2024-08-10, 14:36
  #13021
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag kan bara prata generellt pga sekretess och att det är barn det handlar om. Men man kan säga att läkarjournaler ändrats till något helt annat i utredningen. Det är inte bara felaktigt, utan även brottsligt.



Men vad är en orosanmälan? Vad bevisar en orosanmälan? Du säger ju själv att det är när någon TROR att ett barn far illa. Tror var ordet här. Det kan också vara helt falsk information. Det är många kända personer som får falska orosanmälningar och vissa föräldrar orosanmäler varandra vid infekterade vårdnadstvister med syfte att manipulera socialtjänsten. Det är TRO som ligger till grund för LVU och det sjuka är att det räcker med TRO för att omhänderta ett barn som lagen ser ut. Sug på den. Du kan få ditt barn omhändertaget för att socialsekreterare fått för sig saker felaktigt.

Läs igen vad Adina beskriver och titta på siffrorna hur många av anmälningarna som ens leder till utredning. Kan du dra någon slutsats?
2024-08-10, 14:38
  #13022
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetteBoop
Varje alltså? Åh fan

Plocka varje och se om du hittar referenser till läkare, psykolog, BUP, nätverk, vittnen, polis eller skolan i någon.

Lycka till!
2024-08-10, 14:41
  #13023
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet med majoriteten av trådens medlemmar är att de tror att alla föräldrar som har barn på LVU är som FU och Fia. Det är ju bara några få av samtliga LVU. De flesta föräldrar vågar inte prata om vad de råkat ut för och skäms för att ha blivit av med sina barn. Kanske kan det vara helt felaktigt. Det är omöjligt att veta eftersom föräldrarna ofta är så nedbrutna att de inte orkar ta vara på sina rättigheter och hitta alla felaktigheter i utredningen.

Det kan inte vara så lätt för FU och Fia heller att oftast vara ensamma. Socialtjänsten har verkligen sett till att drabbade inte vågar, fast skammen ligger helt hos socialtjänsten.
2024-08-10, 14:43
  #13024
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetteBoop
Läs igen vad Adina beskriver och titta på siffrorna hur många av anmälningarna som ens leder till utredning. Kan du dra någon slutsats?

Din källa är familjejagaren i 15 år Adina?
2024-08-10, 14:46
  #13025
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetteBoop
Läs igen vad Adina beskriver och titta på siffrorna hur många av anmälningarna som ens leder till utredning. Kan du dra någon slutsats?

Och vad bevisar det? Det förringar inte systemfelet med de icke rättssäkra utredningarna som leder till felaktiga och olagliga omhändertaganden. Soc tar barn precis som de vill. Det är bara att anpassa utredningen efter LVU och ljuga om så krävs. Att det finns skydd i domstol är bara spel för gallerierna.

Hur tänkte du att man skulle kunna dra någon slutsats av något sådant? Vad man kan dra slutsatser av är att kritiskt granska samtliga utredningar och placeringar som pågår och gå igenom allt material. Det hade verkligen behövts.

Vad som är intressant är vilka bevis som räcker för soc för att omhänderta ett barn. Det behövs inte mycket alls och utredningen kan anpassas så att vilket barn som helst skulle kunna omhändertas.
2024-08-10, 14:49
  #13026
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubba-Klubba50
Det kan inte vara så lätt för FU och Fia heller att oftast vara ensamma. Socialtjänsten har verkligen sett till att drabbade inte vågar, fast skammen ligger helt hos socialtjänsten.

De flesta föräldrar vill skydda sina barn och kommer inte att out:a dem. Därför vågar de inte prata om vad de upplevt offentligt. Soc har hela tiden fördelar och gömmer sig bakom sekretess och de sitter på en stor mängd material som svenska folket aldrig kommer att få se någonsin. Men där döljer sig det mycket smuts med stor sannolikhet. Väldigt stora mängder smuts.
2024-08-10, 15:03
  #13027
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubba-Klubba50
Plocka varje och se om du hittar referenser till läkare, psykolog, BUP, nätverk, vittnen, polis eller skolan i någon.

