2024-08-09, 12:02
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Förstår inte ditt inlägg alls. Menar du att Elfsborg ska åka ner till Kroatien för att boxas eller?
Han menar väl snarare att det är rätt pinsamt att kalla sig ultra men inte åka på bortamatch.
Citera
2024-08-09, 12:52
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kottsnurrarn
Peking och Örebros arenor är idealet.
Det beror helt på ambitionsnivån och supporterupptagningsområdet.

Man ska ha en arena som tar ca 5% av upptagningsområdet. Alltså inte friends som är 50 000 på ca 750 000 fans (dela storstockholm med 1/3) och inte heller 21 500 som malmös arena på ca 600 000 (stormalmö inklusive permanent bosatta i Lund).

Aik borde ha en arena i Råsundas storlek och Mff en arena i gamla Malmö stadions storlek
Senast redigerad av sebastian_ 2024-08-09 kl. 13:01.
Citera
2024-08-09, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Han menar väl snarare att det är rätt pinsamt att kalla sig ultra men inte åka på bortamatch.
Vi fick 30 av våra ultras avstängda efter första hemmamatchen på säsongen.
Citera
2024-08-09, 18:00
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Där var jag 2006! Ligger fint precis brevid vattnet tyvärr är Kalmar en tråkig stad.

Alla städer i Sverige är tråkiga dock, så det är inget unikt för Kalmar.
Citera
2024-08-09, 18:25
Avstängd
Problemet för mig är att samtliga arenor jag besökt utanför Stockholm var i ett tämligen onyktert tillstånd så ta inte det jag säger alltför seriöst: Olympia i Helsingborg och Idrottsparken i Norrköping har jag bäst "minnen" ifrån.
Citera
2024-08-09, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SyntholSlyna
Vi fick 30 av våra ultras avstängda efter första hemmamatchen på säsongen.
Svenska avstängningar gäller inte i europa...
Citera
2024-08-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_

Man ska ha en arena som tar ca 5% av upptagningsområdet. Alltså inte friends som är 50 000 på ca 750 000 fans (dela storstockholm med 1/3) och inte heller 21 500 som malmös arena på ca 600 000 (stormalmö inklusive permanent bosatta i Lund).

Aik borde ha en arena i Råsundas storlek och Mff en arena i gamla Malmö stadions storlek

Va? Vad är det för nörderi? Östgötaporten, Eyravallen, Råsunda, Söderstadion, (Gamla) Gamla Ullevi är riktiga fotbollsarenor. Det handlar om läge och arkitektur som påverkar känslan inför match, inte en beräkning gjord av någon medelklass civilekonom svensson
Citera
2024-08-10, 11:12
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_

Hm... Jag hittar inga exakta uppgifter, men Nordvästra Skåne ska vara ungefär en fjärdedel utav Skånes totala befolkning på ca 1,42 miljoner. Det blir 355 000 invånare. 5% av det är 17 750 personer, så vår ideala kapacitet på Olympia skulle i så fall vara något högre än nuvarande 16 000.

Jag skulle dessutom vilja hävda att det finns andra faktorer som spelar in som talar för att Olympia skulle behöva vara ännu större. Eftersom vi haft samma spelplats sedan 1898 menar jag på att HIF:s arena har hunnit sätta sig mer i folksjälen än vad som är vanligt förekommande. Namnet har inte sålts ut och det är HIF som spelat där ända sedan 1907. HIF är en mycket anrik förening, som normalt sett skulle vara ett topplag i Allsvenskan och traditionellt har vi varit mycket publikdragande. Att vi inte redan växt ur den senaste versionen utav Olympia beror på extrema motgångar, samtidiga med extrema framgångar för våra värsta konkurrenter. Det är i min mening sannolikt att vi inom en tioårsperiod kommer att behöva en arena med så mycket som 20 000 platser. Olympia är dock för viktig för oss för att vi ska kunna flytta. En ny ombyggnad kan komma att bli nödvändig.

Citat:
Korrekt. Att missa den enda matchen på året som man har tillträde till är ju inte direkt imponerande. Så kan man vända på det.

Avstängda HIF:are var för övrigt närvarande i Varberg i samband med Varbergs BoIS - Helsingborgs IF i Superettan.
https://ibb.co/r0zh0Gj
Senast redigerad av Needs.more.brandy 2024-08-10 kl. 11:43.
Citera
2024-08-10, 17:46
Medlem
Citat:
Nej men klubbarna brukar ha kontakt mellan varandra och kollar upp vilka som är avstängda och inte. Vilket resulterar i 9 fall av 10 att de inte får komma in på arenan.
Citera
2024-08-10, 18:09
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SyntholSlyna
Nej men klubbarna brukar ha kontakt mellan varandra och kollar upp vilka som är avstängda och inte. Vilket resulterar i 9 fall av 10 att de inte får komma in på arenan.
Så 10% chans att få se matchen? Jag har åkt på resor med sämre chanser.
Citera
2024-08-10, 19:04
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Va? Vad är det för nörderi? Östgötaporten, Eyravallen, Råsunda, Söderstadion, (Gamla) Gamla Ullevi är riktiga fotbollsarenor. Det handlar om läge och arkitektur som påverkar känslan inför match, inte en beräkning gjord av någon medelklass civilekonom svensson
Smart. Så Örjans vall hade funkat för Aik och Råsunda för Hbk?
Citera
2024-08-10, 19:06
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Hm... Jag hittar inga exakta uppgifter, men Nordvästra Skåne ska vara ungefär en fjärdedel utav Skånes totala befolkning på ca 1,42 miljoner. Det blir 355 000 invånare. 5% av det är 17 750 personer, så vår ideala kapacitet på Olympia skulle i så fall vara något högre än nuvarande 16 000.

Jag skulle dessutom vilja hävda att det finns andra faktorer som spelar in som talar för att Olympia skulle behöva vara ännu större. Eftersom vi haft samma spelplats sedan 1898 menar jag på att HIF:s arena har hunnit sätta sig mer i folksjälen än vad som är vanligt förekommande. Namnet har inte sålts ut och det är HIF som spelat där ända sedan 1907. HIF är en mycket anrik förening, som normalt sett skulle vara ett topplag i Allsvenskan och traditionellt har vi varit mycket publikdragande. Att vi inte redan växt ur den senaste versionen utav Olympia beror på extrema motgångar, samtidiga med extrema framgångar för våra värsta konkurrenter. Det är i min mening sannolikt att vi inom en tioårsperiod kommer att behöva en arena med så mycket som 20 000 platser. Olympia är dock för viktig för oss för att vi ska kunna flytta. En ny ombyggnad kan komma att bli nödvändig.

Korrekt. Att missa den enda matchen på året som man har tillträde till är ju inte direkt imponerande. Så kan man vända på det.

Avstängda HIF:are var för övrigt närvarande i Varberg i samband med Varbergs BoIS - Helsingborgs IF i Superettan.
https://ibb.co/r0zh0Gj
Det är ganska otroligt att Olympia och Eleda stadion nästan är lika stora. Vad fan sysslade mff med egentligen när de planerade arenan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in