2024-08-10, 11:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Anthony Jamal Rabie samtyckte fullt ut till vårdplanen medan Sofia Palm samtidigt inte samtyckte till planen.

Vad innehöll denna plan som Palm ansåg var omöjligt att acceptera?
2024-08-10, 11:22
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Alltså jag tror personligen att kvaliteten kan variera. Vissa socialsekreterare gör säkert precis enligt skolboken och manualen, men många fuskar med innehållet. Kanske pga tidsbrist?

Du tror att det är många som fuskar? Tolkar jag dig rätt då?

Citat:
Det är inte fel på alla LVU-utredningar, men många av dem har stora brister i bevisföringen mot föräldrarna.

Majoriteten är korrekta, det är ju känt sen tidigare, men hur många är många?

Citat:
Problemet med LVU-lagen är att den ger ganska stort utrymme för fantasier hos socialsekreterarna. Inget behöver egentligen ha hänt rent fysiskt, utan det handlar snarare om att bedöma risker om vad som eventuellt KAN hända barnet om det fortsätter att bo hemma. Men vad som är en risk är ju egentligen en subjektiv åsikt.

Ok men detta låter ju som ett lagtekniskt problem, jag tror inte jag delar din uppfattning här.
Om en socialsekreterare ljuger med uppsåt i rätten i ett LVU-mål så blir den ju skyldig till brott antingen enligt 15e eller 20e kapitlet i brottsbalken?

Citat:
ja det är mycket allvarligt givetvis, eftersom alla som har barn kan drabbas. Helt vanliga föräldrar och det behöver INTE ha med föräldraskapet att göra överhuvudtaget.

Det är bra att läsa några stycken och särskilt från föräldrar som anser att de är bristande och felaktiga.

Ok har du några jag kan läsa?

Förslagsvis från någon förälder som anser att den är felaktig om de vill dela med sig av den. Det är ju just detta som är problemet. De är svåra att få tag i och det gör att soc kan jobba relativt ostört och slippa kritik. Många föräldrar känner skam över att ha problem med soc och vill därför inte dela med sig av utredningar eller överhuvudtaget prata om vad de upplevt. De flesta är tysta och finns inte på TT.

Ok men då är det väl inte så konstigt att jag inte "kan ta in det allvarliga" när det enda sättet att kunna ta in det är att läsa material som är jättesvårt att få tag i?

Citat:
Det kan man givetvis inte göra, men vad man kan göra är att faktiskt läsa hela utredningar där föräldrar riktar kritik mot samma utredning. Sedan kan man gå ännu djupare och läsa allt material om de vill dela med sig av det. Det är först när man gjort det som polletten trillar ner. Och när man förstått hur det går till så inser man hur farligt detta är ur ett demokratiskt perspektiv.

Men seriöst nu smälter min hjärna, nu har du sagt att det räcker med att läsa en lvu-utredning, och nu även att det givetvis inte räcker.

Vilket av dina två uttalanden ska jag ta åt mig, då de strider mot varandra.

Men jag tror jag förstått så här långt, du får gärna rätta något om jag missförstått.

Man kan inte säga någonting egentligen såvidare man inte har tillgång till utredningar samt allt material de bygger på. Men får man tillgång till några stycken, (hur många räcker tycker du?)
Då vet man med säkerhet hur socialtjänsten i helhet fungerar? Har jag förstått rätt då på ett ungefär?
2024-08-10, 11:23
Avstängd
Tanachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Vad innehöll denna plan som Palm ansåg var omöjligt att acceptera?

Innehållet är det immateriella. Det viktiga är hur du beter dig och att du förstår din roll när du har att göra med myndigheter, vilket Jamal förstod och inte Sofia som damp ner i toaletthålet.
Senast redigerad av Tanach 2024-08-10 kl. 11:25.
2024-08-10, 11:29
Medlem
Citat:
Självklart vet jag att kokain är olagligt. Säg rätt ut vad du vill ha sagt istället för att insinuera som den fega ryggradslösa demokratifkentliga rättshaverist du är. Kom igen nu.

Känner du dig träffad?
2024-08-10, 11:30
Avstängd
Tanachs avatar
Det råder ingen tvekan om att Sofia Palm har antisociala personlighetsdrag och som man kan bygga vidare på.
2024-08-10, 11:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Kvinnan där barnet togs med polis förstår inte varför hennes andra barn får vara hemma medan den lilla barnet bara får träffa henne med stöd . Det lilla barnet i detta fall har ingen pappa som finns med i bilden och har heller aldrig funnits det äldre barnet bor vv och har då en vuxen till i sin vardag , är äldre och genom att vara i skola har det tillgång till andra vuxna och kan berätta om det är något som inte är bra , det lilla barnet hade bara mamma

Det är ett flertal av dessa föräldrar som uttrycker att de inte förstår hur de kan anses sakna föräldraförmåga gällande ett barn samtidigt som de får ha vårdnaden om syskonen. De använder sedan detta faktum som ett bevis på inkompetent socialtjänst. Förklaringen är hänsyn tagen till barns varierade behov vilket kan handla om personlighet, ålder, diagnoser samt relationer i familjen.

Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Innehållet är det immateriella. Det viktiga är hur du beter dig och att du förstår din roll när du har att göra med myndigheter, vilket Jamal förstod och inte Sofia som damp ner i toaletthålet.

Samtidigt är de planerade insatserna vs föräldrarnas argument av intresse.
2024-08-10, 11:45
Medlem
Hugin86s avatar
Hur många är de nu på tiktok

Är ju mamma fia pappa sule

Någon medelålders kvinna

Och någon typ Brasilien kvinna

Som kör live och talar om att deras barn blivit kidnappade helt utan anledning
2024-08-10, 11:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gubba-Klubba50
Känner du dig träffad?

Svara på frågan, sluta insinuera, säg exakt vad du vill istället. Om du inte fixar det, om uppgiften är dig övermäktig, så förvånar det inte eftersom du är en demokratifientlig ryggradslös rättshaverist men då ska du nog ändra strategi och försöka gå vidare i livet.
2024-08-10, 11:53
Medlem
Citat:
Det är ett flertal av dessa föräldrar som uttrycker att de inte förstår hur de kan anses sakna föräldraförmåga gällande ett barn samtidigt som de får ha vårdnaden om syskonen. De använder sedan detta faktum som ett bevis på inkompetent socialtjänst. Förklaringen är hänsyn tagen till barns varierade behov vilket kan handla om personlighet, ålder, diagnoser samt relationer i familjen.

Samtidigt är de planerade insatserna vs föräldrarnas argument av intresse.
Precis så är det , äldre barn som är självgående har andra behov , förälder kan klara ett barn utan diagnoser men inte ett som kräver mer pga diagnoser, andre föräldern kan kompensera för brister om den bor i hushållet eller om det är växelvis boende ha barnet flexibelt utifrån behov men finns det halvsyskon vars andre förälder inte finns i bilden finns det ingen som kan göra detta .
I fallet med mamman tyckte hon att soc när de kom med polis kunde lämna det lilla barnet med nya pojkvännen hon känt några månader och hon själv skulle hålla sig borta ..
2024-08-10, 11:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Du tror att det är många som fuskar? Tolkar jag dig rätt då?
Ja det är många som har den uppfattningen och min bestämda uppfattning efter vad jag själv sett är att kritiken är fullständigt korrekt. Det fuskas framförallt med följande:

Läkarutlåtande bortses ifrån, eller vantolkas, läkarjournaler ändras till föräldrarnas nackdel, det klipps och klistras och hoppas i tid, utan att det redovisas i utredningen för att förvilla läsaren och domstolen. Underlag saknas för allvarliga anklagelser i råmaterialet. mm mm. Fuskandet är på en nivå där det är ett systematiskt fel, eftersom det är så många föräldrar som upplever exakt samma problem. Att det kan vara så är för att soc aldrig kan åka dit för detta i princip. Och det spelar ingen roll om det gjort fel fullt medvetet. Ingen stoppar dem och de går bara vidare till nästa familj.

Citat:
Majoriteten är korrekta, det är ju känt sen tidigare, men hur många är många?
Ja men om vi nu jämför med brottmål så skulle det vara totalt oacceptabelt att fälla någon på felaktiga grunder.

När det gäller LVU är det precis tvärtom. Där gäller i princip omvänd bevisbörda. Det är alltså föräldrarna som måste hitta alla fel i utredningen och försvara sig mot alla anklagelser och hellre fälla en fria gäller som princip i domstolen.

Det finns ingen ursäkt att "majorieten av fallen är korrekta" om det är så att ETT fall är felaktigt. Föräldrar ska inte bli av med sina barn på för lösa grunder, men så går det dessvärre till idag för att vi har den ordning vi har och en totalt inkompetent socialtjänst.

Att felaktigt omhänderta barn är oerhört skadligt både för barnet och föräldrarna. Det får bara inte bli fel, precis som att man inte fäller någon som är oskyldig till ett brott i en domstol.

Citat:
Ok men detta låter ju som ett lagtekniskt problem, jag tror inte jag delar din uppfattning här.
Ja det är många faktorer som samverkar som orsakar problemen. Lagstiftningen ger stort utrymme till fantasier. Inkompetenta socialsekreterare jobbar efter manualen och vet inte hur man utreder på ett rättssäkert sätt, eller ens försöker utreda rättssäkert.

