2024-08-10, 16:40
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killernils
Det stämmer inte enligt vad som står i lagen. Detta har ju även diskuterats i nyheterna nått år tillbaka.
SIS och Soc sekretess regleras av kap 26, p1, inkl minderårigas sekretess och ”Absolut sekretess”(”Total” finns fort. inte i OSL).

Och följande gäller ang misstanke om begångna brott, just för kap26,p1.
—————-

Ja, en ansvarig/jourhavande på socialtjänsten gör i så fall en polisanmälan..
Efter att SIS personal kontaktat socialtjänsten om ett brott, en misstanke eller en rymning.
Det är inte SIS personalen som får gör polisanmälan, soc gör först en sekretessprövning.
Citera
2024-08-10, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Jag fick ett meddelande att det kunde röra sig om en man 40+, men personen i fråga sa att den informationen kom från R's familj.. Så kanske inte någon "säker källa".

Det är fyra från mördar-chatten som det ännu inte pratats något om utöver att deras förnamn kommit ut.
Jo eventuell en av dem finns på TT med privat konto.

Som jag tolkat det var de 4 innan mordet- sen (undertiden eller efter) tillkom 4 till.

Fyra primära:

MGM1
MGM2
SoSo
Ma*a

Tippar på att det är en vuxen i kretsen runt R.
Tror det handlar om att tvätta kläder och undanröja bevis.
Citera
2024-08-10, 16:47
Medlem
Citat:
Tack,

OT men jag håller inte med dig om @spect.
Visst så var språket väldigt tonårsaktigt i början, men flera sa till om det (incl..your's truly) och sen såg man hur personen försökte skriva på ett sätt som blev lättförståeligt och tydligt.

Jag uppfattade @spekt som en yngre person som precis många av oss här inne sökar svar på något fruktansvärt -som även vi vuxna har svårt att greppa.
Och då detta forum nämns flera gånger på TT så tycker inte jag att det är konstigt att personen skapade ett konto för att söka svar här inne. Speciellt då hon(?) nämnde att en diskussion - om information om mordet @spect fått fram - med sina föräldrar, var inte ett alternativ.

Så tillbaka till ämnet.

Vi fick väldigt mycket ny info, som gav en haltande diskussion en nystart.

Dels genom klippen där man ser att det var R som satt på BO, men även från konversationen med G@kon som öppnade för mer frågor om hans relation till mördarna. Och slutligen infon om M's ex @bdi - som kanske skulle kunna vara R.R från listan med de 9 namnen.

Vad har du själv för tankar, hypoteser om MGM3, och gruppchatten och dess medlemmars inblandning?

Skrev ett längre svar men pga att man är en klantskalle lyckades jag ta bort det. Mitt svar blir därför ja, en dålig parafrasering.
De är ungdomar, frontalloben är inte utvecklad. De är i tillägg svårt skadade under sin uppväxt. Det ger för handen att man inte kan söka en sorts begriplig förklaring. En oförrätt har begåtts, minst två personer har kallats hora och i tillägg av en tjej som har mage att ur nåt sorts generellt perspektiv vara snyggare än dem och ha en lite mer närvarande mamma. Mindre än så har lett till misshandel bland tonårstjejer.

MGM3 - inte den blekaste. Men ockhams rakkniv-principen ger att det är två djupt skadade tonåringar som är fullkomligt lost, i sig själva, i samhället som väljer ut en oförrätt, skapar en gruppchatt där det hatas på Emilia och sedan flippar ur i det enda "övertag" de någonsin upplevt. Kanske de lovar i gruppchatten att de skall skada henne allvarligt på grund av vad hon har sagt, kanske de skriver ut att de skall göra det som sedan sker.

Tjejer i den åldern kan bete sig som totala psykfall och hitta på narrativ som ger dem rätt att bete sig på olika sätt. Alltså så till den milda grad att de själva, de som hittar på narrativet, tror på det. Med det som utgångspunkt kan uttalandet i videon om "vi måste göra det här" förklaras. Alternativet är att Emilia sårat/fått någon att tappa ansiktet som jobbar för att driva på M och R, som redan har ett eget motiv.

