2024-08-08, 22:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Vet du hur en månförmörkelse uppstår?

Och tydligen kunde gamla civilisationer förutse sol och månförmörkelser, trots att de inte höll sig med samma "modell" som gäller idag. Hur var det möjligt?
Redan dom gamla grekerna hade en modell som byggde på rund jord. Tvivlar på att civilisationer som faktiskt trodde på platt jord ens visste vad sol- och månförmörkelser berodde på. Än mindre förutspå dem.
Citera
2024-08-08, 23:16
Medlem
Citat:
Jag har hört om det. Här är en länk:

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/how-did-the-ancients-predicted-eclipses-the-saros-cycle/

När menar du att folk började kunna förutse mån och solförmörkelser?
Det kan vara så att de klarade det i det gamla Babylon, och det är mycket möjligt att det var då de började förstå att jorden omöjligt kan vara platt. Eller kanske du kan förklara hur sol- och månförmörkelser är möjliga på en platt jord? Du får kolla vad Eric och Dave och Austin Witsit tycker.
Citera
2024-08-09, 02:48
Medlem
Citat:
Jag har hört om det. Här är en länk:

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/how-did-the-ancients-predicted-eclipses-the-saros-cycle/

När menar du att folk började kunna förutse mån och solförmörkelser?

Alla här ger fullständigt goda svar på dina frågor. Varför är du en fullständig idiot, som dina likar, att missförstå minsta lilla detalj om det som diskuteras. Varför förstår du inte hur en liten detalj, som parabolers riktning måste hänga ihop med ???
Citera
2024-08-09, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Redan dom gamla grekerna hade en modell som byggde på rund jord. Tvivlar på att civilisationer som faktiskt trodde på platt jord ens visste vad sol- och månförmörkelser berodde på. Än mindre förutspå dem.

Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det kan vara så att de klarade det i det gamla Babylon, och det är mycket möjligt att det var då de började förstå att jorden omöjligt kan vara platt. Eller kanske du kan förklara hur sol- och månförmörkelser är möjliga på en platt jord? Du får kolla vad Eric och Dave och Austin Witsit tycker.

Vitsen med modeller är att skapa just en.. modell, som matchar observationer.

Men varför skulle ena eller andra modellen smälla högre än själva observationerna den bygger på?

Det är ju tydligt här att förutsägelserna av astronomiska fenomen bygger på studier av periodicitet. Och att det alltid varit så, oavsett vilken modell som varit mest inne för tillfället.
Citera
2024-08-09, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltborjamedmej
Alla här ger fullständigt goda svar på dina frågor. Varför är du en fullständig idiot, som dina likar, att missförstå minsta lilla detalj om det som diskuteras. Varför förstår du inte hur en liten detalj, som parabolers riktning måste hänga ihop med ???

Parabolers riktning är en sak, men frågan om varifrån signalerna kommer är en annan. Är väl inget "idiotiskt" med det? Varför är du själv så tvärsäker på att satelliter finns, om du nu tycker så?
Citera
2024-08-09, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Men snälla nån...

Stenåldersmänniskorna som levde för 10 000 år sedan fattade att jorden är rund, och kunde räkna ut måncykler och vårdagjämningar med hög precision.

Ja, det går jättebra att observera måncykler, men alla observationer man gör bekräftar att vi lever på en klotrund jord!

Förlåt att jag upprepar mig själv; men om du tror att jorden är platt så får du faktiskt presentera en modell av en platt jord, där du kan förutse måncykler, dag-natt och allt det andra minst lika bra som vår nuvarande modell!!!

Sen undrar jag fortfarande om vad du tror att det är för stor, klotrund grej som skuggar månen!

Men jag vet ej om jorden är platt, bara att den förmodligen inte är klotformad. Vet inte vad solen och månen med mera är heller.

Så vad är vitsen att i nuvarande läget ta fram ännu en modell som mest bygger på gissningar? Särskilt om man betänker att folk med helt andra modeller än den moderna, tydligen också kunde göra "förutsägelser"?
Citera
2024-08-09, 21:31
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Parabolers riktning är en sak, men frågan om varifrån signalerna kommer är en annan. Är väl inget "idiotiskt" med det? Varför är du själv så tvärsäker på att satelliter finns, om du nu tycker så?
Ser man hur man ställer in paraboler från tre olika punkter så kan man lätt räkna ut sändarens position och då vet man att det inte kan vara master, ballonger osv.
Citera
2024-08-09, 21:34
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Men varför skulle ena eller andra modellen smälla högre än själva observationerna den bygger på?

Det är ju tydligt här att förutsägelserna av astronomiska fenomen bygger på studier av periodicitet. Och att det alltid varit så, oavsett vilken modell som varit mest inne för tillfället.
Fast globmodellen är den enda som matchar de observationer som vi kan göra. Går inte att räkna ut en fungerande modell för vare sig avstånden på jorden, månförmörkelser som stämmer med vare sig platt jord eller ihålig jord.
Citera
2024-08-09, 21:43
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Fixa till en modell av en platt jord där du kan observera hur föremål döljs bortom en horisont.
Som jämförelse kan du fixa en modell av en rund jord och observera vilken av modellerna som stämmer bäst för hur föremål döljs bortom en horisont.
Eftersom det är modeller bör inte refraktion nämnvärt påverka resultatet.

När du ändå är i farten med modellbyggandet kan du göra ett tellurium, där du kan studera hur ljus faller på jorden och månen.
En kvalificerad gissning från min sida är att eftersom du egentligen vet att jorden inte är platt kommer du inte att göra några modeller. Bevisa att jag har fel i min gissning.
Citera
2024-08-09, 21:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Men jag vet ej om jorden är platt, bara att den förmodligen inte är klotformad. Vet inte vad solen och månen med mera är heller.

Så vad är vitsen att i nuvarande läget ta fram ännu en modell som mest bygger på gissningar? Särskilt om man betänker att folk med helt andra modeller än den moderna, tydligen också kunde göra "förutsägelser"?

Fast idag kan man förutse exakt var på jorden solförmörkelser inträffar, exakt på sekunden hur länge de varar och grad av förmörkelse.

Det gör man inte genom att titta på busstidtabeller, utan genom att veta de tre himlakropparnas storlek och rörelser. Man vet pretty exakt kropparnas form (inte perfekta bollar, varav två som inte rör sig i perfekta cirklar).

Man vet att de rör sig i ett tredimensionellt rum och så förutser man solförmörkelser långt in i framtiden.
Citera
2024-08-09, 21:53
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:

Nu hade de inte en annan modell, de hade förståelse för planeters banor och vinklar. När ska du sluta tramsa som ett barn?

Förklara (på vilken form helst utom sfärisk)
Dag/natt
Årstider
Saros-cykeln (du själv som dragit upp den)
Citera
2024-08-09, 22:55
Medlem
Citat:

För att jag kanske är med och skickar upp dom, vet var dom hamnar i omloppsbana, runt den glob jorden är, och hur deras signaler tack vare det kan tas emot på valfri plats runt denna! Att hävda nåt annat är att vara idiot!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in