2024-08-10, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Jo självklart, och det kommer fortsätta tills det förhandlas. Ryssarna bryr sig inte, de kan hålla på i flera år. Allt är upp till zelensky.

Zelensky (och resten av ukrainarna för den delen) har inga planer på att ge efter för Ryssens försök att utplåna dom. Ptuin kan skriva under fredsförslaget Zelensky tagit fram istället.
Citera
2024-08-10, 16:25
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Jag är själv mest fascinerad att det inte skett tidigare, det är logiskt att gå in i obefästa gränsområden istället för att nöta på i östlig riktning där Ukraina sakta men säkert förlorar mark. Mest förvånad att Ryssland inte har befäst gränsområdena bättre än vad de gjort men jag antar att ledningen inte ansåg att det fanns något militärstrategiskt värde av att befästa området.

Vad objektivet kan tänkas vara är jag osäker kring, men att tvinga Ryssland att lugna ner offensiven i öst och omplacera trupper norrut låter logiskt ur Ukrainsk synpunkt.
En anledning kan vara att man tidigare inte haft tillräckligt med utrustning från väst eller haft utbildning och stridserfarenhet med den.

Youtubern Perun, som jag tycker är en balanserad och tillförlitlig källa, nämner att när Strykers, CV90, Bradleys, Leoparder eller andra stridsfordon från väst blir träffade så leder det till mindre förluster än för de som har BMP:er och ryska stridsvagnar. Även om fordonet är förlorat så överlever besättningen och mekinfanteristerna för att kunna slåss en annan dag.

Det är just det teknologiska övertaget vad gäller elektronisk krigföring, skydd och drönare samt kompetensen att använda dem på ett sätt som fungerar som gör att man kan våga sig på ett anfall in i Ryssland som detta.

Förluster kommer en anfallare alltid att ta men det är skillnad att ha ett kompani utskjutna BMP-2 och tre skadade CV90 (varav två kan bärgas och repareras) om förstår vad jag menar.
Citera
2024-08-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Ukraina gick in i Belgorod Oblast tillsammans med Georgiska Frihetslegionen. Hittills har de lyckats komma 2 km in i området men förväntas gå ännu djupare in. De befinner sig i Poroz

https://wydarzenia.interia.pl/raport-ukraina-rosja/news-ukraincy-nacieraja-mieli-wkroczyc-do-kolejnego-obwodu,nId,7755027

Berlin ger fortfarande rött ljus för att skicka långdistansmissiler Taurus till Ukraina men samtidigt gav Tyskland grönt ljus att gå in i RU med tysk utrustning, enligt Politico

https://wydarzenia.interia.pl/raport-ukraina-rosja/news-kulisy-ataku-ukrainy-media-berlin-dal-zielone-swiatlo,nId,7754956

Medvedev hotar med att ryska stridsvagnar kommer rulla in på Platz der Republik i Berlin

https://wydarzenia.interia.pl/raport-ukraina-rosja/news-miedwidiew-grzmi-i-grozi-niemcom-sprowadzimy-czolgi-na-plac-,nId,7754887

Medvedev verkar ha ersatt vodka med förtunning med tanke på hans senaste käbbel

Tvivlar på att Tyskarna känner sig hotade av antika t-34r.
Citera
2024-08-10, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Jag är själv mest fascinerad att det inte skett tidigare, det är logiskt att gå in i obefästa gränsområden istället för att nöta på i östlig riktning där Ukraina sakta men säkert förlorar mark. Mest förvånad att Ryssland inte har befäst gränsområdena bättre än vad de gjort men jag antar att ledningen inte ansåg att det fanns något militärstrategiskt värde av att befästa området.

Vad objektivet kan tänkas vara är jag osäker kring, men att tvinga Ryssland att lugna ner offensiven i öst och omplacera trupper norrut låter logiskt ur Ukrainsk synpunkt.

Vet inte riktigt men det kan vara så att ukrainarna inte tidigare haft tillåtelse från väst (Nato) att använda deras vapen inne i Ryssland men nu fått det?

Ren gissning, vad f-n vet jag?
Citera
2024-08-10, 16:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Ryzzar dör så absolut inte poänglöst

Att mindre än 1 % av alla stridsdugliga män dör är tämligen poänglöst. Det gör ingen som helst skillnad i det långa loppet. De bryr sig inte om att deras soldater dör. Som vanligt. De kommer skicka soldater så länge det behövs. Som de alltid gjort.

De skickade 6 miljoner när de belägrade Berlin.

De som drabbas på riktigt är ukrainare som består av 4 ggr färre människor och redan är i stor kris och fattigdom där flera miljoner har flytt.
Citera
2024-08-10, 16:29
Medlem
Verkar kolonnen med Akhmat Tjejener som filmade kolonnen och avslöjade koordinater blev bombade om det nu stämmer.
Citera
2024-08-10, 16:29
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Gå tillbaka till mitt första inlägg. JAG hade inte velat vara med där. Det betyder väl inte att jag måste bevisa något öht för dig.
Ja, för att du påstod att de förmodligen skulle bli avskurna. Då blev jag intresserad om du har något som stödjer ditt påstående om att detta kan att hända. Så?

Allt jag sett är att offensiven idag har stoppats på två platser. Om det är temporärt eller långvarigt vet jag inte.
Citera
2024-08-10, 16:30
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Att mindre än 1 % av alla stridsdugliga män dör är tämligen poänglöst. Det gör ingen som helst skillnad i det långa loppet. De bryr sig inte om att deras soldater dör. Som vanligt. De kommer skicka soldater så länge det behövs. Som de alltid gjort.

De skickade 6 miljoner när de belägrade Berlin.

De som drabbas på riktigt är ukrainare som består av 4 ggr färre människor och redan är i stor kris och fattigdom där flera miljoner har flytt.

Skillnaden då var att det var ett berättigat krig som ryssarna förde och stridsviljan var hög.

Nu hör vi om ryssar som ger upp en masse och en inhemsk befolkning som har tröttnat på puttefnaskens terrorvälde.
Citera
2024-08-10, 16:31
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Verkar kolonnen med Akhmat Tjejener som filmade kolonnen och avslöjade koordinater blev bombade om det nu stämmer.

Vem hade kunnat förutse det?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Zelensky (och resten av ukrainarna för den delen) har inga planer på att ge efter för Ryssens försök att utplåna dom. Ptuin kan skriva under fredsförslaget Zelensky tagit fram istället.

Men så kommer det inte bli. De kommer fortsätta dö på löpande band och det är vi som betalar kalaset.
Citera
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch

Ok vi har två gubbar som vill att den andre ska gå med på sina villkor, den ena har kärnvapen och den andra inte kärnvapen. Det ena landet har flera gånger större befolkning än det andra.
Genom ett mirakel har detta land även tio gånger så många granater per dag att skicka iväg trots att tiotals länder hjälper ukraina.

Jag tror jag satsar mina korvöron på ryssland men ni som tror att ukraina ska lyckas få ryssland att kollapsa och att sedan zelensky ska lyckas sätta en marjonett istället för Putin, den planen gick nog i stöpet med denna "terroristaktion". Folk brukar inte gilla terrorister som dödar civila och skadar barn.

Vi kan nog konstatera att Zelensky förlorade denna rond.
Tråden kan låsas.
Citera
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72

Videon är ett år gammal.
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1667627451738980355
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in