2024-08-10, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Jag har nog levt ett någorlunda normalt liv, med inslag av både en massa skit och en hel del bra saker. Jag skyller inte på någon för de dåliga sakerna, jag sitter inte och gråter och tycker synd om mig själv, det har gjort mig starkare.

Och hur länge sen var du ute och sprang i 12-13 års ålder då, under det senaste decenniet? Att jämföra hur det såg ut när du växte upp med hur det ser ut i dagens samhälle blir ganska fel, tycker du inte det? Dessutom beror det på vad man umgicks med för människor.

Sen missade du poängen angående det där med "kattig", läs om och försök förstå rätt. Sen behöver du inte stämpla folk bara för att man inte tycker som du: religiös - absolut inte, konservativ - kanske en aning. Ska jag kalla dig perverterad då för att du tycker det är normalt att en mamma klär sin dotter "kattig" när hon ska ligga i kistan, och som vilka människor som helst kan titta på?

Och nej, alla tänker och agerar självklart inte likadant som en själv, men det finns oftast normer om vad som anses normalt eller inte.

Men normer varierar ju i väldigt hög grad. Kattig är i tillägg liksom inte uteslutande åldersbetingat utan en sociolekt, dvs ord som kommer från en persons sociala omgivning. Mamman är i tillägg relativt ung. De ord vi använder är de som används omkring oss, i hennes fall är det kanske i högre grad ett tonårsspråk och slang.
Citera
2024-08-10, 18:54
Medlem
Har följt tråden från första början, men har hållit mig från att kommentera då jag har tyckt att det har gått så mycket rundgång i diskussionerna.
Jag har (tack och lov) ingen erfarenhet av vare sig SIS eller andra former av sociala insatser. Så, ni som har koll, hur många sitter det på en avdelning som den som E satt på innan hon kom hem till sin mamma? Har man kontakt med andra avdelningar på samma hem, eller hur funkar det?
Har även funderat på motivet. Heder till trots, så har jag ytterst svårt att se att det "räcker" att bli kallad hora för att någon ska planera en misshandel. I stunden absolut, då kan det räcka med att någon tittar snett. Men, trots bristande impulskontroll, kan jag inte släppa att jag tror att det är något mer som ligger bakom. Jag tror att det har med makt och svartsjuka att göra.
På ett boende skapas väl hierarkier och för tjejer är det väl inte helt långsökt att gissa att hon har gjort toppbitchen förbannad och att M och R har fått agera "hämnare". Jag tror att man helt enkelt ville lära henne var hennes plats var. Sen gick det snett och de fick panik och drog.
Det här handlar inte om nudlar och en mamma som bryr sig i främsta hand. Det handlar om makt, killar och utseende.
Citera
2024-08-10, 18:58
Medlem
Citat:
Jag har nog levt ett någorlunda normalt liv, med inslag av både en massa skit och en hel del bra saker. Jag skyller inte på någon för de dåliga sakerna, jag sitter inte och gråter och tycker synd om mig själv, det har gjort mig starkare.

Och hur länge sen var du ute och sprang i 12-13 års ålder då, under det senaste decenniet? Att jämföra hur det såg ut när du växte upp med hur det ser ut i dagens samhälle blir ganska fel, tycker du inte det? Dessutom beror det på vad man umgicks med för människor.

Sen missade du poängen angående det där med "kattig", läs om och försök förstå rätt. Sen behöver du inte stämpla folk bara för att man inte tycker som du: religiös - absolut inte, konservativ - kanske en aning. Ska jag kalla dig perverterad då för att du tycker det är normalt att en mamma klär sin dotter "kattig" när hon ska ligga i kistan, och som vilka människor som helst kan titta på?

Och nej, alla tänker och agerar självklart inte likadant som en själv, men det finns oftast normer om vad som anses normalt eller inte.

Jag tycker att det är totalt osmakligt att kalla sin dotter för kattig när hon ligger i kistan! Och dessutom låta vem som helst titta på dottern i kistan? Hur i helvete är hon funtad i huvudet? Tattarfolk.
Citera
2024-08-10, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Replicatese
Har följt tråden från första början, men har hållit mig från att kommentera då jag har tyckt att det har gått så mycket rundgång i diskussionerna.
Jag har (tack och lov) ingen erfarenhet av vare sig SIS eller andra former av sociala insatser. Så, ni som har koll, hur många sitter det på en avdelning som den som E satt på innan hon kom hem till sin mamma? Har man kontakt med andra avdelningar på samma hem, eller hur funkar det?
Har även funderat på motivet. Heder till trots, så har jag ytterst svårt att se att det "räcker" att bli kallad hora för att någon ska planera en misshandel. I stunden absolut, då kan det räcka med att någon tittar snett. Men, trots bristande impulskontroll, kan jag inte släppa att jag tror att det är något mer som ligger bakom. Jag tror att det har med makt och svartsjuka att göra.
På ett boende skapas väl hierarkier och för tjejer är det väl inte helt långsökt att gissa att hon har gjort toppbitchen förbannad och att M och R har fått agera "hämnare". Jag tror att man helt enkelt ville lära henne var hennes plats var. Sen gick det snett och de fick panik och drog.
Det här handlar inte om nudlar och en mamma som bryr sig i främsta hand. Det handlar om makt, killar och utseende.