Tänker dock att MGM3 kan vara en person som mött R & M efter handlingen och inte agerat utan på något vis försökt hjälpa en eller båda av dem. Men det är i princip en gissning. Skall tilläggas att jag lyssnat på rådet i tråden att inte se någon video, ovanstående är alltså baserat på vad som står tråden och de chattar som länkats.
Citera
2024-08-10, 16:49
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag håller med dig
Något problem har mamman det är uppenbart
men hon kanske inte är en elak människa det tror jag inte
Jag blir lite illa berörd av vissa saker mamman gör
Ser man hennes insta så är hon som en fjortis

Mamman är inte en elak människa utan godtrogen och snäll.
Omogen och var inte heller i stånd att upptäcka falskheten.
Hon blev också lurad av Mel@k som hon träffat flera gånger.
Du förstår väl att hon också är skadad av sin uppväxt?
Troligen redan innan födseln & sånt går aldrig bota.
Hon hade helt enkelt ingen förmåga att ta hand om barn.
Citera
2024-08-10, 17:06
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31337Tigger
Usikker på svensk lov, men i Norge er det faktisk lovpålagt.
"Folk flest har en langt mindre vidtgående plikt til å bistå andre i nød enn de forannevnte gruppene. Den viktigste generelle straffebestemmelse er straffeloven av 20. mai 2005 § 287, som blant annet sier at «den som unnlater etter evne å hjelpe en person som er i åpenbar fare for å miste livet eller bli påført betydelig skade på kropp eller helse» kan straffes med bot eller fengsel inntil 6 måneder. Denne straffebestemmelsen er for eksempel blitt anvendt mot personer som har sett andre drukne uten å hjelpe dem. Bistandsplikten etter straffeloven § 287 gjelder ikke om plikten ikke kan oppfylles uten at man setter seg selv eller andre for særlig fare eller oppofrelse."

Nej den lagen finns inte i Sverige om skyldighet att anmäla misstanke att ett brott ska ske.
Undlåtenhet att anmäla finns bara om du aktivt deltagit i planeringen av brottet.
Tror inte det gäller om den som aktivt deltagit är under 15, kan bli böter om någon är över 15.
Finns inte någon lag i Sverige om skyldig att hjälpa den som är i nöd t.ex olycka eller drunkning.
Citera
2024-08-10, 17:09
Medlem
31337Tiggers avatar
Citat:
Jag fick ett meddelande att det kunde röra sig om en man 40+, men personen i fråga sa att den informationen kom från R's familj.. Så kanske inte någon "säker källa".

Det är fyra från mördar-chatten som det ännu inte pratats något om utöver att deras förnamn kommit ut.
Jo eventuell en av dem finns på TT med privat konto.

Som jag tolkat det var de 4 innan mordet- sen (undertiden eller efter) tillkom 4 till.

Fyra primära:

MGM1
MGM2
SoSo
Ma*a

Ser jeg egentlig har svart feil ihht spørsmålet 🫣, tenkte på anstifter og svarte utifra det. Så MGM3 tror jeg og er en nær R
Citera
2024-08-10, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag håller med dig
Något problem har mamman det är uppenbart
men hon kanske inte är en elak människa det tror jag inte
Jag blir lite illa berörd av vissa saker mamman gör
Ser man hennes insta så är hon som en fjortis

Jag tror inte heller att mamman är elak, utan snarare säkert väldigt snäll samt godtrogen och naiv.
Men jag ogillar liksom du en del av hennes beteende, ex det hon skriver och lägger upp på insta, inte en vuxen människas beteende.
Sen är jag innerligt trött på alla bortförklaringar, ursäkter mm som folk hittar på varför hon beter sig som hon gör. Och att det är så synd om henne som inte fick någon chans att ta hand om sina barn. Det fanns uppenbarligen skäl till att barnen blev omhändertagna. Därmed inte sagt att myndigheterna inte agerat fel iaf i ärendet gällande E, det har de säkert gjort om stackars E behövt flytta 17 ggr.
Citera
2024-08-10, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nej den lagen finns inte i Sverige om skyldighet att anmäla misstanke att ett brott ska ske.
Undlåtenhet att anmäla finns bara om du aktivt deltagit i planeringen av brottet.
Tror inte det gäller om den som aktivt deltagit är under 15, kan bli böter om någon är över 15.
Finns inte någon lag i Sverige om skyldig att hjälpa den som är i nöd t.ex olycka eller drunkning.

