Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Jämnt var ordet. Nate Silver skrev just på Silver Bulletin:
https://www.natesilver.net/p/nate-silver-2024-president-election-polls-model
Just det där med chans att bli tipping-point state* tror jag Silver/538 var först med. Det är en intressant twist på det vanliga listandet.
Silvers modell har nu nationellt:
Harris 46.3
Trump 43.9
Kennedy 4.1
*) dvs chansen att ett byte av vinnare i en delstat ger en annan vinnare i hela valet.
Professor Allan Lichtman har för övrigt totalsågat Nate Silver. I valet 2016gav han Hillary en 78%-ig chans till seger, och när hon förlorade sa Silver något i stil med "ja men jag sa ju det, det var en 22%-ig chans hon skulle förlora och det häde så jag hade rätt!" och detta menar Lichtman är synnerligen ohederligt och visar att att Silver är en "hack". Men oavsett vad Lichtman säger om Silver så verkar Kennedy fått väldigt höga siffror. Han ligger i de flesta mätningnar och skvalpar runt 3% och Lichtman säger att det finns en princip gällande småpartierna i opinionsundersökningarna han kallar "I love you, but I'm not gonna vote for you", vilket betyder att man bör utgå ifrån att dessa kandidater kommer så runt hälften av stödet på själva valdagen som de fått i opionionsmätningarna eftersom folk kanske stödjer dessa kandidater i själ och hjärta och skulle rösta på dem "i de bästa av världar" men inser att det är en bortkastad röst på valdagen då de aldrig kommer kunna vinna. Runt 1,5-2% skulle verka mer rimligt att RFK får på valdagen, om han inte hoppar av innan dess.