Citat:
Ursprungligen postat av
sebastian_
Det beror helt på ambitionsnivån och supporterupptagningsområdet.
Man ska ha en arena som tar ca 5% av upptagningsområdet. Alltså inte friends som är 50 000 på ca 750 000 fans (dela storstockholm med 1/3) och inte heller 21 500 som malmös arena på ca 600 000 (stormalmö inklusive permanent bosatta i Lund).
Aik borde ha en arena i Råsundas storlek och Mff en arena i gamla Malmö stadions storlek
Hm... Jag hittar inga exakta uppgifter, men Nordvästra Skåne ska vara ungefär en fjärdedel utav Skånes totala befolkning på ca 1,42 miljoner. Det blir 355 000 invånare. 5% av det är 17 750 personer, så vår ideala kapacitet på Olympia skulle i så fall vara något högre än nuvarande 16 000.
Jag skulle dessutom vilja hävda att det finns andra faktorer som spelar in som talar för att Olympia skulle behöva vara ännu större. Eftersom vi haft samma spelplats sedan 1898 menar jag på att HIF:s arena har hunnit sätta sig mer i folksjälen än vad som är vanligt förekommande. Namnet har inte sålts ut och det är HIF som spelat där ända sedan 1907. HIF är en mycket anrik förening, som normalt sett skulle vara ett topplag i Allsvenskan och traditionellt har vi varit mycket publikdragande. Att vi inte redan växt ur den senaste versionen utav Olympia beror på extrema motgångar, samtidiga med extrema framgångar för våra värsta konkurrenter. Det är i min mening sannolikt att vi inom en tioårsperiod kommer att behöva en arena med så mycket som 20 000 platser. Olympia är dock för viktig för oss för att vi ska kunna flytta. En ny ombyggnad kan komma att bli nödvändig.
Citat:
Ursprungligen postat av
kottsnurrarn
Svenska avstängningar gäller inte i europa...
Korrekt. Att missa den enda matchen på året som man har tillträde till är ju inte direkt imponerande. Så kan man vända på det.
Avstängda HIF:are var för övrigt närvarande i Varberg i samband med Varbergs BoIS - Helsingborgs IF i Superettan.
https://ibb.co/r0zh0Gj