2024-08-07, 10:20
Falskhet är något som uppstår i relation. Klassperspektivet på falskhet som togs upp innan är intressant. De som står högre upp på samhällsstegen eller i den sociala hierarkin är naturligtvis bekväma med det och vill stanna där. Denna önskan är högre prioriterad än rättvisa och utjämning. Men den som når "utjämning" genom att ta sig högre upp förändras. Det kallas för att makt korrumperar. Därför kommer vi att fortsätta ha ett ojämlikt samhälle, med små justeringar som passar den rådande tidsandan. Det som förändras är vilken grupp som klättrar högre upp på den andres bekostnad. Så den som säger sig vara för utjämning och jämlikhet är i de allra flesta fall falsk gentemot sin omgivning.

Förr om åren såg jag ofta frustrerade Flashbackare peka ut det uppenbara hyckleriet hos en föreställd elit boende på Södermalm, lite så som Svenska Akademien beskrivs ovan. Det tycks ha avtagit till förmån för lite avslaget småsparkande på vitt slödder, som Carina Rydberg ur nämnda elit kallade en uppväxtskildring.

En falsk person, har jag lärt mig den hårda vägen, kallar andra "äkta", som smicker, som ömkande. Att du är äkta betyder att jag hittar ingen agenda hos dig, jag hittar naivitet hos dig, jag kan utnyttja dig, jag kan göra vad jag vill mot dig, jag tänker ta mig rätten att göra vad jag vill mot dig och genom att säga att du är äkta hoppas jag öppna en dörr till det jag vill göra mot dig. En reko person har oftast inget behov av att klistra sina etiketter på dig öppet, eftersom den inte ser dig som någonting att vinna på. Det politiska spelet är per definition falskt.
Citera
2024-08-07, 10:25
De första sakerna jag tänker på är följande:
  • Utnyttjar andra (parasitisk livsstil)
  • Utnyttjar förmåner eller allt som är gratis till det yttersta
  • Allmänt krävande och tjatig
  • Ingen respekt för andras behov och tid
  • Tar inget ansvar
  • Förväntar sig att andra ska reda upp saker personen har ställt till med
  • Skyller ifrån sig/skyller på omständigheter
  • Opålitlig
  • Snor saker eller använder bekantskaper för att kunna handla saker billigare
  • Gör allt för att förändra sitt utseende med exempelvis överdrivet mycket synliga tatueringar, färgade linser osv.
Senast redigerad av Pecka- 2024-08-07 kl. 10:27.
Citera
2024-08-07, 14:01
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aPOCC
Fråga dig först hur en genuin, äkta, person är. Motsatsen av en sådan person, är en falsk person.

Jag skulle säga att människor som beter sig likadant mot alla, oavsett miljö eller situation, är äkta. Falska personer däremot är som kameleonter, och förändras beroende på vem de interagerar med. Även kallat social kompetens, eller charm, dvs en förmåga att manipulera andra att gilla dom, och de är oftast gillade att alla (åtminstone inledningsvis).

Ännu en guldtråd. 😎 Vaknade upp med 50 svar.

Aha, liksom att man anpassar sig efter hur andra beter sig? Sociala skills brukar man prata om, kanske det som också översätts till social kompetens? Sen kanske sociala spelet överlappar litegrann med social kompetens?

Känns som vi kommer lite närmare.
Citera
2024-08-07, 14:10
Kom på några till:
  • Grisar och skräpar ner och gör aldrig i ordning efter sig
  • Tigger komplimanger
  • Har ett foto på sig själv som bakgrund på mobiltelefonen
Citera
2024-08-07, 14:21
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Det är nog en garanti att en narkoman ljuger. Finns väl ingen som litar på en människa som knarkar mycket. Det är fan dom mest opålitliga människorna man kan hitta, tillsammans med psykopaterna. Run bitch ruuuun

Tror en del av dom grejerna kan överlappa med mörka triaden. För flera år sen så höll jag på med lite sånt och det snöade konstant.

Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Kom på en till! Dom är överdrivet tillmötesgående.

En riktig människa har egna åsikter och vågar säga vad dom tycker. En falsk person vill bara bli omtyckt och bli insläppt. Så personen kan vara sådär överdrivet trevlig, och härma ens personlighet för att bli omtyckt och för att man ska känna ”gud vad vi tänker lika” dig gillar jag!

Det är manipulation.

En sak är väl att försöka känna in gruppen och bli omtyckta så finns det ju vissa triggers som man "plockar poäng" på genom att hålla med andra istället för att starta en debatt. Säga bra, tack, osv ger också poäng som gör att man får mer makt.

Dock så är det väl ganska ointressant med människor som aldrig har något att säga eller en unik åsikt som alla andra? Typ som människor som är sossar bara för att dom inte vill riskera nåt? Liksom det kan va lite både och.
Citera
2024-08-07, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Inte så moralisk men jag är oftast inte elak.

Men hur ser man om någon är falsk?
Svårt att definiera men såna som inte är äkta människor.

Diskutera.

Falska människor är skådespelare som för det mesta alltid försöker blidka åhöraren, vilket i slutändan ska gynna dom själva.
Människor som snackar skit om andra, är Falska.
Människor som tänjer på sanningar, är Falska.
Människor som ljuger regelbundet, är Falska.

En falsk människa är oftast lite narccisistik också.
Så fråga dom om något dom definitivt inte borde veta någonting om, och se deras reaktion.
Fråga dom även om när de senast hade fel om nånting, en falsk person har alltid rätt.
Citera
2024-08-07, 15:31
[quote=.Hellraiser.|89120993]Inte så moralisk men jag är oftast inte elak.

Men hur ser man om någon är falsk?
Svårt att definiera men såna som inte är äkta människor.

Diskutera.[/QUOTE

Tittar på om personens handlingar överensstämmer med vad den säger
Citera
2024-08-07, 17:37
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
De första sakerna jag tänker på är följande:
  • Utnyttjar andra (parasitisk livsstil)
  • Utnyttjar förmåner eller allt som är gratis till det yttersta
  • Allmänt krävande och tjatig
  • Ingen respekt för andras behov och tid
  • Tar inget ansvar
  • Förväntar sig att andra ska reda upp saker personen har ställt till med
  • Skyller ifrån sig/skyller på omständigheter
  • Opålitlig
  • Snor saker eller använder bekantskaper för att kunna handla saker billigare
  • Gör allt för att förändra sitt utseende med exempelvis överdrivet mycket synliga tatueringar, färgade linser osv.

Det låter skönt att kunna va sån. Ta upp mycket plats och inte hålla tillbaka hela tiden.
Citera
2024-08-07, 17:39
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Falska människor är skådespelare som för det mesta alltid försöker blidka åhöraren, vilket i slutändan ska gynna dom själva.
Människor som snackar skit om andra, är Falska.
Människor som tänjer på sanningar, är Falska.
Människor som ljuger regelbundet, är Falska.

En falsk människa är oftast lite narccisistik också.
Så fråga dom om något dom definitivt inte borde veta någonting om, och se deras reaktion.
Fråga dom även om när de senast hade fel om nånting, en falsk person har alltid rätt.

Aa, typ som när den fått veta en hemlis av nån annan som den inte vill den ska veta.
Sen kommer den andra och kanske ger den en hint om det, som den ger av sig.
Vilket avslöjar den falske.
Citera
2024-08-07, 19:05
Citat:
Det låter skönt att kunna va sån. Ta upp mycket plats och inte hålla tillbaka hela tiden.

Bra sätt att bli impopulär om inte annat.
Citera
2024-08-07, 19:10
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Bra sätt att bli impopulär om inte annat.

Men falska människor är väl mer populära än vanliga människor?
Citera
2024-08-07, 19:12
Citat:
Men falska människor är väl mer populära än vanliga människor?

Kanske hos de som inte lärt känna personen eller observerat den över tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in