Enligt 23 kap. 6 § brottsbalken kan straffansvar åläggas den som underlåter att anmäla eller annars avslöja vissa allvarliga brott, t.ex. mord, dråp, grov misshandel, våldtäkt och rån, som är å färde, dvs. som ännu inte är avslutade. För ansvar krävs att anmälan kan ske utan fara för den anmälningsskyldige eller dennes närmaste. I rättsfallet RH 1997:1, det s.k. Kodemålet, fann hovrätten att en person hade gjort sig skyldig till straffbar underlåtenhet att avslöja grov misshandel genom att inte använda sin mobiltelefon för att tillkalla hjälp. Hovrätten uttalade att så fort det finns någon, om än liten, möjlighet att ett allvarligt brott kan komma att avvärjas genom ett avslöjande finns det ett klart intresse av att det finns ett påtryckningsmedel för att få avslöjandet till stånd.
Citera
2024-08-10, 17:47
Medlem
GammalTantSkanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcbiker
Tippar på att det är en vuxen i kretsen runt R.
Tror det handlar om att tvätta kläder och undanröja bevis.

Jag tror som du, Raffes mamma kanske? Någon har nämnt att MGM3 är i 45-årsåldern och det stämmer isåfall på henne.
Citera
2024-08-10, 17:47
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31337Tigger
Mine tanker er på s*s* eller ma*a, men selv om jeg prøver så klarer jeg ikke helt få grep på alle involverte og har vi "funnet" alle involverte med rett nick/navn.
Hva har skjedd i gruppechatten før under og etter misshandelen og drapet?

Jag tror någon i chatten är den primära som kallats hora - inte någon av mördarna utan någon som de ville visa respekt för i.e "chefen" som kallats hora - X

Och om det stämmer att det bara var Ma*a och SoSo i den första gruppchatten så tippar jag numera på SoSo som X - av olika anledningar.
Citera
2024-08-10, 17:49
Medlem
Citat:
Jag tror någon i chatten är den primära som kallats hora - inte någon av mördarna utan någon som de ville visa respekt för i.e "chefen" som kallats hora - X

Och om det stämmer att det bara var Ma*a och SoSo i den första gruppchatten så tippar jag numera på SoSo som X - av olika anledningar.

Det tyder ju på det efter vad dom säger när dom misshandlar E.
Citera
2024-08-10, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mollan
Ni som blir upprörda eller reagerar måste ha levt ett väldigt skyddat liv. Jag tycker att alla var ute och sprang från 12-13 års ålder om somrarna i Skåne, från alla möjliga familjer. Pyjamaspartyn, sena kvällar på festivaler, pojk och flickvänner, alkohol och testa på att röka på. Sedan kan man ha åsikter om det. Det är typ bara USA och Norden som släpper sina barn lösa på det sättet. Men att det är något ovanligt det är det inte. Och ni konservativa som har något emot att hon kallar sin dotter för kattig förstå att ni har en annan ideologi. Det är ok att vara konservativ/religiös men man ska nog inte förvänta sig att andra tänker eller agerar likadant.

Jag har nog levt ett någorlunda normalt liv, med inslag av både en massa skit och en hel del bra saker. Jag skyller inte på någon för de dåliga sakerna, jag sitter inte och gråter och tycker synd om mig själv, det har gjort mig starkare.

Och hur länge sen var du ute och sprang i 12-13 års ålder då, under det senaste decenniet? Att jämföra hur det såg ut när du växte upp med hur det ser ut i dagens samhälle blir ganska fel, tycker du inte det? Dessutom beror det på vad man umgicks med för människor.

Sen missade du poängen angående det där med "kattig", läs om och försök förstå rätt. Sen behöver du inte stämpla folk bara för att man inte tycker som du: religiös - absolut inte, konservativ - kanske en aning. Ska jag kalla dig perverterad då för att du tycker det är normalt att en mamma klär sin dotter "kattig" när hon ska ligga i kistan, och som vilka människor som helst kan titta på?

Och nej, alla tänker och agerar självklart inte likadant som en själv, men det finns oftast normer om vad som anses normalt eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in