju också att barnen mycket tidigt kommer att börja fråga vad som hände deras faster - och vill man att små barn ska veta det? Som sagt: jag hade hållit barnen borta ifrån den där hemska historien så länge som det bara ginge, om det vore mina barn. Undrar förresten vad barnens mor tycker om saken?
Det verkar som att du inte tycker att man skall berätta sanningen för barn om hur värden ser ut och vad som händer i den. Att förklara och förklara det är det som ger trygga barn. Inte att sätta upp skygglappar för dem
Citera
2024-08-10, 23:56
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godemannen
Det verkar som att du inte tycker att man skall berätta sanningen för barn om hur värden ser ut och vad som händer i den. Att förklara och förklara det är det som ger trygga barn. Inte att sätta upp skygglappar för dem

Ja men allt har sin tid, och just i det här fallet finns det fasansfulla saker att förklara i så fall. Jag tror inte att det är hälsosamt för så där små barn, att de dras in i kulten av den döda fastern, som gick bort på ett så hemskt sätt också. Det här är ju inte första gången, familjen har lärt barnen att göra "Kim Walls gest", barnen bär t-tröjor med hennes foto på och sådant. Jag skulle för övrigt tycka att det var märkligt att sätta på barnen tröjor med sådant tryck även om deras faster hade gått bort av naturliga orsaker. Bär du ofta tröjor med dina avlidna släktingars bild och namn på? Gjorde du det som barn? Det är SKITkonstigt.

Man får hoppas att barnens mor sätter ner foten. På det här sättet får ju hon också, på ett sätt, leva i skuggan av den döda svägerskan som hon aldrig hann träffa.
Citera
2024-08-11, 00:02
Medlem
Citat:
Ja men allt har sin tid, och just i det här fallet finns det fasansfulla saker att förklara i så fall. Jag tror inte att det är hälsosamt för så där små barn, att de dras in i kulten av den döda fastern, som gick bort på ett så hemskt sätt också. Det här är ju inte första gången, familjen har lärt barnen att göra "Kim Walls gest", barnen bär t-tröjor med hennes foto på och sådant. Jag skulle för övrigt tycka att det var märkligt att sätta på barnen tröjor med sådant tryck även om deras faster hade gått bort av naturliga orsaker. Bär du ofta tröjor med dina avlidna släktingars bild och namn på? Gjorde du det som barn? Det är SKITkonstigt.

Man får hoppas att barnens mor sätter ner foten. På det här sättet får ju hon också, på ett sätt, leva i skuggan av den döda svägerskan som hon aldrig hann träffa.
Att bära bilder av döda släktingar är väl ett fint sätt att hedra dem på oavsett hur de har dött. Det dröjer ju bara 3 generationer så minns ju ingen något av människor som dött då ingen har träffat dem. Då är det bara berättelser och bilder som bär historien. Allt som berättar historien tror jag är bra. Jag har upplevt fasansfulla händelser i barndom och ungdom. Att inte tala om det var inte bra. Numer talar jag om allt med alla. Filterlös kallas det nog och jag mår bra av det.
Citera
2024-08-11, 23:10
Medlem
Citat:
Jaha mina vänner, då har det gått sju år sedan händelsen. Konstigt så fort tiden går!

Hur långt är det kvar för Madsen i fängelset nu? Det skulle dröja 12 år innan han fick ansöka om tidsbegränsat straff (sedan vet man i och för sig inte hur långt DET blir, kan bli väldigt många år till). Men p.g.a. flyktförsöket och gisslantagningen så fick han 19 månaders påbackning, om jag minns rätt nu, så sex år och sju månader kvar innan han kan söka tidsbestämt nu då.
Han kommer förmodligen dö i fängelset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in