Lycka till!
Referenser brukar förekomma i lvu domar , typ pappa har lämnat in intyg från läkare, skriftlig info från närstående , intyg från barnets lärare osv , det finns alltså att ta ställning till men införs inte i domar vad det står i dessa intyg, brev eller vad det nu är . Inte ens i brottmål med förundersökning på 3000 sidor tas info med i domar på 12 sidor .
Finns liksom ett skäl till att inte lägga in info från olika instanser som BUP osv eftersom det då skulle bli kaos när det ska lämnas ut dom och mycket måste maskas pga sekretess , rättegångar skulle dessutom i många fall behöva vara stängda
2024-08-10, 15:16
  #13028
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubba-Klubba50
Din källa är familjejagaren i 15 år Adina?
Adina refererade till socialstyrelsens siffror, litar mer på dem än Fias 500 miljarder åtminstone haha.
__________________
Senast redigerad av vajervevaren 2024-08-10 kl. 15:19.
2024-08-10, 15:22
  #13029
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Adina refererade till socialstyrelsens siffror, litar mer på dem mer än Fias 500 miljarder åtminstone haha.
Beslut om att inleda utredningen betyder inte att det sker en utredning eftersom ett enda kontakt kan visa att det fanns noll substans i anmälan tex om någon anmält att barnen lever i misär bland avföring bland icke-rumsrena djur och familjen har noll husdjur
2024-08-10, 15:44
  #13030
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gubba-Klubba50
Använder du dig av denna retorik i kommunfullmäktige också eller bara efter du kokainet har fått sin verkan?

Sett till din angreppsteknik undrar jag om du är rätt person att kritisera socialsekreterare för att använda sig av ogrundade anklagelser.
2024-08-10, 16:48
  #13031
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Nej , de flesta föräldrar som har barn på lvu ägnar sig åt att arbeta med vad det nu är som lett till att barnen tagits så att barnen ska komma hem så snart som det är möjligt , de har inte tid över att sitta på tiktok i timmar eftersom de arbetar och ägnar övrig tid åt att göra de förändringar som behövs samt försöker upprätthålla ett vanligt liv så att de mentalt håller sig stabila trots att barnen inte finns hemma. Ett antal av de aktiva lvu - föräldrarna som syns har hamnat hos kronofogden , slutat jobba , blivit vräkta osv och med hamnat längre från att få hem barnen för att det inte finns stabilitet kring boende osv

Detta med att genuint engagera sig i barnen är i regel det enda hållbara och i längden belönande, dessvärre finns det en liten grupp som inte inser det, andra är inte förmögna att engagera sig eller genomföra förändringar.

Ett bra exempel är alla dessa män som under ett par decennier vrålat sig hesa över att kvinnor alltid vinner i vårdnadstvister, att socialtjänsten tar parti för kvinnorna och att kvinnorna är i maskopi med socialtjänsten.

Johanna Schiratzki är Sveriges främsta forskare när det gäller barn- och familjerätt. När hon bestämde sig för att granska närmare 400 hovrättsdomar gällande vårdnadstvist kunde hon se ett tydligt mönster. Den förälder som kunde utpekas som "primärförälder" dvs den förälder som tagit hand om barnen mest, var i regel den som fick vårdnaden. Gissa könet på den förälder som tagit hand om barnen mest. Ett annat mönster var att den förälder som försvårade umgänge eller försökte förändra barnens vardag också var den förälder som drog nitlott i vårdnadstvister.

Den förälder som tappar barnfokus/barnets bästa, och istället går upp i kampen mot den andre föräldern och/eller myndigheter, blir sällan en vinnare.
2024-08-10, 17:10
  #13032
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Detta med att genuint engagera sig i barnen är i regel det enda hållbara och i längden belönande, dessvärre finns det en liten grupp som inte inser det, andra är inte förmögna att engagera sig eller genomföra förändringar.

Ett bra exempel är alla dessa män som under ett par decennier vrålat sig hesa över att kvinnor alltid vinner i vårdnadstvister, att socialtjänsten tar parti för kvinnorna och att kvinnorna är i maskopi med socialtjänsten.

Johanna Schiratzki är Sveriges främsta forskare när det gäller barn- och familjerätt. När hon bestämde sig för att granska närmare 400 hovrättsdomar gällande vårdnadstvist kunde hon se ett tydligt mönster. Den förälder som kunde utpekas som "primärförälder" dvs den förälder som tagit hand om barnen mest, var i regel den som fick vårdnaden. Gissa könet på den förälder som tagit hand om barnen mest. Ett annat mönster var att den förälder som försvårade umgänge eller försökte förändra barnens vardag också var den förälder som drog nitlott i vårdnadstvister.

Den förälder som tappar barnfokus/barnets bästa, och istället går upp i kampen mot den andre föräldern och/eller myndigheter, blir sällan en vinnare.
Åtminstonde för några år sedan var det gemensam vårdnad i 95-96 % av fallen efter separation , där det blev enskild vårdnad var det främst kvinnor . Numera är det dessutom så.att väldigt hög procent bor varannan vecka om det är möjligt vilket enligt forskning är det bästa efter separation vilket är ganska självklart så att inte ena föräldern blir den roliga som man gör saker med på helgen medan den andre tjatar om läxor osv

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in