2024-08-07, 19:15
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
De absolut mest grälsjuka white trash-figurerna jag känner till, är fixerade vid just "falska människor". Vad det innebär vet jag inte, men de blir ständigt osams med människor, som de sedan kallar för falska.

Jag tror att det handlar om att de inte begriper att någon kan vara trevlig av rent artighet, utan att nödvändigtvis vara din vän för livet.

Det låter som människor som har ADHD. De säger att de alltid talar sanning. Och att det skulle vara fint. Men de säger saker som alla vet, som inte behöver sägas, typ vad fet du är.
Citera
2024-08-07, 19:45
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det låter som människor som har ADHD. De säger att de alltid talar sanning. Och att det skulle vara fint. Men de säger saker som alla vet, som inte behöver sägas, typ vad fet du är.

ADHD och Aspergers. "Diagnoser", som de feta wt-morsorna brukar kallade för det för på Facebook.
Citera
2024-08-08, 22:00
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Falskhet är något som uppstår i relation. Klassperspektivet på falskhet som togs upp innan är intressant. De som står högre upp på samhällsstegen eller i den sociala hierarkin är naturligtvis bekväma med det och vill stanna där. Denna önskan är högre prioriterad än rättvisa och utjämning. Men den som når "utjämning" genom att ta sig högre upp förändras. Det kallas för att makt korrumperar. Därför kommer vi att fortsätta ha ett ojämlikt samhälle, med små justeringar som passar den rådande tidsandan. Det som förändras är vilken grupp som klättrar högre upp på den andres bekostnad. Så den som säger sig vara för utjämning och jämlikhet är i de allra flesta fall falsk gentemot sin omgivning.

Förr om åren såg jag ofta frustrerade Flashbackare peka ut det uppenbara hyckleriet hos en föreställd elit boende på Södermalm, lite så som Svenska Akademien beskrivs ovan. Det tycks ha avtagit till förmån för lite avslaget småsparkande på vitt slödder, som Carina Rydberg ur nämnda elit kallade en uppväxtskildring.

En falsk person, har jag lärt mig den hårda vägen, kallar andra "äkta", som smicker, som ömkande. Att du är äkta betyder att jag hittar ingen agenda hos dig, jag hittar naivitet hos dig, jag kan utnyttja dig, jag kan göra vad jag vill mot dig, jag tänker ta mig rätten att göra vad jag vill mot dig och genom att säga att du är äkta hoppas jag öppna en dörr till det jag vill göra mot dig. En reko person har oftast inget behov av att klistra sina etiketter på dig öppet, eftersom den inte ser dig som någonting att vinna på. Det politiska spelet är per definition falskt.

Finns det inte ett problem i det du beskriver med att dom som säger sig hata eliten är dom som faktiskt gynnar den? En person som skriver att den hatar dom som är vår tids elit uttrycker en missaktning mot att det finns dom som står högre än en själv och kan sätta tonen, men är inte det också litegrann en gest i att sätta denna elit på en guldtron och befästa deras högre ställning? I ett annat samhälle kanske dom som har dom skarpaste hjärnorna styra utan dom som finns idag och befästa att dom flesta vanliga människor bara skulle fatta massa beslut som inte är bra för dom? Med silversked matas dom och tvingas in hjärntvätt, men vad är det där inne i huvudet som säger att du aldrig blir nöjd lilla svensson?

Genom att befästa att eliten ska lova det bästa åt folket, så är då eliten falska och lovar det bästa åt dom dom härskar över? Är den bittra människan som vänder sig mot eliten inte medveten om att han själv skulle kunna klättra och kanske byta ut dom en dag?

Är det definitionen av falskhet, gentemot dom som är populister i en rävsax?
Citera
2024-08-08, 22:38
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Finns det inte ett problem i det du beskriver med att ...

Händer på höft, stort arsle.
Alltid redo att förnedra.

Är det definitionen av falskhet, gentemot dom som är populister i en rävsax?

