2024-08-10, 17:51
Medlem
Mindbusinesss avatar
Enligt uppgift har ukrainska trupper nu intagit en by i Belgorod oblast, skriver Washington Post. Samtidigt rapporterar New York Times om motsatsen – att framfarten stoppats.
I Moskva växer nu kritiken mot den egna försvarsmakten.
”Om den ukrainska armén förberedde för detta i två månader, hur kunde vi missa det?”, skriver parlamentsledamoten Andrej Guruljov.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/uppgifter-ukraina-intar-annu-en-rysk-region/

https://www.newsweek.com/ukraine-belgorod-incursion-kursk-1937349
Citera
2024-08-10, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Det har rapporeterats från ryskt håll att det var 1000 man i de ukrainska styrkorna och man hade dödat 945 av dessa, vilket får anses som att Ukraina blivit besegrade i denna operation. Detta har även repeterats av ett antal proryska användare här i tråden.

https://www.reuters.com/world/europe/russia-says-fighting-continues-kursk-video-shows-burnt-out-russian-trucks-2024-08-09/
oj då är det slut för Ukraina.Min källa säger att dom trängt 86 kilometer i ryzzland.Detta är front trupper.Alla samhällen dom träffat på hälsar dom som befriare.
Citera
2024-08-10, 17:57
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Enligt uppgift har ukrainska trupper nu intagit en by i Belgorod oblast, skriver Washington Post. Samtidigt rapporterar New York Times om motsatsen – att framfarten stoppats.
I Moskva växer nu kritiken mot den egna försvarsmakten.
”Om den ukrainska armén förberedde för detta i två månader, hur kunde vi missa det?”, skriver parlamentsledamoten Andrej Guruljov.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/uppgifter-ukraina-intar-annu-en-rysk-region/

Av alla västerländska medier, så är det New York Times som varit den mest negativa och Ukraina-skeptiska tidning. Kom också ihåg att det var just denna tidning som hetsade mot Sverige under covid-19, bara för att vi inte införde lockdowns. En jävla skittidning, helt enkelt. Givetvis kör Ukraina över Ryssland just nu, var så säker.
Citera
2024-08-10, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Jaha, jag kom i alla fall med källa som stödjer det jag skrev (med ett officiellt uttalande från Gerasimov dessutom) men du vill inte bemöda dig med att länka till det du läst?

jag har inte länken, det är sådant som rapporterades då det hände, jag har ingen lust och ork och gå igenom Youtube-kanalerna jag följer och leta reda på vem som sade vad i vilken tidpunkt i programmet.
Citera
2024-08-10, 17:58
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Är operationen över ännu?

På vilket sätt har de inte uppnått de påstådda målen menar du?
Det är fyra mål:
- diverting Russian troops fighting elsewhere in Ukraine,
- bringing the war home to Russians and discouraging them from supporting the war effort.
- It also aims to expose Russia’s weaknesses, including its inability to protect its own border
-try to seize the initiative a year after an unsuccessful counteroffensive, following months of Russian gains.

Avledningamanöver:
Kriget i donbass har varit lugnare sen utflykten började men det beror mycket på att flyget varit upptaget i kursk.
Nu har förstärkningar kommit och inget annat frontavsnitt har försvagats vad vi vet om.
= väldigt kortvarigt svagt resultat av aktionen.

Ta kriget till ryssland och ryssarna och vända de mot statens krig:
Det här är ett feltänk. Det är inte så det fungerar. Rädda människor tyr sig till en stark auktoritär ledare när de utsätts för terror, aktionen ger alltså putin en räkmacka om han klarar av att hantera det inledande kaoset och det tycks han ha gjort. Nu verkar putin sätta igång ett stort skådespel med evakueringar och antiterrorlagar som aktiverats genom att ge chefen för FSB tre områden där antiterrorlagar gäller.

De andra två skälen till aktionen är bara snömos och symboliska värden. De är ingenting vi sett något i närheten av vad gäller praktisk konsekvens av äventyret.
Senast redigerad av Eurypterida 2024-08-10 kl. 18:01.
Citera
Medlem
Litenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
sorry, det går fort ibland, jag menar Ukrainsk.

Man brukar evakuera från områden, precis som Ukraina har sedan några veckor evakuerat på sin sida om gränsen i Sumy.
Okej.
Ja, givetvis evakuerar man, men det har inte tidigare hänt från odiskutabelt ryskt territorium. I alla fall inte i den här skalan. Vilket är anmärkningsvärt och ett politiskt problem för den ryska statsledningen.
Citera
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det gör inte jag... De tror verkligen på att Moskva skall intas - det syntes i andra inlägg de skrivit...

Den ene du länkar till er ju ett erkänt rysstroll, så säkert bara planterat så någon kan reagera (som du).
Citera
2024-08-10, 17:59
Medlem
Citat:
jag har inte länken, det är sådant som rapporterades då det hände, jag har ingen lust och ork och gå igenom Youtube-kanalerna jag följer och leta reda på vem som sade vad i vilken tidpunkt i programmet.

Nä såklart, vad passande att orken plötsligt tryter, dunkken.
Citera
Medlem
Citat:
det nämns fyre ev fem brigader, det är närmare 10000 som är med i ukrainas operation.

Gerasimov sade att av 1000 så var 950 eliminerade. Ljuger alltså din husse?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
oj då är det slut för Ukraina.Min källa säger att dom trängt 86 kilometer i ryzzland.Detta är front trupper.Alla samhällen dom träffat på hälsar dom som befriare.

16 kilometer mäter jag på det som ukrainska MoD rapporterat
Citera
2024-08-10, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ta kriget till ryssland och ryssarna och vända de mot statens krig:
Det här är ett feltänk. Det är inte så det fungerar. Rädda människor tyr sig till en stark auktoritär ledare när de utsätts för terror, aktionen ger alltså putin en räkmacka om han klarar av att hantera det inledande kaoset och det tycks han ha gjort. Nu verkar putin sätta igång ett stort skådespel med evakueringar och antiterrorlagar som aktiverats genom att ge chefen för FSB tre områden där antiterrorlagar gäller.

De andra två skälen till aktionen är bara snömos och symboliska värden. De är ingenting vi sett något i närheten av vad gäller praktisk konsekvens av äventyret.

Och som vanligt vänder du dig till konspirationsteorier för att bekräfta din världsbild. "Skådespel med evakueringar"... Du skämmer ut dig gång på gång på gång. Fattar du inte att folk skrattar åt dig?
Citera
2024-08-10, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Gerasimov sade att av 1000 så var 950 eliminerade. Ljuger alltså din husse?

det låter konstigt, att han rapporterar så då ingen annan gjort det.
jag gissar att han känner att hans position är under hot möjligtvis, men väldigt konstigt uttalande då Ukraina fortsatte avancera, och då skulle det vara med 50 soldater de senaste fyra dygnen?

det har varit ganska konsekvent rapporterat att första dygnet var det ca 1000, varav förlusterna var 300 drygt.

det kanske är media som övertolkar eller feltolkar vad han sagt? källan var reuters?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in