Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Du tror att det är många som fuskar? Tolkar jag dig rätt då?
Ja det är många som har den uppfattningen och min bestämda uppfattning efter vad jag själv sett är att kritiken är fullständigt korrekt. Det fuskas framförallt med följande:
Läkarutlåtande bortses ifrån, eller vantolkas, läkarjournaler ändras till föräldrarnas nackdel, det klipps och klistras och hoppas i tid, utan att det redovisas i utredningen för att förvilla läsaren och domstolen. Underlag saknas för allvarliga anklagelser i råmaterialet. mm mm. Fuskandet är på en nivå där det är ett systematiskt fel, eftersom det är så många föräldrar som upplever exakt samma problem. Att det kan vara så är för att soc aldrig kan åka dit för detta i princip. Och det spelar ingen roll om det gjort fel fullt medvetet. Ingen stoppar dem och de går bara vidare till nästa familj.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Majoriteten är korrekta, det är ju känt sen tidigare, men hur många är många?
Ja men om vi nu jämför med brottmål så skulle det vara totalt oacceptabelt att fälla någon på felaktiga grunder.
När det gäller LVU är det precis tvärtom. Där gäller i princip omvänd bevisbörda. Det är alltså föräldrarna som måste hitta alla fel i utredningen och försvara sig mot alla anklagelser och hellre fälla en fria gäller som princip i domstolen.
Det finns ingen ursäkt att "majorieten av fallen är korrekta" om det är så att ETT fall är felaktigt. Föräldrar ska inte bli av med sina barn på för lösa grunder, men så går det dessvärre till idag för att vi har den ordning vi har och en totalt inkompetent socialtjänst.
Att felaktigt omhänderta barn är oerhört skadligt både för barnet och föräldrarna. Det får bara inte bli fel, precis som att man inte fäller någon som är oskyldig till ett brott i en domstol.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Ok men detta låter ju som ett lagtekniskt problem, jag tror inte jag delar din uppfattning här.
Ja det är många faktorer som samverkar som orsakar problemen. Lagstiftningen ger stort utrymme till fantasier. Inkompetenta socialsekreterare jobbar efter manualen och vet inte hur man utreder på ett rättssäkert sätt, eller ens försöker utreda rättssäkert.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Om en socialsekreterare ljuger med uppsåt i rätten i ett LVU-mål så blir den ju skyldig till brott antingen enligt 15e eller 20e kapitlet i brottsbalken?
Ja, men hur många fälls för det? I princip ingen. Och det spelar ingen roll hur mycket bevis föräldrar har. De åker i princip aldrig dit trots att de begår brott i myndighetsutövningen. Därför har de satt i system att skriva precis exakt vad de vill för att sätta dit föräldrar och omhänderta barn med falska argument.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Ok men då är det väl inte så konstigt att jag inte "kan ta in det allvarliga" när det enda sättet att kunna ta in det är att läsa material som är jättesvårt att få tag i?
Nej men ändå har du förutfattade meningar om föräldrar utan att läsa allt. Det är möjligt att just dessa föräldrar på TT är rent fel ute och att deras LVU är korrekt. Det vet inte jag. Men jag har inga förutfattade meningar. Jag lyssnar på deras kritik och en del av den kan jag instämma i.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Men seriöst nu smälter min hjärna, nu har du sagt att det räcker med att läsa en lvu-utredning, och nu även att det givetvis inte räcker.
Det räcker med att läsa en LVU-utredning för att hitta "bevis" i stil med. Person x har hört från person y att en icke namngiven person z berättat ...... Det är den typen av bevisföring som accepteras av domstolarna. Hade det varit brottmål hade det aldrig någonsin blivit något åtal på så lösa grunder.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Vilket av dina två uttalanden ska jag ta åt mig, då de strider mot varandra.
Försöker du medvetet missförstå vad jag skriver?
Läser man bara utredningen kan man hitta svaga argument och lösa rykten som argument. Går man djupare och läser råmaterialet kan man hitta manipulationerna. (mixtrande med läkarutlåtanden, läkarjournaler, vittnesmål mm)
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Men jag tror jag förstått så här långt, du får gärna rätta något om jag missförstått.
Tycker jag förklarat ganska bra. Och för att få rätt bild är min rekommendation att utan att lägga in egna värderingar läsa igenom en LVU-utredning med kritiska glasögon och sedan gå igenom allt råmaterial. Detta från en förälder som anser sig blivit utsatt för soc fuskande i utredningar. Det finns många exempel på detta och det är därför bland annat Bo Edvardsson fullständigt korrekt kritiserat soc för detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Man kan inte säga någonting egentligen såvidare man inte har tillgång till utredningar samt allt material de bygger på. Men får man tillgång till några stycken, (hur många räcker tycker du?)
Ju fler man läser desto mer förstår man vad som är fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Då vet man med säkerhet hur socialtjänsten i helhet fungerar? Har jag förstått rätt då på ett ungefär?
ja och socialtjänsten fungerar mycket dåligt. Kolla själv vad den allmänna uppfattningen är om socialtjänsten hos föräldrar som tvingas ha med den myndigheten att göra.