Citat:
Om en socialsekreterare ljuger med uppsåt i rätten i ett LVU-mål så blir den ju skyldig till brott antingen enligt 15e eller 20e kapitlet i brottsbalken?
Ja, men hur många fälls för det? I princip ingen. Och det spelar ingen roll hur mycket bevis föräldrar har. De åker i princip aldrig dit trots att de begår brott i myndighetsutövningen. Därför har de satt i system att skriva precis exakt vad de vill för att sätta dit föräldrar och omhänderta barn med falska argument.

Citat:
Ok men då är det väl inte så konstigt att jag inte "kan ta in det allvarliga" när det enda sättet att kunna ta in det är att läsa material som är jättesvårt att få tag i?
Nej men ändå har du förutfattade meningar om föräldrar utan att läsa allt. Det är möjligt att just dessa föräldrar på TT är rent fel ute och att deras LVU är korrekt. Det vet inte jag. Men jag har inga förutfattade meningar. Jag lyssnar på deras kritik och en del av den kan jag instämma i.

Citat:
Men seriöst nu smälter min hjärna, nu har du sagt att det räcker med att läsa en lvu-utredning, och nu även att det givetvis inte räcker.
Det räcker med att läsa en LVU-utredning för att hitta "bevis" i stil med. Person x har hört från person y att en icke namngiven person z berättat ...... Det är den typen av bevisföring som accepteras av domstolarna. Hade det varit brottmål hade det aldrig någonsin blivit något åtal på så lösa grunder.

Citat:
Vilket av dina två uttalanden ska jag ta åt mig, då de strider mot varandra.
Försöker du medvetet missförstå vad jag skriver?

Läser man bara utredningen kan man hitta svaga argument och lösa rykten som argument. Går man djupare och läser råmaterialet kan man hitta manipulationerna. (mixtrande med läkarutlåtanden, läkarjournaler, vittnesmål mm)

Citat:
Men jag tror jag förstått så här långt, du får gärna rätta något om jag missförstått.
Tycker jag förklarat ganska bra. Och för att få rätt bild är min rekommendation att utan att lägga in egna värderingar läsa igenom en LVU-utredning med kritiska glasögon och sedan gå igenom allt råmaterial. Detta från en förälder som anser sig blivit utsatt för soc fuskande i utredningar. Det finns många exempel på detta och det är därför bland annat Bo Edvardsson fullständigt korrekt kritiserat soc för detta.

Citat:
Man kan inte säga någonting egentligen såvidare man inte har tillgång till utredningar samt allt material de bygger på. Men får man tillgång till några stycken, (hur många räcker tycker du?)
Ju fler man läser desto mer förstår man vad som är fel.

Citat:
Då vet man med säkerhet hur socialtjänsten i helhet fungerar? Har jag förstått rätt då på ett ungefär?
ja och socialtjänsten fungerar mycket dåligt. Kolla själv vad den allmänna uppfattningen är om socialtjänsten hos föräldrar som tvingas ha med den myndigheten att göra.
2024-08-10, 12:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Sitter en kvinna på tiktok där barnet togs dramatiskt för att hon stuckit långt med det när beslut om lvu kommit , hon fantiserar ihop att lvu tagits olagligt för att det inte finns någon utredning eftersom hon vägrat att delta i på något sätt i en utredning .

Kvinnan där barnet togs med polis förstår inte varför hennes andra barn får vara hemma medan den lilla barnet bara får träffa henne med stöd . Det lilla barnet i detta fall har ingen pappa som finns med i bilden och har heller aldrig funnits det äldre barnet bor vv och har då en vuxen till i sin vardag , är äldre och genom att vara i skola har det tillgång till andra vuxna och kan berätta om det är något som inte är bra , det lilla barnet hade bara mamma

De flesta föräldrar med barn på LVU är INTE på TT. Snälla sluta upp med dina vanföreställningar om föräldrar och kom in i matchen. Läs hela utredningar med kritiska glasögon och allt material som utredningen baseras på och återkom sedan. Tack på förhand!
2024-08-10, 12:15
Medlem
Citat:
De flesta föräldrar med barn på LVU är INTE på TT. Snälla sluta upp med dina vanföreställningar om föräldrar och kom in i matchen. Läs hela utredningar med kritiska glasögon och allt material som utredningen baseras på och återkom sedan. Tack på förhand!
Nej , de flesta föräldrar som har barn på lvu ägnar sig åt att arbeta med vad det nu är som lett till att barnen tagits så att barnen ska komma hem så snart som det är möjligt , de har inte tid över att sitta på tiktok i timmar eftersom de arbetar och ägnar övrig tid åt att göra de förändringar som behövs samt försöker upprätthålla ett vanligt liv så att de mentalt håller sig stabila trots att barnen inte finns hemma .
Ett antal av de aktiva lvu - föräldrarna som syns har hamnat hos kronofogden , slutat jobba , blivit vräkta osv och med hamnat längre från att få hem barnen för att det inte finns stabilitet kring boende osv

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in