Jag fattar!
Citera
2024-08-08, 22:58
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Jag fattar!

Varför blev du så kränkt?
Jag fattar inte.

Sen så är det inte litegrann överskattat att ge ett kort svar för att verka smart och överlägsen? Att inte svara är väl inte som en styrka, är det inte snarare att man inte har den mentala kapaciteten för det?
Senast redigerad av .Hellraiser. 2024-08-08 kl. 23:02.
Citera
2024-08-09, 08:39
Medlem
DrJolls avatar
Den personen ljuger ofta och är manipuleativ. Också bara snackar utan att visa nånting positivt i ren handling.
Citera
2024-08-09, 09:54
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJoll
Den personen ljuger ofta och är manipuleativ. Också bara snackar utan att visa nånting positivt i ren handling.

En sak jag funderat på är om det finns en koppling mellan att dominanta människor ofta uppvisar arrogans och manipulerar andra? Kan det vara att det går hand i hand kanske?
Citera
2024-08-09, 10:01
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
En sak jag funderat på är om det finns en koppling mellan att dominanta människor ofta uppvisar arrogans och manipulerar andra? Kan det vara att det går hand i hand kanske?

Den kopplingen är klassisk. Vad gäller narcisisstiska och manipuleativa personer.
Citera
2024-08-09, 15:16
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJoll
Den kopplingen är klassisk. Vad gäller narcisisstiska och manipuleativa personer.

Ja, håller med dig. Dominanta människor ska alltså ha olika lite knepiga drag. Och en dominant person brukar kunna beskrivas som en person som sätter hela rummet i gungning och dunsar ned med kraft, inte sant?
Citera
2024-08-09, 21:09
Mina tidigare inlägg i tråden är baserade på en verklig person. Är rätt säker på att denne är sk. dold (covert) narcissist.

Personen har alltid varit trevlig men ändå skum på något vis. Dyker ofta upp men är fåordig, blyg och tillbakadragen. Delar sällan med av sig själv, är distanserad och verkar inte genuint intresserad av andra. Pratar mest om alldagliga ting eller ber om något. Verkar tröttna fort och lämnar oftast sällskapet plötsligt.

Är trots detta beroende av uppmärksamhet. Har många tatueringar och bär ofta kläder som visar mycket hud för att dessa ska synas. Klipper plötsligt håret kort och bleker det, samt bär blåa kontaktlinser. Vill gärna visa upp nya kläder och attiraljer och tigger komplimanger om dessa.

Är väldigt anspråksfull och vill ständigt ha hjälp med saker. Är otroligt kräsen och petig med maten. Bjuds denne in till någon aktivitet eller uppgift är denna gärna fysiskt närvarande men avstår från att aktivt delta förutom då det direkt gynnar personen.

Kan inte hålla i pengar och verkar ha ett tvångsmässigt behov av att handla. Impulsköper en massa skräp som sedan dumpas efter ett tag. Har städmani vad det gäller det egna hemmet men är helt obrydd över att lämna smuts, skräp och oreda efter sig på andra ställen.
Senast redigerad av Pecka- 2024-08-09 kl. 22:03.
Citera
2024-08-09, 21:59
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ja, håller med dig. Dominanta människor ska alltså ha olika lite knepiga drag. Och en dominant person brukar kunna beskrivas som en person som sätter hela rummet i gungning och dunsar ned med kraft, inte sant?

Jo exakt, och ljuger utan att bry sig. Och liksom är hotfull och ställer ultimatum. Gör så annars så.. osv
Citera
2024-08-10, 05:34
Vidare har personen nästan aldrig besök eller besöker någon annan. Har sett vad jag antar är anhöriga vid ett par tillfällen under flera års tid. Verkar inte inte heller ha några direkta kompisar.

Personen är allmänt rastlös, otålig och impulsiv. Vandrar omkring som en osalig ande och tjatar om saker den behöver. Verkar ha bristande respekt för andras personliga utrymme. Om ett par sitter för sig själva avskilt och pratar tränger sig personen på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in