Citat:
Ursprungligen postat av
Jordgubbe
Bra klipp. Han är ju försiktig och säger att vänta på utredningen. Dessförinnan uppstår mellan raderna: varför fick de ens okej att fortsätta genom området när det fanns en "sigmet" på "severe icing" (och atr72 är så känslig).
Efter att ha sett blancolirio och den emergency checklist som tydligen finns för severe icing fick jag en känsla av att tafatta/underdåniga/blyga piloter kan vara en faktor. Att de såg isen komma men bad ATC om lägre höjd och då bara fick FL160 och därför tog de den höjden. Vilket uppenbarligen inte räckte. När korrekt procedur hade varit att tvärt dyka så långt att isen började smälta och i samband med detta informera (inte fråga snällt) ATC om att de sjunker pga icing.
Det kanske värsta exemplet på sånt beteende minns jag inte flightnummer eller bolag eller årtal, men vill minnas att det också var sydamerikaner, som flög in till en New York -flygplats och aldrig vågade pusha ATC om att det var bråttom, utan helt enkelt körde tills soppan var slut och sen kraschade.
Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av
WilleGarvin
Förekommer ett obekräftat rykte om att piloterna frågade efter lägre flyghöjd men blev nekade av ATC pga korsande trafik. Och om det är sant så förskjuts skulden en del.
Men som sagt, obekräftat rykte. Vi får vänta och se.
Detta skrevs efter jag började skriva mitt inlägg och talar alltså för exakt det jag säger.
Denna jävla hierarkiska kultur där folk inte vågar ta initiativ utan att få grönt ljus från en upplevd högre auktoritet.