2024-08-10, 18:52
Medlem
KriminellGitarrs avatar
Här är 4 av de bättre filmerna av kraschen samlade i ett Xtwitter-inlägg:

https://x.com/flightmodeblog/status/1821993180923097443?s=46&t=9X3pOUrdfNt580fnxtX5vw
Citera
2024-08-10, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Absolut.

Den i Nepal var dock felhanterade reglage så inte speciellt mycket likheter med denna även om man stallade och vek den kärran också.
Men det var en kärra som krashade vid start nyligen också men det var en jetkärra, skulle utan att peka finger säga att 99% av alla olyckor är orsakade av handhavande fel.
Citera
2024-08-10, 19:15
Medlem
https://timesofindia.indiatimes.com/world/rest-of-world/brazil-plane-crash-how-passenger-no-58-dodged-death/articleshow/112420321.cms

Denna snubbe nekades att gå ombord på planet, är väldigt tacksam idag...
Citera
2024-08-10, 19:16
Medlem
KriminellGitarrs avatar
Hur vanligt är det att taxa med endast ena motorn igång? För några dagar sedan sågs planet som störtade taxa med bara en motor igång, enligt där här inlägget:

https://x.com/marceloccp/status/1822072492707479971?s=46&t=9X3pOUrdfNt580fnxtX5vw
Citera
2024-08-10, 19:16
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snarka
Men det var en kärra som krashade vid start nyligen också men det var en jetkärra, skulle utan att peka finger säga att 99% av alla olyckor är orsakade av handhavande fel.

Vi ligger på 75-80% ”mänskliga faktorn”. (Vilket inte egentligen är ett speciellt bra begrepp).

Numera skyller man inte alltid på piloten utan bottnar i tex hur människa-maskin-interfacet påverkar. Det vill säga, ibland gör piloten fel för att maskinens uppbyggnad inbjöd till det.
Citera
2024-08-10, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KriminellGitarr
Hur vanligt är det att taxa med endast ena motorn igång? För några dagar sedan sågs planet som störtade taxa med bara en motor igång, enligt där här inlägget:

https://x.com/marceloccp/status/1822072492707479971?s=46&t=9X3pOUrdfNt580fnxtX5vw

Har ingen statistik men det förekommer - är ett sätt att spara bränsle.

Men en trasig motor redan vid start kan vi utesluta som olycksorsak. Finns inte en chans i helvete att de startar med en motor trasig.

Och olycksförloppet påminner inte om ett motorhaveri. Utan här handlar det om att planet av någon orsak snabbt gått in i stall/spinn. Min teori är fortfarande nedisning - speciellt med tanke på att de hade gått ut varningar för "severe icing".
Citera
2024-08-10, 19:41
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Extremt nördig dokumentär om atr72 och Severe icing
https://www.youtube.com/watch?v=i3uN3limOcE

Han har även en ny video om kraschen
https://www.youtube.com/watch?v=R2y6aRyYFt8
Bra klipp. Han är ju försiktig och säger att vänta på utredningen. Dessförinnan uppstår mellan raderna: varför fick de ens okej att fortsätta genom området när det fanns en "sigmet" på "severe icing" (och atr72 är så känslig).
Citera
2024-08-10, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Bra klipp. Han är ju försiktig och säger att vänta på utredningen. Dessförinnan uppstår mellan raderna: varför fick de ens okej att fortsätta genom området när det fanns en "sigmet" på "severe icing" (och atr72 är så känslig).

Förekommer ett obekräftat rykte om att piloterna frågade efter lägre flyghöjd men blev nekade av ATC pga korsande trafik. Och om det är sant så förskjuts skulden en del.

Men som sagt, obekräftat rykte. Vi får vänta och se.
Citera
2024-08-10, 19:50
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe

Efter att ha sett blancolirio och den emergency checklist som tydligen finns för severe icing fick jag en känsla av att tafatta/underdåniga/blyga piloter kan vara en faktor. Att de såg isen komma men bad ATC om lägre höjd och då bara fick FL160 och därför tog de den höjden. Vilket uppenbarligen inte räckte. När korrekt procedur hade varit att tvärt dyka så långt att isen började smälta och i samband med detta informera (inte fråga snällt) ATC om att de sjunker pga icing.

Det kanske värsta exemplet på sånt beteende minns jag inte flightnummer eller bolag eller årtal, men vill minnas att det också var sydamerikaner, som flög in till en New York -flygplats och aldrig vågade pusha ATC om att det var bråttom, utan helt enkelt körde tills soppan var slut och sen kraschade.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Förekommer ett obekräftat rykte om att piloterna frågade efter lägre flyghöjd men blev nekade av ATC pga korsande trafik. Och om det är sant så förskjuts skulden en del.

Men som sagt, obekräftat rykte. Vi får vänta och se.

Detta skrevs efter jag började skriva mitt inlägg och talar alltså för exakt det jag säger.
Denna jävla hierarkiska kultur där folk inte vågar ta initiativ utan att få grönt ljus från en upplevd högre auktoritet.
Senast redigerad av HelgeBuk 2024-08-10 kl. 19:52.
Citera
2024-08-10, 20:00
Medlem
Jultrollets avatar
Förtydligade rubriken något med flygplanstypen samt att ca 60 dog i kraschen.
Tidigare rubrik: Stort passagerarplan kraschar i Brasilien (2024-08-09)

/Moderator
Citera
2024-08-10, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Aerocaribbean 883 var en olycka där en ATR72 gick in i spinn och krashade, dvs väldigt likt trådens olycka. Och bakomliggande orsaken var nedisning vilket i sin tur ledde till en stall.

Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det fanns inga vittnen till den olyckan, alltså finns det inte heller någon som filmat den.

Videon är en animering av händelseförloppet utifrån FDR (”svarta lådans”) data.

Videon visar alltså hur flygplanet rörde sig i tipp, roll och girled samt indikerad fart och höjd etc.
Tack för redogörelse!

Jag trodde liksom jag hamnat i nåns upplagda simulatorspel... otroligt tjatigt.
Ursäkta avbrottet.
Continue.
Citera
2024-08-10, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det kanske värsta exemplet på sånt beteende minns jag inte flightnummer eller bolag eller årtal, men vill minnas att det också var sydamerikaner, som flög in till en New York -flygplats och aldrig vågade pusha ATC om att det var bråttom, utan helt enkelt körde tills soppan var slut och sen kraschade.
.

Avianca 052
https://www.ojp.gov/ncjrs/virtual-library/abstracts/tragedy-avianca-flight-052

Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Edit:

Detta skrevs efter jag började skriva mitt inlägg och talar alltså för exakt det jag säger.
Denna jävla hierarkiska kultur där folk inte vågar ta initiativ utan att få grönt ljus från en upplevd högre auktoritet.

Ja, jo... I de bästa av världar borde piloterna ha hanterat detta som en nödsituation, dvs först dykt och därefter deklarerat en "mayday".

Fast det resonemanget bygger ju på att piloterna var medvetna om situationen innan läget blev katastrofalt. När de väl gick in i stall/spinn var det för sent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in