Tror också att svartsjuka är en del, men att det i det ryms en flicka med en mamma som tydligt bryr sig om henne. Att se det utifrån och själv ha saknat det kommer medvetet och/eller undermedvetet att sticka i ögonen och bli ytterligare en faktor som stärker antagonismen mot E.
Citera
2024-08-10, 19:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbolink
Jag tycker att det är totalt osmakligt att kalla sin dotter för kattig när hon ligger i kistan! Och dessutom låta vem som helst titta på dottern i kistan? Hur i helvete är hon funtad i huvudet? Tattarfolk.

Vad menas med ”kattig”? Sen håller jag med det är osmakligt med öppen kista.
Citera
2024-08-10, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbolink

Kistan skulle väl vara stängd på begravningen?
Citera
2024-08-10, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Jag fick ett meddelande att det kunde röra sig om en man 40+, men personen i fråga sa att den informationen kom från R's familj.. Så kanske inte någon "säker källa".

Det är fyra från mördar-chatten som det ännu inte pratats något om utöver att deras förnamn kommit ut.
Jo eventuell en av dem finns på TT med privat konto.

Som jag tolkat det var de 4 innan mordet- sen (undertiden eller efter) tillkom 4 till.

Fyra primära:

MGM1
MGM2
SoSo
Ma*a

Vad kommer denna information ifrån? Alltså att det just var dessa 4 innan? M & R är ju självskrivna men de andra…
Citera
2024-08-10, 19:14
Medlem
Citat:
Jag tror inte heller att mamman är elak, utan snarare säkert väldigt snäll samt godtrogen och naiv.
Men jag ogillar liksom du en del av hennes beteende, ex det hon skriver och lägger upp på insta, inte en vuxen människas beteende.
Sen är jag innerligt trött på alla bortförklaringar, ursäkter mm som folk hittar på varför hon beter sig som hon gör. Och att det är så synd om henne som inte fick någon chans att ta hand om sina barn. Det fanns uppenbarligen skäl till att barnen blev omhändertagna. Därmed inte sagt att myndigheterna inte agerat fel iaf i ärendet gällande E, det har de säkert gjort om stackars E behövt flytta 17 ggr.

Håller med dig i allt!
Citera
2024-08-10, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Jag tror någon i chatten är den primära som kallats hora - inte någon av mördarna utan någon som de ville visa respekt för i.e "chefen" som kallats hora - X

Och om det stämmer att det bara var Ma*a och SoSo i den första gruppchatten så tippar jag numera på SoSo som X - av olika anledningar.

Så kan det mycket väl vara. Det är nog känt i tråden att de satt på sis tillsammans, men här svarar SoSo det i vilket fall: https://www.tiktok.com/@i_i__04/video/7358143838046702881

I övrigt har hon sedan ett par dagar(?) stängt av kommentarer till senare videos, kanske sedan hon figurerat här.
Citera
2024-08-10, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Replicatese

Det normala antal per avdelning brukar vara 4-6 ungdomar. På dagtid blandas avdelningarna då de går i skolan tillsammans (på institutionen)
Citera
2024-08-10, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunonio
Tror också att svartsjuka är en del, men att det i det ryms en flicka med en mamma som tydligt bryr sig om henne. Att se det utifrån och själv ha saknat det kommer medvetet och/eller undermedvetet att sticka i ögonen och bli ytterligare en faktor som stärker antagonismen mot E.

Jag vill verkligen inte kasta skit på BO och hennes mamma, men med egna tonåringar, skulle jag hävda att det är finns nyansskillnader i att "bry sig". Som mamma är man jobbig och lägger sig i. Man är pinsam för att man vill ha koll på vänner, pojkvänner och allt som pågår i barnens liv.
Men, för så trasiga barn kanske det räcker att en mamma faktiskt vill träffa en och vill att man ska komma hem, för att det ska räknas som att "bry sig".
Vi lever i våra filterbubblor vilka gör att det är svårt för många att förstå varför BO:s mamma väljer att hantera situationen som hon har gjort. Det är helt enkelt så världsfrånvänt. Därför tror jag att det även blir svårt att relatera till MGM:s bakgrunder. Så vitt jag har kunnat läsa mig till står det ex inte någonstans att M blev våldtagen av mammans ex och att det var så hon fick könssjukdomen. Men, utifrån hur man ser på hur världen "borde vara" utgår man från att det var så det gick till.
Citera
2024-08-10, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmackmyra
Kistan skulle väl vara stängd på begravningen?

Ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in